Народна Освіта » Світова література » У колі добрих героїв

НАРОДНА ОСВІТА

У колі добрих героїв

Ви хочете ви дізнатися про те, що читають в інших країнах ваші однолітки, як вони живуть, про що думають? Чи хочете ви обирати твори, які вам більше до душі? Тоді цей розділ — сюрприз для вас, дорогі п’ятикласники! У цьому розділі ви дізнаєтеся про сучасних лвторів й ознайомитеся з окремими творами, дуже популярними в Україні і за кордоном. Виберіть із запропонованих творів один або два (або скільки захочете!), прочитайте, порадьтеся з друзями й разом з учителем визначте теми уроків про сучасну літературу. У вас є право вибору цікавої книжки! Тож вирушаймо у вільний політ у просторі сучасної літератури!

З любов’ю до книжки

Що таке класична та сучасна література

Ми живемо у світі книжок. Однак усі вони різні, і в них треба вміти розбиратися й орієнтуватися. У художній літературі є твори, перевірені роками, навіть століттями. Вони визнані в різних країнах, на них виросло не одне покоління. Ці твори стали надбаннями не лише національної, а й світової літератури, бо в них порушуються питання, актуальні за будь-яких часів, а образи мають загальнолюдський зміст. Про такі твори кажуть класичні, або класика, а їх авторів називають класиками. Класичними вважають твори Г. Ґете і Г. Гейне, Дж. Кітса і М. Цветаєвої, Марка Твена і Е. Портер, Льюїса Керролла та О. Пушкіна, Г. К. Андерсена й

О. Уайльда, Е. Сетона-Томпсона і Дж. Р. Кіплінга та багатьох інших митців.

Для того щоб якийсь художній твір став класичним, має пройти значний проміжок часу. Тільки перевірка часом молсе довести, що той чи той твір став визнаним у світі, не втратив своєї значущості, є близьким для людей різних країн і національностей.

Класичні твори відзначаються не лише важливістю тем і проблем, а й високою художньою вартістю, тому їх уважають зразковими.

Розвиток художньої літератури ніколи не припиняється. Літературні твори, що з’являються в наш час (тобто в останні десятиліття й по сьогодні), називають сучасними. Серед них трапляються такі, що підпорядковані моді або суто комерційним інтересам. їх швидко прочитують і так само швидко забувають. Однак серед сучасних є чимало справді хороших і високохудожніх творів, які ще не стали класикою, але вже привернули увагу широкого кола читачів у різних країнах, набули популярності, отримали визнані міжнародні літературні премії. Сучасні твори сповнені проблем, які нині хвилюють людство. Ці твори прокладають нові шляхи в царині художності й для класичної літератури. Який із сучасних творів стане класичним, покаже час. Проте вже сьогодні цікаво відкривати для себе те, що із захопленням читають люди в інших країнах. Серед сучасних дитячих письменників заслуговують на увагу такі автори, як Роальд Дал, Пауль Маар, Туве Янсон, Джеремі Стронґ, Ян Улоф Екгольм, Астрід Анна Емілія Ліндґрен, Міхаель Андреас Гельмут Енде, Крістіне Нестлінґер.

За сучасними творами варто постійно стежити, оцінювати, обговорювати їх. Вони допомагають нам увійти в сьогодення, осмислити себе і своє місце у світі, досягти порозуміння з нашими сучасниками.

Цікаво знати

Французький учитель Даніель Пеннак, який написав чимало цікавих книжок для дітей, уважає, що в маленьких читачів (як і в кожної дорослої людини) мають бути не тільки обов’язки, а й права:

• право перескакувати (зі сторінки на сторінку, уперед і назад, рухатися книжкою в будь-якому напрямку);

• право перечитувати (те, що сподобалося) і недочитувати (те, що не сподобалося);

• право повертатися й не повертатися до книжки (з часом);

• право читати із захопленням (що завгодно і де завгодно);

• право читати вголос і мовчки;

• право відкрити книжку й читати її на будь-якому місці;

• право говорити і мовчати про прочитане;

• право на власну думку про книжку;

• право на свободу вибору книжки.

• Як ви зрозуміли ці положення Д. Пеннака? З якими з них погоджуєтесь? Які власні права й правила читання ви можете сформулювати?

Персонаж — будь-яка дійова особа літературного твору. Персонажами можуть бути люди, тварини, олюднені образи речей, явища природи тощо- За своїм призначенням у сюжеті персонажі бувають головні (які впливають на розвиток сюжету, відіграють провідну роль у розвитку подій) і другорядні (які не впливають на розвиток подій, але необхідні для розуміння головних персонажів, середовища тощо).

Ге]юй — головний персонаж, який відіграє активну роль у розвитку сюжету, наділениіі яскравим характером, виразними індивідуальними рисами, змальований багатогранно в його вчинках, зв’язках із середовищем, з іншими персонажами. Героїв у творі може бути не один, а декілька. Поняття герой і персонаж інколи можуть використовуватися як синоніми, але повної тотожності між ними немає (поняття персонаж ширше за поняття герой).

Засоби створення образу героя

•    Портрет

•    Учинки

•    Зображення його переживань, думок, прагнень, рис характеру

•    Мова героя

•    Стосунки героя з іншими персонажами

•    Різні оцінки героя (автором, іншими персонажами)

•    Опис середовища і зв’язків із ним героя та ін.

 

Це матеріал із підручника Світова література за 5 клас О.М. Ніколенко

 

Автор: admin от 18-01-2014, 15:32, посмотрело: 3787