Народна Освіта » Основи здоров'я » § 4. Громадський транспорт і зупинки

НАРОДНА ОСВІТА

§ 4. Громадський транспорт і зупинки

Ти навчишся безпечно користуватися громадським транспортом і зупинками.

Пригадай

1.    Які види громадського транспорту ти знаєш?

2.    Хто такі пасажири?

Автобус, тролейбус, трамвай, маршрутне таксі називають наземним транспортом, а метро — підземним.

Ти знаєш, що, користуючись громадським транспортом, пасажири мають додержуватися певних правил.

Пригадай

Розглянь малюнки. Пригадай вивчені в початкових класах Правила користування громадським транспортом.

Отже, слід додержуватися таких Правил.

•    Чекай на громадський транспорт на посадочних майданчиках, тротуарі чи узбіччі.

•    Заходь та виходь з транспорту лише після повної його зупинки. Не поспішай, не штовхайся.

•    У салоні не затримуйся біля дверей.

•    Якщо їдеш стоячи, міцно тримайся за поручень.

•    Під час руху не відволікай увагу водія від керування транспортним засобом.

Вийшовши з транспорту, не поспішай його обходити. Скористайся пішохідним переходом.

Тролейбус і трамвай — наземний транспорт, що працює з використанням електричного струму. При пошкодженні корпусу салону, порушенні ізоляції пасажирів може уразити електричним струмом. Якщо в салоні з’явився дим чи відчувається неприємний запах, терміново повідом про це водія чи кондуктора. Виходь, не торкаючись металевих частин.

Завдання

1.    Якими видами громадського транспорту ти користуєшся?

Попрацюйте в групі

2.    Ознайомтеся з правилами роботи в групі (додаток 2). Розробіть Пам’ятку пасажира громадського транспорту. Представте її в класі.

3.    Що безпечніше: обійти транспорт на зупинці і перейти дорогу по пішохідному переходу чи дочекатися, поки він від’їде? Поясніть свою думку.

Ситуаційні завдання

1.    Уяви, що тобі потрібно сісти в трамвай, а колії розміщені посередині проїзної частини дороги. Розкажи про свої дії.

2.    У напівпорожньому салоні автобуса ти помітив залишений пакет. Ти:

а) подивишся, що в ньому; б) повідомиш водія або кондуктора; в) швидко перейдеш в інший бік салону і заховаєшся за сидіннями.

Поясни свої дії.

Метрополітен

У Києві, Дніпропетровську і Харкові є швидкий і зручний транспорт — метрополітен. Це підземний вид транспорту.

Користуватися метро зручно. Але й у метро є небезпечні місця. Це пропускні турнікети, ескалатори, платформи станцій і поїзди. Щоб не наражатися на небезпеку, будь уважним!

Турнікети метро — це контрольно-пропускні пункти. Через них можна пройти, скориставшись жетоном або проїзним квитком з магнітною смужкою. Щоб не травмуватися, дочекайся зеленого сигналу. Якщо автомат перегородив прохід, звернися до чергового по станції або міліціонера.

Щоб швидше дістатися до потрібної зупинки, скористайся схемою метро. У вестибюлях і на платформах є інформація про напрями руху поїздів та станції пересадок. Якщо станція має два чи більше виходи, на табло вказано напрями та назви вулиць.

Пам’ятай та додержуйся правил користування метрополітеном.

На платформі станції не заходь за обмежувальну лінію. Чекай на прибуття поїзда спокійно, не бешкетуй — це не місце для розваг. Поки поїзд не зупинився, не підходь близько до вагонів.

Біля колій прокладено високовольтний дріт. Якщо щось упало на колію, у жодному разі не діставай самостійно! Ти наражаєшся на небезпеку. Допомогти може тільки працівник станції.

У термінових випадках можна зв’язатися з машиністом, скориставшись переговорним пристроєм у вагоні.

Запам’ятай знаки, які допомагають безпечно користуватися метрополітеном.

Будь обережним при вході та виході з ескалатора.

Не бігай по ескалатору.

Не підсовуй руку під рухомий поручень.

Не заходь за обмежувальну лінію на східцях ескалатора і не клади речі на поручні.

Не заходь на станцію метрополітену з морозивом.

Забороняється перевозити велосипеди для дорослих.

Завдання

1.    До якого виду транспорту належить метрополітен?

2.    Розкажи про небезпечні місця в метро.

3.    Назви правила поведінки в метро. Чому їх треба додержуватися?

5. Назви засоби безпеки пасажира, поясни їх призначення.

Ситуаційні завдання

1.    По дорозі до школи у вагоні метро у твого друга запаморочилася голова. Як йому допомогти:

а)    вийти з ним на найближчій станції;

б)    вийти на найближчій станції і звернутися по допомогу до чергового;

в)    попросити пасажирів поступитися йому місцем?

2.    Людина впустила рукавичку на колію. Як їй допомогти:

а)    заспокоїти і покликати працівників станції;

б)    спуститися на колію по рукавичку;

в)    попросити ціпок та спробувати самостійно дістати рукавичку?

 

Це матеріал із підручника Основи Здоров'я 5 клас Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 28-12-2013, 21:52, Переглядів: 13131