Народна Освіта » Історія України » § 10. Про кого розповідає історія

НАРОДНА ОСВІТА

§ 10. Про кого розповідає історія

1.    Хто такі історичні діячі.

2.    Які групи людей вивчає історична наука.

3.    Як досліджують життя і діяльність видатних людей.

1. ХТО ТАКІ ІСТОРИЧНІ ДІЯЧІ

З’ясуйте, хто такі історичні діячі. Завдяки чому люди стають історичними діячами?

Здавна, ще за часів Геродота, головним змістом «історій» були вчинки людей — діяння. Чимало століть поспіль історики описують діяння відомих людей, насамперед правителів: царів, королів, імператорів. Прижиттєва слава супроводжувала й видатних полководців. На їхніх прикладах історики виховували своїх читачів як мужніх, хоробрих і відданих людей.

Однак людство цікавилося не тільки військовими і державними діячами, а й вченими, винахідниками, мандрівниками, художниками, композиторами і письменниками. Завдяки своїм відкриттям, винаходам і творам вони залишились у пам’яті суспільства.

Отже, люди та їхня діяльність є головним змістом історії. Без людей не було б величних споруд і поселень, мостів, водогонів, доріг. Люди минулого через мову та книги, закони і витвори мистецтва й архітектури залишили нам своє розуміння добра і зла, справедливості і краси. Імена багатьох з них сьогодні, на жаль, невідомі. І чим ближче до нашого часу, тим більше імен людей, чиї справи залишили свій яскравий слід у минулому і чиє життя нам цікаве. Таких людей ми називаємо історичними діячами.

Історичні діячі — люди, чия діяльність змінила життя суспільства у минулому та продовжує впливати на нього сьогодні.

З такими особистостями ви зустрінетеся на сторінках книжок і підручників з історії. Зазвичай біографи історичних діячів відомі. Імена видатних особистостей, які вплинули на сучасників та змінили суспільство, ми бачимо скрізь: у назвах вулиць, театрів, бібліотек тощо. Історичним діячам встановлюють пам’ятники, пишуть про них книги та знімають фільми.

Біографія (від грецьких слів «біо» — життя та «графо» — пишу) — життєпис.

 

Знайомитися із життєписами видатних людей минулого не лише цікаво. Біографія історичної особи є цінним історичним джерелом. Вона допомагає з’ясувати, які погляди мала ця людина, що саме зробила та як це вплинуло на інших, чому ім’я та діяльність історичної особи залишились у пам’яті нащадків. З біографій можна також дізнатися про владу, господарство і культуру тогочасного суспільства, про відносини між людьми.

2. ЯКІ ГРУПИ ЛЮДЕЙ ВИВЧАЄ ІСТОРИЧНА НАУКА

Знайдіть у тексті відомості про групи людей, життя та діяльність яких вивчають історики. Визначте, чим вони відрізняються.

Які сторінки історії ми не гортали б, на кожній з них на нас чекають зустрічі з людьми. І це не лише імена окремих історичних діячів, а й опис життя цілих народів: як вони з'явилися, як впливали на утворення тих чи інших країн і держав, яку культуру залишили у спадок. Розповідаючи про завойовницькі походи правителів, історики описували армії і народи, які брали участь у війнах. Пояснюючи відмінність свого народу від інших, науковці звертали увагу на звичаї і традиції тих, хто жив на сусідніх землях, на їхні заняття та спосіб життя.

Народ — це велика група людей, яка живе на певній території і відрізняється від сусідів особливостями мови, культури і способу життя.

 

Читаючи уривок давнього тексту, встановіть, про кого пише історик VI століття Прокопій Кесарійський. Де і коли проживали люди, про яких йдеться в історичному документі? На які особливості їхнього життя вказує автор?

Прокопій Кесарійський про мешканців Подніпров’я VI століття

.. .Ці племена, слов’яни і анти, не підкоряються одній людині, а з давніх-давен живуть у демократії5; ...тому про все, що для них корисне і шкідливе, вони міркують спільно. Усі ці люди високі на зріст і надзвичайно сильні.

З праці «Війна з готами»

Чимало історичних джерел розповідають про народи, що проживали поруч з українцями протягом віків і мали спільну з ними історію: греків і болгар, росіян, білорусів і поляків, євреїв, німців, кримських татар та ін.

Характеризуючи будь-який історичний період, дослідники звертають увагу на те, як жили різні верстви, або стани, населення у ті часи.

Стан — група людей у суспільстві, які мають схожі заняття та становище; закріплені законом права та обов’язки.

 

Так, в описах Київської Русі завжди присутні імена правите-лів-князів, згадуються їхні війська — дружини; монахи, селяни і мешканці міст. Історію XV-XVIII століть неможливо розповісти без згадування козаків і шляхти6, ремісників і селян. Історію XX століття можна описати з точки зору робітників і селян, солдат і вчених, домогосподарок і дітей. Усі ці групи людей мали різне становище у суспільстві, різну власність і стосунок до влади, проте разом вони створювали історію.

