Народна Освіта » Основи здоров'я » § 10. Будь милосердним

НАРОДНА ОСВІТА

§ 10. Будь милосердним

Ти дізнаєшся про людей з обмеженими можливостями, милосердя; навчишся співпереживати та співчувати.

Люди можуть бути безпорадними і немічними через хвороби, похилий вік, фізичні вади. Вони потребують постійного піклування, співчуття. Ними опікуються члени родини. Часто трапляється, що немічні люди самотні, тоді їм допомагають ті, хто не байдужий до чужого болю, милосердний. Милосердя — це допомога кожному, хто її потребує, співчуття та любов до немічного.

Милосердя виявляється в уважному ставленні до інших, турботі про них, ввічливості, шанобливості, делікатності. Людина завжди має бути готовою і здатною співчувати і прощати, розуміти і допомагати.

Поміркуй

Які риси мають милосердні люди? Вибери слова з поданого переліку.

Чуйність, егоїзм, доброта, доброзичливість, терпимість, щедрість, безкорисливість, порядність, гордовитість, совісність, самолюбство, відповідальність, упертість, щирість, пихатість, зверхність, малодушність, обов’язковість, чесність, гідність, заздрісність, боягузтво.

Цікаво знати, що...

Символом милосердя 20 ст. стала мати Тереза.

Мати Тереза Калькуттська зажила світової популярності і визнана як покро- , вителька та захисниця бідних і нужденних. Народилася в Албанії 1910 року, і але практично все життя прожила в Індії, де заснувала добродійну організацію «Орден милосердя».

У 1979 р. калькуттська черниця була удостоєна Нобелівської премії Миру.

Мати Тереза померла в Калькутті в І 1997 р. Причислена до лику святих.

І дорослим, і дітям не слід обмежувати спілкування тільки діловими стосунками. Важливо вміти співчувати, співпереживати, розділяти радощі та розчарування інших.

Слова «співпереживання» і «співчуття» починаються з префікса «спів», що означає «разом». Людина, здатна на співпереживання і співчуття, знаходиться в цей момент разом з тим, хто їх потребує, і розділяє його переживання, біду чи радість. Учися терпляче вислухати, дати пораду або просто порадіти чи поспівчувати.

А ще краще, коли співпереживання і співчуття виявляються не в словах, а в гарних вчинках, як у героя оповідання Василя Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло».

Серед поля стоїть маленька хатина. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.

Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в цей час троє хлопців були на прогулянці. Вони сховалися в хатинці. Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одяг на ньому був мокрий. Він тремтів од холоду. І ось перший з тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:

—    Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...

Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:

—    Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...

А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.

Готовність допомогти — це дуже гарна риса. Учися терпляче вислухати, дати пораду чи просто поспівчувати. Тоді всім буде приємно з тобою спілкуватися.

Допомога людям з обмеженими можливостями

Пригадай казку Валентина Катаєва «Квітка-семицвітка». Дівчинка використала останню пелюстку чарівної квітки на бажання, щоб усі діти у світі були здоровими і її друг зміг ходити.

На жаль, наше життя не казка. Поряд з нами живуть люди, можливості яких обмежені. Вони погано чують або глухі, мають порушення мовлення або німі, погано бачать або сліпі. Є люди з обмеженими руховими можливостями або із затримкою розвитку.

Ти можеш зустрічатися з такими людьми в сім’ї, навчальному закладі, у лікарні, на вулиці. Для них складними можуть бути навіть звичайні дії. Те, на що здорові люди не звертають особливої уваги, для людей з обмеженими можливостями перетворюється на серйозні проблеми. Як спуститися сходами, зайти до салону громадського транспорту, перейти дорогу, здобути інформацію?

Однак люди з обмеженими можливостями долають недуги і досягають значних успіхів.

ФАКТИ

Для людей з інвалідністю проводяться Параолімпійські ігри. Збірна України успішно виступила на літніх Параолімпійських іграх 2012 року в Лондоні (Велика Британія).

