Народна Освіта » Основи здоров'я » § 29. Безпека на воді

НАРОДНА ОСВІТА

§ 29. Безпека на воді

Ти повториш правила поведінки під час купання в річці, ставку, морі, дізнаєшся, як допомогти потерпілому на воді, тому, хто отримав тепловий або сонячний удар.

Вода буває різною: і тихою, і грізною.

Літні канікули — чудова, довгоочікувана пора. Але не така вже й безтурботна, як може здатися тому, хто втомився від уроків та домашніх справ.

Улітку батьки прагнуть відправити дітей у табір відпочинку, щоб вони загартувалися та зміцніли. Безмежне море, стрімка річка чи маленький ставок приносять багато радості.

Проте не можна забувати про правила безпечного відпочинку. Адже, на жаль, ця краса іноді може стати небезпечною.

Місця для купання слід обирати дуже ретельно, бо не всі вони безпечні й придатні для цього.

Вода, у якій ти купаєшся, має бути чистою. На жаль, вона буває забруднена відходами промислових чи сільськогосподарських підприємств.

Мальовничі скелі милують око, але поблизу них слід бути дуже обережним. Навіть невеликі хвилі можуть ударити об каміння. Майже завжди підводна частина скель обліплена молюсками. Гострими краями мушель можна порізатися. Стрибаючи у воду в незнайомому місці, можна травмуватися. Бувають випадки, коли стрибуни гинуть через необачність.

Поміркуй

Розглянь малюнки. Розкажи, на яку небезпеку наражаються діти. Поясни чому.

Високі морські хвилі так приваблюють, ніби запрошують покататися «то на конику, то на човнику». Але лагідність хвилі закінчується там, де починається білий «баранець». Така хвиля може накрити плавця, затягнути далеко від берега.

Річки, що народжуються в горах, стрімкі й потужні. Течія може збити з ніг, а холодна вода — забити подих. Гірськими річками краще милуватися з берега. Та й тут слід бути обачним, бо каміння, відшліфоване водою, мокре й слизьке.

У стоячій воді часто живуть небезпечні мікроорганізми. Вони можуть спричинити різноманітні захворювання. Відпочивальникам можуть завдати неприємностей п’явки та комахи.

Гарна тендітна квітка — латаття. Та дістати її — дуже ризикована справа. Адже корінням рослина закріплюється в мулі, міцні стебла переплітаються у воді. У лататті можна заплутатися. Та й чи слід зривати квітку? Рослину занесено до Червоної книги України.

Стрибати з пірса чи мосту небезпечно. Якщо сонечко гарненько тебе нагріло, а ти різко занурюєшся у воду, то від швидкого охолодження може статися шок.

Під час пірнання у незнайомому місці можна травмуватися. Пірси та мости будуються з підводними укріпленнями, які часто непомітні з висоти і також становлять небезпеку.

- СЛОВНИЧОК -

Шок (від французького слова, що означає «удар») — стан, що загрожує життю людини. Тут: реакція організму на сильний біль.

Завдання

Розглянь малюнок. Опиши призначення будівель на облаштованому пляжі.

Уяви себе в літньому дитячому таборі відпочинку.

Кожної зміни в таборі проходить веселе свято День Нептуна. Цар морів дозволяє купатися більше, ніж у звичайні дні, разом з русалками, чортенятами та іншими казковими морськими жителями. Але він обов’язково застерігає й нагадує правила поведінки під час купання:

•    Купатися слід у добре відомих місцях.

•    Перше купання повинно бути недовгим — 10 хвилин, а далі у воді можна перебувати до 20 хвилин за один раз.

•    Дітям можна купатися при температурі води вище 19 °С.

•    Не купатися в негоду: грозу, шторм, дощ.

•    Не запливати за буйки.

•    Не підпливати до човнів, скутерів, катамаранів, катерів.

•    Не стрибати у воду зі споруд та плавальних засобів, не призначених для цього.

•    Не запливати на надувних подушках та матрацах далеко від берега.

•    Не пустувати у воді — це заважає оточуючим і може бути небезпечним.

Не купайся без нагляду дорослих!

Прогулянки на човнах, катерах, катамаранах і яхтах потребують підвищеної обережності.

•    Не сідати в жодний плавальний засіб без дорослих.

•    Перед посадкою на катер, катамаран, яхту тощо дорослим слід переконатися, що є рятувальні засоби.

•    При посадці в човен слід бути особливо обережним, ступати на середину настилу.

•    Не пересідати з місця на місце або із судна на судно на плаву.

•    Не пірнати з плавального засобу.

•    Не кататися поблизу великих суден, дамб, шлюзів, причалів, мостів тощо.

Порятунок потерпілих на воді

У спекотні дні люди забувають про небезпеку. Пірнають та купаються до дрижаків та перевтоми, запливають далеко від берега. Інколи може судомити ногу. Цьому можна зарадити. Необхідно потерти ногу об ногу або розтерти її рукою. Можна допомогти собі так: поколоти місце судоми шпилькою чи сильно ущипнути скорочений м’яз.

- СЛОВНИЧОК -

Судома — болюче скорочення м’язів, що не залежить від волі людини.

Від спеки можна отримати тепловий удар, а перебуваючи довгий час на сонці — сонячний. Що це означає?

