Народна Освіта » Природознавство » § 32. Людина в довкіллі

НАРОДНА ОСВІТА

§ 32. Людина в довкіллі

Узагальнення

Людина — частина природи. Людина живе у природі і невід’ємна від неї. Людина дихає повітрям, п’є воду, вживає їжу, потребує тепла і світла, спілкування з іншими людьми. Для задоволення своїх потреб людина пізнає середовище свого життя, займається сільськогосподарським і промисловим виробництвом (мал, 135).

Як і решта живих організмів, людина пов’язана з довкіллям обміном речовин, енергії, інформації. Організм людини складається з органів, клітин і, насамкінець, із молекул та атомів. Частинки речовин надходять в організм людини з довкілля, а з організму виділяються продукти життєдіяльності.

Проте людина відрізняється від «братів своїх менших». І не тільки прямоходінням, здатністю говорити і виготовляти знаряддя праці, необхідні для себе предмети. Людина відрізняється від тварин поведінкою, яку вона вільна обирати.

Поведінка тварин переважно зумовлена інстинктами, серед них такі: самозбереження, збереження виду, збереження середовища життя. Діями людини керує розум. Але не завжди людина охоплює розумом наслідки своїх дій.

Екологічні кризи. Завдяки своєму розумові людина стала найсильнішою у природі. Вона не мала таких кігтів чи зубів, як у хижих тварин, не мала їхньої сили. Проте мала розум, тому навчилася захищати себе і перемагати найсильніших звірів. 100—400 тисяч років тому людина винищила великих рослиноїдних тварин.

На території Європи зникли мамонт, лісовий слон, гігантський олень і ще багато інших тварин. Людям не вистачало їжі. На Землі настала перша екологічна криза. Населення земної кулі скоротилося, але через деякий час люди навчилися обробляти землю і приручили диких тварин. Так людство подолало першу екологічну кризу.

Люди пристосовувалися до природних умов, використовували природу для задоволення своїх потреб. Дедалі більшого розвитку набувала наука. Завдяки досягненням фізики, хімії, техніки на рейки стали поїзди, у небо піднялися літаки, дороги заполонили автомобілі.

Людина ставала сильнішою, вона намагалася підкорити природу: осушила болота, розорала під поля степи, викинула мільйони тонн небезпечних для всього живого хімічних речовин у повітря і воду, побудувала атомні станції. І спричинила екологічну кризу в середовищі життя. XX сторіччя — це не тільки ера атомної енергії і комп’ютеризації, а і початок новітньої екологічної кризи на нашій планеті. Аварія на Чорнобильській АЕС — попередження людству (мал. 136).

Природа не зможе врятувати тих, хто думає лише про себе, про задоволення власних потреб будь-якою ціною. Людина може жити тільки як невід’ємна частина природи, дбаючи про збереження життя на Землі, збереження свого народу. Тільки таким чином можна дбати про себе й кожного мешканця планети.

Охорона природи. Багато окремих людей та організацій в Україні й в усьому світі борються за охорону природи.

Особливою формою охорони природи є заповідність (збереження) унікальних або типових природних комплексів чи окремих цікавих природних об’єктів — дерев, скель, пагорбів, водойм тощо.

В Україні діє Закон «Про природно-заповідний фонд». До природно-заповідного фонду України належать природні заповідники й національні парки; пам’ятки природи і заказники загальнодержавного та місцевого значення; зоопарки і парки; ботанічні сади. У природних заповідниках заборонені будь-яка господарська діяльність, масовий відпочинок людей.

Одним із визначних об’єктів природно-заповідного фонду є всесвітньо відомий заповідник Асканія-Нова, заснований наприкінці XIX сторіччя. Карпатський і Шацький національні парки створені з природоохоронною, пізнавальною, навчальною та оздоровчою метою.

Для збереження окремих видів живих організмів створено Червону книгу України (мал. 137; 138). Збирати рослини і гриби та відловлювати тварин, що занесені до Червоної книги, заборонено.