Працюючи у групах, з’ясуйте, чим відрізняються групи людей, які вивчає історія. Для цього розгляньте зображення на наступній сторінці та підписи до них. Визначте і запишіть, які групи людей зображені. Знайдіть відмінності між ними.

 

з. як досліджують життя

І ДІЯЛЬНІСТЬ ВИДАТНИХ ЛЮДЕЙ

Не кожна історична особа залишила по собі спогади. Іноді навіть немає біографії, написаної за її життя. Аби дізнатися про характер, погляди і діяльність видатної людини минулого та укласти повний життєпис про неї, історики вивчають чимало історичних джерел.

Як вивчати діяльність історичного діяча

Вивчаючи матеріал про історичного діяча, послідовно відповідайте на запитання:

•    Про кого йдеться?

•    Коли і в якій країни жив історичний діяч?

•    Які його риси характеру та погляди відомі?

•    3 чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

•    Які вчинки і дії цієї особи відомі?

•    Яким є ваше ставлення до цієї історичної особи?

___________________

Уявіть себе істориком-дослідником. Проаналізуйте текст та ілюстрації про історичного діяча на основі запитань наведеної вище інструкції.

Дмитро Іванович Яворницький (1855-1940)

 

Все знесу, все перетерплю, а землю козацьку не кину.

Д. Яворницький

Дмитро Яворницький народився у 1855 році на Харківщині у родині церковного служителя. Ще в дитинстві, захоплено слухаючи повість Миколи Гоголя «Тарас Бульба», яку читав йому батько, Дмитро зацікавився козацькою минувшиною. Мрія стати істориком привела Явор-ницького до Харківського університету, де юнак розпочинає досліджувати історію українського козацтва. Майже все життя він провів у мандрівках Запорізьким краєм, в якому мужньо захищали кордони України та билися з ворогами козаки; місцевістю, де збереглися

хрести на козацьких могилах. Запорізькі шляхи привели історика до Чорного моря, де він вивчав походи козаків.

Яворницький був дивовижно талановитою людиною. Як археолог, він здійснював розкопки і замальовки козацьких пам’яток.

 

Був етнографом — збирав історичні пісні і думи, легенди та перекази про життя і подвиги запорожців. А невтомна робота в архівах зробила його справжнім архіваріусом.

Дмитро Іванович Яворницький залишив нащадкам тритомну «Історію запорізьких козаків» та близько 150 історичних праць!

Під час написання історичних творів Яворницький зустрічався з найрізноманітнішими людьми: селянами, городянами і нащадками козаків. Дмитро Іванович надавав слушні поради видатному художнику Іллі Рєпіну, коли той створював відому картину «Запорожці пишуть листа турецькому султану». Саме Яворниць-кого в образі січового писаря втілив на своєму полотні Ілля Рєпін.

1.    Кого називають історичними діячами?

2.    Які групи людей зустрічаємо на сторінках історії?

3.    Що таке біографія і чому біографії відомих людей є історичними джерелами?

4.    Давньогрецький історик Плутарх написав книгу «Порівняльні життєписи», яку читають вже тисячі років. У цій книжці він писав як про доброчесних людей, так і про тих, з кого брати приклад не варто. Як ви вважєте, навіщо біограф писав про таких осіб?

5.    Уявіть, що ви історик і хочете написати книгу про минуле. Кого ви оберете своїми героями: відомих діячів, невідомих поки що осіб чи групи людей, наприклад дітей або мореплавців? Чому?

1 Завершіть речення: «На сторінках історії ми зустрічаємо опис таких груп людей, як...»

2. Знайдіть у будь-якій книзі чи довіднику коротку біографію історичного діяча та проаналізуйте його діяльність, скориставшись інструкцією.

Про кого з ваших співвітчизників пишуть місцеві газети? Випишіть їхні імена та стислу інформацію про їхню діяльність.

Історична мозаїка

Сьогодні дуже популярні радіо- і телепередачі про видатних осіб минулого і сучасності, в яких не лише розкривають найцікавіші факти їхнього життя, а іноді навіть складають рейтинги популярності серед мешканців країни. Сотню найкращих і найвідоміших осіб країни першою визначала Велика Британія. Згодом схожі опитування провели у багатьох країнах Європи, Америки, Африки.

Не стала винятком і наша держава.

У 2007-2008 роках відбулося загальнонаціональне телевізійне опитування «Великі українці». Серед імен видатних українців, які прославили нашу Вітчизну, не лише князі, гетьмани, політичні діячі, а й філософ Григорій Сковорода, поети Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Василь Стпус, лікар-кардіолог Микола Амосов, футбольний тренер Валерій Лобановський. Найвидатнішою особистістю українці визнали князя Ярослава Мудрого.

 

Це матеріал з підручника Історія України 5 клас О.І. Пометун

 

Категорія: Історія України

Автор: admin от 31-01-2014, 10:30, Переглядів: 13709