Народна Освіта » Основи здоров'я » Додатки до підручника Основи Здоров'я Т.Є. Бойченко 5 клас

НАРОДНА ОСВІТА

Додатки до підручника Основи Здоров'я Т.Є. Бойченко 5 клас

ДОДАТКИ

Додаток 1

Правила вимірювання температури тіла

Звичний спосіб вимірювання температури — під пахвою — у пахвовій западині.

1.    Протри шкіру під пахвою серветкою перед тим, як ставити термометр, щоб уникнути охолодження термометра через випаровування поту.

2.    Встанови термометр так, щоб ртутний стовпчик або сенсорна частина електронного термометра з усіх боків стикалися з тілом, наприклад, у найглибшій точці пахвової западини, нікуди не зміщаючись за увесь час вимірювання температури тіла.

3.    Притисни плече й лікоть до тіла, щоб пахвова западина була закрита й до неї не потрапляло повітря.

4.    Вимірюй температуру не менше 10 хвилин (якщо термометр ртутний) чи додатково хвилину після сигналу електронного термометра.

Інші способи вимірювання температури

У паху.

У ротовій порожнині.

Нормальна температура в різних місцях

Під пахвою: +36,3...36,9 °С.

У паху: +36,3...36,9 °С.

У ротовій порожнині: +36,8...37,3 °С.

Додаток 2

Як працювати в малих групах

Після того як учитель об’єднав вас у групи і ви отримали завдання, слід швидко розподілити ролі в групі. Оберіть головуючого, секретаря, тренера, посередника, доповідача.

Головуючий (спікер):

•    зачитує завдання;

•    організовує порядок виконання;

•    підбиває підсумки.

Секретар:

•    коротко й розбірливо веде записи результатів роботи своєї групи.

Посередник:

•    стежить за часом;

•    заохочує групу до роботи.

Тренер:

•    демонструє фізичні вправи;

•    слідкує за їх правильним виконанням іншими членами групи.

Доповідач:

•    чітко й стисло доповідає про результати роботи групи всьому класу.

Додаток 3

Принципи загартовування

Насамперед пам’ятай, що всі загартовувальні процедури слід обов’язково:

•    вводити поступово;

•    робити систематично;

•    проводити лише за нормального самопочуття;

•    використовувати всі разом.

Способи загартовування

Повітрям

Повітряні ванни починати приймати під час ранкової зарядки у трусиках і майці впродовж 5-10 хв.

Поступово привчити себе ходити в квартирі в такому одязі 25-30 хв.

Улітку можна бути в тіні в трусиках і майці до 4-5 годин.

Кватирка чи вікно в кімнаті під час повітряних ванн мають бути відкриті!

Водою

Водні процедури корисні в усі пори року. Можна робити обтирання, приймати душ, купатися в річці, морі, озері, басейні.

Обтирання прохолодною водою можна починати при температурі води +30 °С. Поступово її доводять до +15...16 °С. Обливатися прохолодною водою можна після того, як організм звикне до обтирань.

Вода в душі має бути +33...35 °С, тривалість процедури — 1-3 хв. Потім температуру води поступово знижують до +15...20 °С.

Після душу, обливання чи купання тіло слід ретельно розтерти сухим рушником до відчуття тепла.

Сонцем

Засмага — один з видів загартовування. Сонячні промені не лише загартовують. Вони сприяють також утворенню в організмі вітаміну D.

Правила перебування влітку на сонці:

•    у перші дні засмагати на сонці можна не більше 10 хв;

•    найкраще засмагати до 11:00 та після 17:00;

•    обов’язково накривати голову від сонячного проміння.

Ходіння босоніж

Улітку слід ходити босоніж по траві, піску, доріжках у парку. Узимку поступово привчатися ходити без взуття по підлозі в оселі.

Увага! Усі загартовувальні процедури слід проводити разом з батьками з дозволу лікаря.

Додаток 4

Вправи для збереження правильної постави

Щоб бути струнким і мати гарну поставу, виконуй комплекс простих вправ, рекомендований педагогами оздоровчо-екологічного центру Оболонського району м. Києва.

Вправа 1. «Гойдалка» — для м’язів спини, ніг, гнучкості. Лягти на спину, притиснути коліна і підборіддя до грудей, обхопити коліна руками. Гойдатися на спині вперед і назад (3 рази)

Вправа 2. «Чапля» — для м’язів ніг, координації, рівноваги. Стоячи на правій нозі, зігнути ліву в коліні, руки в сторони. Постояти. Те саме проробити на лівій нозі

Вправа 3. «Катання на морському конику» — для м’язів живота, ніг, гнучкості.

Лежачи на спині, одночасним зустрічним рухом рук і ніг сісти «в кут». Посидіти. Лягти на спину, розслабитися (3-4 рази)

Вправа 4. «Дерево на вітрі» — для м’язів спини, живота, ніг. Стати на коліна, руки притиснути до тулуба. Нахилитися назад якомога нижче. Тримати спину прямо. Вирівнятися (3 рази)

Вправа 5. «Вправний козачок» — для м’язів ніг, координації, рівноваги.