Українські спортсмени здобули загалом 84 олімпійські медалі: 32 золоті, 24 срібні та 28 бронзових медалей.

У загальнокомандному заліку Параолімпіади в 2012 році Україна посіла четверте місце.

- СЛОВНИЧОК -

Параолімпійські ігри — ігри для спортсменів з обмеженими можливостями, що проводяться паралельно з Олімпійськими іграми.

Держава має дбати про потреби людей з обмеженими можливостями: влаштовувати спеціальні підйомники у транспорті; обладнувати сходи для заїзду інвалідних колясок; забезпечувати тих, хто погано чує, слуховими апаратами; встановлювати звукові сигнали світлофорів для сліпих.

Пригадай

Чи є подібні пристрої в твоєму місті (селі)? Які саме?

Для дітей з особливими освітніми потребами в Україні створено спеціальні дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Видаються книжки та підручники для сліпих. Їх пишуть спеціальним шрифтом Брайля. Букви замінено різними комбінаціями шести опуклих крапок, які можна «читати» пальцями.

У сім’ї, де є люди з обмеженими можливостями, мають панувати доброзичливі стосунки. Постійне перебування поряд з такими людьми потребує терпіння, уміння керувати своїми емоціями та вчинками.

Майже в усіх країнах існують спеціальні служби та групи взаємодопомоги людям з обмеженими можливостями. Там можна знайти однодумців, друзів, які зрозуміють і підтримають у важку хвилину. Консультанти нададуть кваліфіковані поради. Наприклад, як скористатися літературою та де знайти необхідну інформацію про допомогу, які є шляхи поліпшення фізичного стану тощо.

Завдання

1.    Які умови в сім’ї потрібні для людей з обмеженими можливостями?

2.    Яку допомогу ти можеш надати людям з обмеженими можливостями?

3.    Наведіть приклади виявів мужності людьми з обмеженими можливостями.

Попрацюйте в парі або групі

Обговоріть питання.

Як держава має дбати про людей з обмеженими можливостями?

Моделюй — набувай життєвих навичок

Розглянь малюнки. Розкажи, яку допомогу надають діти тим, хто її потребує.

Ситуаційні завдання

Поміркуй над запропонованими ситуаціями.

1.    Бабуся Василина все життя працювала в полі та вдома по господарству. А зараз їй важко пересуватися навіть по кімнаті.

Як може онука Галинка допомогти своїй бабусі?

2.    У класі вчиться учень з вадою зору.

Як однокласники можуть йому допомогти в навчанні?

3.    У сусідній квартирі проживає самотня літня людина.

Яку допомогу ти можеш їй надати?

Перевір себе

1.    Що таке життєвий ритм людини? Відповідно до життєвого ритму, на яку годину в неділю ти заплануєш виконання домашнього завдання з математики?

2.    Як ти розумієш вираз «організованість у навчанні»?

3.    Назви правила організації робочого місця школяра. Розкажи і покажи, як ти їх додержуєшся, щоб не зіпсувати зір та поставу?

4.    Які види пам’яті ти знаєш? Назви їх.

5.    У 5-му класі не пізно починати розвивати пам’ять та увагу. Поясни свою думку.

6.    Як ти розвиваєш власну увагу та пам’ять?

7.    Що означає для тебе «активно слухати»?

8.    Які емоції сприяють зміцненню здоров’я?

9.    Як можна дізнатися про настрій людини? Від чого залежить настрій?

10.    Кому потрібне співчуття?

11.    Які риси притаманні милосердним людям?

12.    Чи є серед твоїх знайомих милосердні люди? Чому ти вважаєш їх милосердними?

13.    Розкажи, чому про людей з обмеженими можливостями повинні дбати всі люди, а не тільки держава?

14.    Яку людину можна назвати добропорядною?

15.    У яких випадках слід твердо казати «Ні»?

16.    Чи подобається тобі, якщо дорослі ставляться до твоїх переживань толерантно, доброзичливо? Чому?

 

Це матеріал із підручника Основи Здоров'я 5 клас Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 28-12-2013, 21:57, Переглядів: 10162