Правила поведінки у природі. Щоб якнайменше шкодити природі, необхідно дотримуватися правил особистої поведінки. Буваючи в лісі чи біля річки, не залишайте сміття. Утримуйтеся від розпалювання вогнищ у посушливі періоди, адже на випалених ділянках землі роками не з’являється рослинність. Поводьтеся в лісі тихо, особливо навесні, коли тварини доглядають потомство. Підгодовуйте птахів у скрутний для них час. Не будьте занадто цікаві й не чіпайте пташиних гнізд.

Погодьтеся, що квіти у природі мають набагато красивіший вигляд, ніж у букеті, який швидко зів’яне. Чудові квіти можна виростити біля будинку або на підвіконні. Вирощуйте і радійте їх красі. Крім того, невідомі вам рослини можуть виявитися отруйними, як-от: купина, борець, дурман, блекота. Це стосується і невідомих комах. Пам’ятайте, що в жодному разі не можна

шкодити комахам, жабам, вужам, зміям, оскільки кожна тварина виконує свою важливу роль у природі.

Ділянок із незайманою природою стає дедалі менше, адже людина активно змінює своє природне середовище — створює нові міста, села, поля, парки. Краса має оточувати людину не тільки в лісі, на березі річки чи озера, а й на кожній вулиці, у дворі, на околицях села чи міста. Як добре відпочивати на прибраному подвір’ї, в затінку дерев, поруч із квітниками. І як незатишно почуваєшся, коли відвідуєш деякі двори багатоповерхових будинків без дерев і квітників, У вибоїнах і канавах окремі мешканці влаштовують звалища сміття — джерело інфекцій. А дехто розводить у дворах багаття, їдкий дим яких вдихають люди, отруюючи свій організм. Це — приклади маленьких злочинів проти природи й здоров’я людей, які поряд.

Пам’ятайте, що порядок у дворі та під’їзді створюється нелегкою працею, тому у ставленні до природи і до інших людей нехай вашим головним девізом буде: «Не зашкодь!»

Людина — частина природи і повинна розуміти, що зберегти себе і своїх близьких можна тільки сприяючи збереженню довкілля, примноженню різноманітності живої природи.

%> 1. Наведи приклади, коли люди шкодять природі. 2. Наведи приклади захисту природи людиною. 3. Яких правил будеш дотримуватися, спілкуючись із природою?

? 1. Як довести, що людина — частина природи? 2. Чим викликані екологічні кризи в довкіллі? 3. Що можна запропонувати для поліпшення екологічного стану довкілля?

Як повинна поводитися людина, аби не допускати шкоди довкіллю, дбати про його збереження?

Для допитливих

Про людину в довкіллі

—    Які знання, отримані у 5 класі, ти вважаєш основними? — допитувалася Улянка.

—    Думаю, що до основних знань можна віднести знання про будову речовини, різноманітність речовин, закономірності природи та методи її вивчення. Важливими є також знання про природні тіла в довкіллі, а також об’єкти, створені людиною; про явища природи і умови життя на Землі, — сказав Лесик.

—    А які вміння ти вважаєш основними?

—    Уміння пояснювати явища, властивості об’єктів. Важливим є уміння спостерігати, досліджувати, вимірювати, моделювати, зокрема і за допомогою комп’ютера. Основним я вважаю уміння об’єднувати знання в систему — природничо-наукову картину світу.

—    І як ці знання та вміння змінили тебе?

—    Я став розумнішим, відповідальнішим, справедливішим...

—    Ти не назвав головного, що повинно бути в людині, — любов. Пам’ятаєш, як бабуня нас учила? Розум без любові може зробити людину хитрою. Відповідальність без любові може зробити її дратівливою, справедливість — жорстокою, а любов є оберегом життя.

—    Я пам’ятатиму це завжди, — сказав Лесик.

 

Це матеріал із підручника Природознавство 5 клас В.Р. Ільченко

 

Категорія: Природознавство

Автор: admin от 20-01-2014, 10:02, Переглядів: 4030