Сісти на підлогу, схрестивши ноги. Встати без допомоги рук (3-4 рази)

Вправа 6. «Долоні» — для м’язів спини.

Стати прямо, завести руки за спину, з’єднати долоні. Вивернути складені руки пальцями вгору, щоб мізинці по всій довжині торкалися хребта. Лікті підняти, спину випрямити, плечі відвести назад. Утримувати позу. Повільно опустити руки і спокійно видихнути

Вправа 7. «Карусель» — для м’язів рук, ніг, живота, сідниць, координації.

Сидячи на підлозі, підняти прямі ноги вгору. Спираючись на підлогу руками, повертатися навколо себе за допомогою рук

Вправа 8. «Човник» — для м’язів живота, спини, рук, ніг, шиї, гнучкості хребта.

Лягти на живіт, руки і ноги трохи розвести в сторони.

Підняти голову, руки і ноги вгору. Покачатися, не згинаючи колін

Вправа 9. «Насос» — для м’язів спини, ніг, гнучкості, розтяжки м’язів ніг.

Присісти, не відриваючи рук від підлоги, випрямити ноги в колінах. Знову присісти (3-4 рази)

Вправа 10. «Маленький місток» — для м’язів рук, живота, ніг, гнучкості.

Лежачи на спині, не відриваючи лікті та ступні від підлоги, підняти тулуб (3 рази)

Вправа 11. «Паровозик» — для м’язів спини, ніг, сідниць. Сісти, ноги прямо, руки зігнуті в ліктях. Рухатися вперед і назад лише за рахунок поворотів таза

Вправа 12. «Простягни м’яч» — для м’язів спини, рук, ніг, гнучкості.

Сісти на підлогу, ноги нарізно, спина пряма. В руках м’яч. Нахиляючись, простягнути руки з м’ячем до кінчиків пальців — ноги не згинати (3-4 рази)

Вправа 13. «Берізка» — для м’язів рук, спини, ніг, живота, координації.

Лежачи на спині, плавно підняти ноги вгору. Впираючись руками в поперек, підняти нижню частину тулуба, ноги тягнути вгору (3 рази)

Вправа 14. «Екскаватор» — для м’язів спини, живота, розтяжки м’язів ніг, гнучкості.

Лежачи на спині, руки покласти вздовж тулуба, долоні — на підлогу, ноги зігнути в колінах. Підняти ноги за голову, поступово випрямляючи їх, дістати ногами підлогу

Вправа 15. «Гусениця» — для м’язів рук, ніг.

Стати на коліна, спертися руками на підлогу. Підтягнути коліна до рук, не відриваючи ноги від підлоги. Переставляти одночасно руки якомога далі вперед

Вправа 16. «Крокодил» — для м’язів рук, спини, ніг.

Лежачи на животі, ноги разом, руки в упорі. Походити по підлозі, по піску чи траві

Додаток 5

Виявлення плоскостопості

1. Поклади чистий аркуш паперу на підлогу, стань на нього босоніж. Обидві стопи попередньо змасти жирним кремом або маслом. Тулуб тримай прямо, ноги разом, щоб вага тіла розподілялася рівномірно. На папері залишиться чіткий відбиток твоїх стоп.

2.    Олівцем чи ручкою проведи вертикальну лінію по крайніх випуклих точках внутрішньої частини стопи, як на малюнку.

3.    Потім перпендикулярно до вертикальної лінії проведи горизонтальну лінію в найглибшому місці.

4.    Розглянь власні відбитки, порівняй їх зі зразком на малюнку та зроби висновки щодо наявності чи відсутності плоскостопості.

При відсутності плоскостопості: великий палець ноги утворює пряму лінію з п’ятою (мал. а).

Є плоскостопість: відбиток вузької частини стопи досягає майже середини горизонтальної лінії (мал. б).

Правильний діагноз встановить лікар.

Профілактика плоскостопості

Виправити сплощення стопи легше в дитинстві, адже остаточне формування стопи в людини закінчується в 15-16 років. Лікар порадить, що для цього потрібно робити: які виконувати

фізичні вправи на зміцнення м’язів і зв’язок стопи, як захищати організм у цілому і хребет від підвищених навантажень, як попереджувати розвиток захворювань суглобів стопи, хребта та деформації пальців стопи.

Плоскостопість не лікується медикаментами. Залежно від ступеня недуги для лікування застосовують медичні процедури, спеціальні фізичні вправи і масаж. Фахівець може порекомендувати використання спеціального взуття та устілок для нього.

Обов’язково займайся профілактикою плоскостопості:

1.    Проходь щорічний огляд у ортопеда.

2.    Вживай продукти, які містять Фосфор (риба), Кальцій (молочні продукти) і колаген — складову зв’язок (холодець).

3.    Займайся фізичними вправами, вони зміцнюють зв’язки і м’язи.

4.    Давай відпочинок ногам за будь-якої можливості.

5.    Частіше ходи босоніж, вибираючи для цього нерівні поверхні: траву, пісок, каміння або дрібну гальку. Це одночасно й загартовування. Удома ходи по масажному килимку.