У потерпілого від сонячного та теплового удару з’являється головний біль і запаморочення, відчуття втоми, слабкість, пригнічення. Турбує нудота, інколи блювання. Шкіра стає вологою, прискорюється пульс, може підвищуватися температура тіла до +40...41 °С.

Щоб допомогти потерпілому від теплового чи сонячного удару:

•    його необхідно перемістити в прохолодніше місце;

•    дати вдихнути нашатирного спирту з ватки;

•    зняти зайвий одяг, якщо людина тепло одягнена;

•    змочувати обличчя прохолодною водою, покласти холодний компрес на голову;

•    викликати лікаря.

Якщо сталося щось непередбачене і плавець почав тонути, першу допомогу потерпілому надають дорослі, які добре плавають. Вони або знають самі, як зарадити лиху, або викликають службу порятунку на воді.

Це допоможе в житті

Купатися можна під наглядом дорослих і тільки в призначених для цього місцях. Не можна пустувати у воді та на плавальних засобах. Якщо хтось тоне, не залишай людину без уваги — терміново поклич на допомогу дорослих.

Завдання

1.    Що потрібно зробити, якщо під час купання в холодній воді ногу звела судома?

а)    потерти уражене місце;

б)    уколоти м’яз шпилькою;

в)    сильно вщипнути скорочений м’яз;

г)    швидко попливти до берега.

2.    Як поводитися, якщо почалися дрижаки під час купання?

а)    продовжувати купатися із компанією;

б)    вийти на берег і зачекати інших;

в)    вийти з води, зігрітися і відпочити;

г)    плавати на спині.

3.    Як може допомогти потерпілому на воді учень/учениця 5 класу?

а)    голосно покликати на допомогу рятувальників або дорослих;

б)    кинути потопаючому, який ще тримається на поверхні води, рятувальний круг, дерев’яну дошку, надувний матрац, пінопласт, весло, щоб людина могла випливти. Можна підбадьорювати словами;

в)    якщо потерпілий виплив на берег, усе одно необхідно повідомити дорослих;

г)    викликати швидку медичну допомогу.

4.    Чому небезпечно купатися:

•    поблизу скель;

•    під час шторму;

•    у воді з водоростями та лататтям;

•    у стрімкій гірській річці?

5.    Яку небезпеку можуть становити для людей пірси і мости?

6.    Яких правил поведінки слід додержуватися під час купання?

7.    Розглянь усі малюнки в параграфі. На яких з них зображено правильні дії, а на яких — порушення правил відпочинку на воді? Як слід діяти, щоб уникнути порушень?

Ситуаційні завдання

1. Уяви, що ти з друзями та їхніми батьками поїхав до річки. Дорослі зайняті облаштуванням табору, а дітлахи побігли до води. Маленький хлопчик стрибнув у воду і травмувався.

Розкажи, як будеш діяти.

2. Під час прогулянки дівчинці стало млосно. Вона весь час на сонці гралася іграшками.

Що могло статися з дівчинкою? Яку допомогу їй надати?

Перевір себе

І. Вибери правильну відповідь.

1.    Що допоможе зорієнтуватися, якщо ти заблукав у лісі?

а)    лінії електромереж, річка, просіка;

б)    вузенька доріжка з низькими кущиками обабіч;

в)    літак, що летить.

2.    Якими будуть твої дії, якщо приятелі вмовляють тебе спуститися до печери?

а)    погоджусь, щоб побачити там щось цікаве;

б)    не піду, а приятелі нехай як хочуть;

в)    категорично відмовлюсь та розкажу про небезпеку, на яку можна нара-зитися в печерах.

3.    Як правильно відповісти незнайомцеві, який просить до телефону батьків, а їх немає вдома?

а)    сказати, що батьки на роботі до вечора;

б)    сказати, що батьків немає, але вони скоро прийдуть;

в)    сказати, що батьки зайняті, і запитати, куди і кому передзвонити;

г)    розповісти, що ключ від дверей під килимком ліворуч.

4.    Як слід поводитися з незнайомцями на вулиці?

а)    сісти в машину, якщо тебе запрошують;

б)    покуштувати тістечко, що пропонує літня жінка;

в)    не розмовляти з дядечком, який пропонує показати колекцію монет;

г)    подякувати, коли тобі дарують ведмедика, і рішуче відмовитися;

ґ) якщо погрожують ножем, віддати гроші та запам’ятати найбільше прикмет злочинців;

д)    не спокушатися на запрошення відвідати разом салон ігрових автоматів.

5.    Як правильно поводитися в натовпі?

а)    остерігатися скляних вітрин та дверей;

б)    намагатися розштовхати людей;

в)    не тримати руки в кишенях;

г)    підібрати свої речі з-під ніг;

ґ) заспокоїтися, зібратися й опанувати себе;

д)    на свята, де збирається багато людей, надівати довгі шарфи або шалі та взувати черевики на високих підборах.

ІІ. Установи послідовність дій.

6.    Якщо потрапив в автономну ситуацію, слід:

а)    оцінити ситуацію;

б)    виробити план дій;

в)    оцінити власні можливості;

г)    заспокоїтися;

ґ) діяти і не втрачати надії.

 

Це матеріал із підручника Основи Здоров'я 5 клас Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 28-12-2013, 22:07, посмотрело: 6712