Народна Освіта » Основи здоров'я » § 6. Навчайся комфортно

НАРОДНА ОСВІТА

§ 6. Навчайся комфортно

Ти дізнаєшся про життєвий ритм, значення сну та про те, як запобігти перевтомі; навчишся планувати свій день і швидко виконувати домашні завдання, організовувати робоче місце для навчання.

Той, хто планує свій час, завжди досягає успіхів у будь-якій справі: у навчанні, роботі, спорті. Щоб добре вчитися, працювати, треба вибирати посильні та конкретні завдання.

Життєвий ритм

Відомо, що розумова і фізична активність людини змінюється протягом доби та тижня. Зазвичай, найвища ефективність розумової та фізичної праці припадає на 10-13 та 15-18 години. Можеш переконатися в цьому на власному досвіді.

Братися за серйозні справи рекомендують удень з 11 до 17 години. Уночі з 2 до 4 години людина припускається помилок навіть під час розв’язування нескладних математичних задач.

У середині тижня працездатність більша, а на початку і в кінці — менша. Для відпочинку та відновлення сил маємо суботу і неділю.

Поміркуй

Коли твоя активність найвища?

Ти вже знаєш, що протягом доби для навчання й відпочинку, для їди та сну є сприятливі й несприятливі години. У таблиці 1 сприятливі години позначено кольором: для навчання — червоним; для сну — синім; для занять фізичними вправами — жовтим; для їди — зеленим.

Таблиця 1

Моделюй — набувай життєвих навичок

1.    Склади для себе розпорядок робочого і вихідного днів. Cкористайся таблицею 1.

2.    Порівняй складені розпорядки. Чим вони відрізняються?

2. Допоможи скласти подібні розпорядки днів комусь із членів родини.

Це допоможе в житті

Планування часу допомагає успішно вчитися, встигати займатися улюбленою справою.

Навчання вдома

Пригадай

Чи користуєшся ти чиєюсь допомогою під час виконання домашніх завдань?

Буває, що виконати домашні завдання тобі допомагає вчитель у групі продовженого дня та дорослі вдома. Проте головним твоїм помічником є організованість у навчанні.

- СЛОВНИЧОК -

Організованість у навчанні — уміння тримати в порядку своє робоче місце, розподіляти і берегти час, планувати й контролювати свої дії.

За О. Я. Савченко

Насамперед привчи себе виконувати домашні завдання щодня в один і той самий час.

Зосередься на виконанні завдань: прибери зі столу все зайве, вимкни телевізор, комп’ютер та радіо.

Починай з предметів середньої складності, потім берися за складніші, залишивши легкі на кінець.

Якщо матеріал, який треба вивчити, дуже великий або важкий, розбий його на окремі частини і опрацьовуй кожну частину окремо.

Навчися користуватися словниками і довідниками. З’ясовуй значення незнайомих слів, знаходь потрібні факти та пояснення, правила, формули в довідниках.

Не залишай підготовку до виступів, написання творів, виконання творчих робіт на останній день, оскільки такі завдання потребують багато часу. Готуйся до них заздалегідь, протягом кількох днів, розподіляючи навантаження рівномірно.

Якщо в тебе є комп’ютер, навчися за його допомогою знаходити інформацію, обчислювати, оформляти творчі роботи тощо.

У разі потреби звертайся по допомогу до дорослих або однокласників.

Щоб виконувати домашні завдання було зручно, дотримуйся правил організації робочого місця школяра.

•    Стіл потрібно встановити біля вікна. Зверни увагу, якою рукою ти пишеш: якщо правою, то світло на робочу поверхню має падати зліва, а якщо лівою — то справа.

•    Якщо поставити стіл біля вікна неможливо, подбай про штучне освітлення. Найкраще для робочого столу підходить настільна лампа на гнучкій ніжці; світло повинно бути не дуже яскравим.

•    Поверхня робочого столу має бути на рівні сонячного сплетіння. Потрібно сідати на всю поверхню стільця, спину тримати прямо, лікті на столі, ноги на підлозі.

З Завдання

Розглянь малюнки. Хто з дітей сидить правильно? А хто ні? Чому?

Виконуючи завдання, використовуй підставку для книжок. Під час письма відстань між очима і зошитом має бути не менше ніж 30 см, а зошит потрібно трохи повернути, адже так зручніше писати.

Виконуючи домашні завдання, не забувай перепочивати. Приблизно через кожну годину роботи відпочивай 5-10 хвилин. Вийди на балкон чи подвір’я, послухай музику, потанцюй. Якщо зголоднів — перекусити. Зроби кілька фізичних вправ.

В.п., видих. 1. Ліва рука вгору, права вниз, вдих. 2. В.п., видих. 3. Права рука вгору, ліва вниз, вдих. 4. В.п., видих. Повторити 8-10 разів.

В.п., руки до плечей. 1-4. Колові рухи зігнутими руками вперед. 5-8. Колові рухи зігнутими руками назад. Дихання вільне. Повторити 8-10 разів.

В.п., руки зімкнуті над головою. 1-2. Нах тулуба вліво. 3-4. Нахил тулуба впраЕ Дихання вільне. Повторити 8-10 разів.

ил В.п., руки вгору в замок, вдих. ю. 1. Нахил уперед, видих. 2. В.п. Повторити 8-10 разів.

Біг на місці. Дихання вільне. Виконувати 20 сек.

Стрибки вгору, сплеск у долоні над головою. Дихання вільне. Повторити 10-12 разів.

Завдання

1.    Хто може заважати тобі виконувати домашні завдання? Як цього уникнути?

2.    Як ти любиш відпочивати під час виконання домашніх завдань?

3.    Вибери, які речі заважатимуть виконувати домашні завдання. Чому?

Підручники, мобільний телефон, зошити, ручки, телевізор, олівці, тр3-плеєр, енциклопедія, іграшка, склянка води, вазон, підставка для книжок.

Моделюй — набувай життєвих навичок

4.    Розглянь фотографії. Як облаштовані робочі місця? Оціни своє робоче місце вдома. Як його поліпшити? Обговори облаштування твого робочого місця з дорослими.

Ситуаційні завдання

Максим і Павло — однокласники. Після школи вони швиденько дійшли додому. Максим пообідав, сходив до магазину за дорученням бабусі і зробив домашнє завдання з математики. Через годину він вийшов на подвір’я і погодував птахів. Далі Максим вивчив вірш з української літератури, виконав домашнє завдання з історії, склав портфель та пішов грати з хлопцями у футбол.

По дорозі Максим зустрів Павла, який повертався з рибалки, бо поспішав подивитися матч за участю улюбленої футбольної команди. Виконувати домашні завдання Павло планував після перегляду матчу.

Поміркуй, хто з хлопців правильно організував підготовку домашнього

завдання? Обґрунтуй свою думку.

 

Це матеріал із підручника Основи Здоров'я 5 клас Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 28-12-2013, 21:55, Переглядів: 6384