Народна Освіта » Основи здоров'я » § 27. Безпечне довкілля

НАРОДНА ОСВІТА

§ 27. Безпечне довкілля

Ти дізнаєшся, що таке довкілля і як воно впливає на життя людини, як людина впливає на довкілля.

Навколишній світ — прекрасний. Ліси і степи, озера і річки, гори і моря, рослинний і тваринний світ — окраса рідного краю. Це природа, що існувала з давніх-давен, ще до появи на Землі людини.

Природа забезпечила людину всім необхідним для життя: сонячним світлом і теплом, чистим повітрям, якісною їжею, питною водою.

Частину природи, що оточує людину, з якою людина нерозривно зв’язана та безпосередньо взаємодіє, називають навколишнім середовищем, або довкіллям.

Безпечне довкілля не загрожує життю людини та не погіршує її здоров’я.

Людина прагне поліпшити, удосконалити довкілля, у якому живе, зробити своє життя безпечним та комфортним. Для цього вона змінює навколишнє середовище. Але людина повинна ставитися до змін довкілля відповідально.

Поміркуй

Дізнайся, як люди змінили довкілля там, де ти живеш. Ці зміни корисні чи шкідливі для здоров’я людей?

Щоб прокласти зручні автомобільні дороги та залізниці, люди руйнують гори. Греблями перегороджують річки. Створюють штучні водойми для зрошувальних систем. Осушують болота, на їхньому місці будують міста. Щоб забезпечити себе їжею, розорюють землі під сільськогосподарські угіддя.

Порушуючи рівновагу, що існує в природі, людина шкодить і собі. Вижити людство може лише за умови, що кожен землянин дбатиме про збереження і захист навколишнього середовища. Задовольняючи особисті потреби, потрібно пам’ятати про майбутні покоління. Людство має виконувати правила співжиття на Землі:

•    Любити й шанувати Землю, яка благословляє життя й управляє ним.

•    Цінувати кожен день.

•    Не ставити себе над іншими живими істотами і поводитися так, щоб вони не зникали.

•    Бути вдячним рослинам і тваринам за їжу, яку маємо.

•    Не витрачати багатства Землі на виробництво зброї.

•    Не наживатися на багатствах Землі, а зберігати їх.

•    Споживати багатства Землі раціонально, бо всі земляни мають на них однакові права.

ФАКТИ

Твої ровесники брали участь у Всеукраїнському проекті «Дніпра жива вода».

Учасники очищали від бруду та сміття береги Дніпра. Учні 7-8 класів готували листівки про дбайливе ставлення до річок України. Старшокласники досліджували склад і рівень забруднення води в Дніпрі та притоках, причини цих забруднень. Про результати досліджень писали статті в газети.

Поміркуй

1.    Що потерпає у твоєму краї від діяльності людини? Розкажи.

2.    Як можна покращити довкілля там, де ти живеш?

Зміни в природі називають природними явищами. Це чергування дня і ночі, зміна пір року, сонячні та місячні затемнення, припливи та відпливи, сонячна радіація, землетруси, повені, буревії, снігові замети, селі, зсуви, блискавка, лісові пожежі тощо.

Природні явища можуть приносити людям і користь, і шкоду. Наприклад, дощ допомагає рослинам рости, а зливи з градом знищують посіви. Сніговий покрив захищає землю взимку від перемерзання, а заметілі перешкоджають руху транспорту. Сонячне тепло і світло корисне, а сонячна радіація, що проходить крізь озонові діри, шкідлива для здоров’я.

Завдання

1. Вибери те, що робиш чи можеш робити саме ти для збереження довкілля. Поясни, чому інші заходи потребують допомоги дорослих.

а)    Здавати макулатуру для переробки.

б)    Вимикати світло, виходячи з кімнати.

в)    Не залишати сміття після відпочинку на природі.

г)    Надійно закручувати водопровідні крани. ґ) Встановити контейнери для різних видів відходів.

д)    Побудувати вітрову електростанцію.

е)    Очищати стічні води місцевого підприємства. є) Не рвати пролісків та інших квітів у весняному лісі.

Моделюй — набувай життєвих навичок

1. Поміркуй, чи є можливість зменшити кількість сміття, що потрапить на сміттєзвалище. Будь економним! Спробуй:

•    зробити з картопляних шкірок корм для птахів;

•    здати макулатуру у приймальний пункт вторинної сировини;

•    викинути пластикові пляшки в спеціальні контейнери;

Бери участь у прибиранні території біля школи, будинку, де ти мешкаєш, тощо.

2. Учись використовувати речі повторно. Прояви фантазію. Так, із старих лампочок можна виготовити новорічні прикраси, вазу для квітів тощо. Із пластикових пляшок — годівничку для птахів, скриньку для прикрас або дрібних речей, цікаву упаковку для подарунків тощо. Із пробок — зробити смішні фігурки тварин тощо.

Спробуй:

•    запропонувати провести в школі конкурс кращих ідей перетворення непотрібних речей на корисні речі;

•    залучити до всесвітньої акції «День Землі» 28 березня батьків і знайомих.

З допомогою батьків знайди необхідну інформацію в Інтер-неті, скористайся порадами на сайті: http://wwf.panda.org/uk/

Це допоможе в житті

Людина, як і рослина, — живий організм. Отже, їй для життя так само потрібні певні сприятливі умови.

Для того щоб довкілля було безпечним, потрібно усім виконувати правила співжиття на Землі.

Завдання

1.    Які правила співжиття на Землі повинно виконувати людство щоб навколишнє середовище було безпечним для здоров’я людини?

2.    Уяви себе керівником туристичної фірми. Які маршрути у місцевості твого проживання ти запропонував би туристам для відпочинку?

3.    Поміркуй, яку людину можна вважати захисником довкілля? Чому?

Ситуаційні завдання

1.    Якось учні писали контрольну роботу. Вікна у класі були зачинені. У деяких дітей розболілася голова. Одній з дівчаток навіть стало млосно.

Чому це сталося? Що потрібно зробити, щоб поліпшити умови в класі?

2.    Обговори з батьками, чи безпечне навколишнє середовище там, де ти живеш.

3.    Як зміни в довкіллі впливають на здоров’я людей?

 

Це матеріал із підручника Основи Здоров'я 5 клас Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 28-12-2013, 22:06, Переглядів: 8528