6.    Носи зручне взуття: пальці ніг повинні вільно розташовуватися, а п’ята бути надійно зафіксована. Носіння взуття на високих підборах (понад 5 см) надмірно навантажує ступні та хребет, особливо в підлітковому віці, коли організм ще формується. Тому в дівчаток, які постійно носять взуття на високих підборах, можуть неправильно формуватися органи тазу, що може негативно вплинути на майбутню здатність стати матір’ю.

У взутті на пласкій підошві (кеди, балетки, скейтери, уги тощо) швидко втомлюються стопи, м’язи ніг. І сучасні кросівки призначені для занять спортом, але не для звичайних прогулянок по вулиці. Їхні «пружні властивості» повністю позбавляють ноги необхідності амортизувати кожен крок, і стопа починає «лінуватися». Без навантаження м’язів, що підтримують склепіння стоп, стопи слабшають і сплощуються. Через якийсь час ходити стає зручно лише в кросівках.

Яке ж взуття обрати? У хорошому взутті повинні бути: не-слизька підошва, невелика вага, відповідний підйом і «повнота», стійкі підбори, правильний розмір.

Додаток 6

Корисні вправи для очей

Тобі доводиться все більше читати, писати, працювати з комп’ютером. Для попередження втоми очей під час перерв можеш виконати вправи для очей.

1.    Міцно заплющ очі на 3-5 с, потім розплющ на 3-5 с. Повтори 6-8 разів.

2.    Швидко моргай упродовж 30 с.

3.    Закрий повіки. Масажуй їх за допомогою колових рухів пальців (верхня повіка - від носа до зовнішнього краю очей, нижня повіка - від зовнішнього краю очей до носа, потім навпаки). Виконувати протягом 30 с.

4.    Подивись у вікно, знайди найвіддаленішу точку і затримай на ній погляд протягом 1 хв.

5.    «Стрілянина» очима праворуч, ліворуч, униз (по 6 разів).

6.    «Напиши» очима цифри від 0 до 9.

7.    «Намалюй» очима 6 горизонтальних вісімок і 6 вертикальних.

8.    «Намалюй» очима 6 трикутників (або кіл, квадратів) за годинниковою стрілкою, потім 6 трикутників - проти.

9.    Вибери якийсь предмет, розташований перед тобою, і повертай голову ліворуч і праворуч, не відриваючи погляд від цього предмета. Те ж саме, але голову піднімай вгору і опускай униз. Дивися на предмет, малюючи підборіддям кола за годинниковою стрілкою і проти неї.

10-15. Щоб виконати пропоновані вправи, слід, не повертаючи голови, кілька разів провести поглядом у напрямку стрілок, зображених на малюнках.

Додаток 7

Правила поведінки в навчальному закладі

У класі під час уроку

1.    Старанно навчайся, відвідуй усі уроки, не запізнюйся.

2.    Беззаперечно виконуй розпорядження вчителів, уповноважених класного керівника та шкільного колективу.

3.    Під час уроку сиди прямо, не спирайся на парту і не розлягайся, уважно слухай, не займайся сторонніми справами.

4.    Якщо знаєш відповідь на запитання — підніми руку.

5.    Уважно слухай відповідь товаришів, не глузуй з товариша, що припустився помилки, неточності у відповіді.

6.    Будь ввічливим з учителями й товаришами: проси вибачення, коли ненавмисне вчинив якусь прикрість, постійно користуйся словами ввічливості.

7.    Допомагай товаришам у навчанні.

8.    Тримай у чистоті й порядку своє робоче місце в класі, кабінеті, майстерні.

9.    Не затримуй хід уроку, не став запитань, що не стосуються теми.

10.    Виправляй відповідь товариша в доброзичливій формі, не підкреслюй своєї переваги.

11.    Якщо не підготувався до уроку, скажи про це й не намагайся відповідати, цим ти збережеш час і для себе, і для товаришів.

На перерві

1.    Перерва — це особистий час для відпочинку, ти можеш його вільно проводити.

2.    Прибери своє робоче місце й підготуйся до наступного уроку.

3.    Вийди у коридор, клас провітриться, а ти відпочинеш рухаючись.

4.    Під час перерви не заважай іншим. Не можна створювати небезпечні ситуації для себе та інших: бігати, штовхатися, застосовувати фізичну силу, кидатися предметами, відкривати вікна тощо.

хт    *    *    ч    *•    *

У шкільній їдальні

1.    Виконуй вимоги вчителів, працівників їдальні та чергових.

2.    Дотримуйся черги.

3.    Пам’ятай про правила поведінки за столом.

4.    Їж акуратно, чиста поверхня стола — ознака твоєї охайності.

5.    Під час їжі не займайся сторонніми справами — не читай і не розмовляй.

6.    Поївши, подякуй.

7.    Прибирай за собою посуд.

8.    Не винось їжу і напої за межі їдальні.

9.    Якщо щось розлилося чи розбилося, повідом чергових.

 

Це матеріал із підручника Основи Здоров'я 5 клас Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 28-12-2013, 22:09, Переглядів: 3945