Народна Освіта » Технології ( Трудове навчання ) » Оздоблення поверхні виробу лакофарбовим покриттям

НАРОДНА ОСВІТА

Оздоблення поверхні виробу лакофарбовим покриттям

Тема: Оздоблення поверхні виробу лакофарбовим покриттям

Опорні поняття: оздоблення, лакофарбові матеріали, пензлі, фарби, прийоми фарбування, послідовність операцій.

Лакофарбові покриття наносять на виріб для того, щоб надати йому та окремим деталям гарного зовнішнього вигляду та для захисту поверхні виробу від зовнішніх впливів (вологи, пилу, бруду).

Залежно від виду матеріалу та стану його поверхні застосовують різні лакофарбові матеріали для оздоблення. Лакофарбові матеріали різняться за придатністю їх для фарбування деревини, металу та ін.

Особливістю лаків та фарб є те, що вони після нанесення їх у рідкому стані на оздоблювану поверхню утворюють плівку. Одні з лакофарбових матеріалів утворюють після висихання прозорі плівки (оліфи, лаки), інші — непрозорі криючі плівки (фарби, емалі).

Одними з найпоширеніших способів ручного нанесення лакофарбових матеріалів є нанесення за допомогою пензлів* фарбувальних валиків та зануренням у ємність з лакофарбовим матеріалом. Прийом із зануренням у шкільних умовах доцільно застосовувати тільки для деталей невеликого розміру.

Ознайомимося з інструментами для нанесення лакофарбового покриття. Вибір величини та форми пензля залежить від виду виконуваних робіт (лакування, фарбування, художній розпис)таповерхні. Рекомендується обирати якомога більший за розмірами пензель, оскільки він дає рівномірніше покриття і пришвидшує роботу. Пензель повинен мати плавні обриси робочої (волосяної) частини. Волос має бути надійно закріплений (вилучення з оздобленої поверхні волосків від пензлика псує її).

Якість пензликів для художнього розпису акварель-н и м и т а акр и л о ви м и фар бам и п е р е віря ет ь ся м о ч ан ня м у воду з наступним його струшуванням. При цьому волос пензлика повинен ущільнитися в єдину форму з плавними обрисами, не залишаючи на поверхні окремо розташованих волосин чи прядок (мал. 103). Такі пензлики виготовляють з волосся білки, колонка або синтетичних замінників і застосовують при тонких роботах та художньому розписі гуашшю, нітроемалями т а нітролаками.

Для фарбування достатньо великих поверхонь використовують інші види пензлів (мал. 104).

Такі пензлики виготовляють зі щетини або синтетичних волокон і можуть застосовуватися для розпису масляними фарбами, нанесення ґрунтовок та емалей, нанесення останнього шару покриття при лакуванні чи фарбуванні великих поверхонь. Верхній на фото пензлик застосовують для проведення тонких ліній та смуг.

Працювати треба тільки чистим пензликом, ретельно відмитим від попередньої фарби. Пензель не варто заглиблювати з ємність з лаком або фарбою більш ніж на одну третину довжини її волосу (мал. 105).

Набравши фарбу чи лак на пензлик, починають покривати оздоблювану поверхню послідовними рухами від одного краю до іншого. Якщо ви працюєте масляними фарбами чи лаком, то нанесений шар покриття можна розрівняти, рухаючи пензель у перпендикулярному до попереднього напрямі. Не слід вести пензель у напрямі, який спричиняє сильний згин його волосу (мал. 106).

Після висихання першого шару фарби або лаку наносять наступний, розрівнюючи його широким пензлем (див. мал. 104).

А як зробити, щоб пензлі зберегли свої якості до наступного використання? Головне, їх треба відмивати од-

разу після роботи. Щоб очистити пензлик від лаку або фарби, його спочатку віджимають у ємність з лакофарбовим матеріалом, а потім промивають.

Гуаш та акрилові фарби легко підмиоаються водою. Б разі використання масляних фарб, емалей та лаків пензлі відмиває учитель спеціальними розчинниками. Після такого відмивання пензлі та руки треба промити теплою водою з милом. Зберігати пензлі треба у балці або в достатньо стійкому посуді робочою частиною догори (мал. 107).

 

Зберігання будь-яким іншим чином може призвести до псування робочої частини пензлів, що особливо відіб'ється на роботах, пов'язаних з художнім розписом (викривлення кінчиків пензлів унеможливлює процес розпису).

Також до інструментів, якими можуть бути нанесені лакофарбові матеріали, належать малярні валики різної ширини та діаметра (мал. 108).

Цей інструмент здебільшого використовується для нанесення на оздоблювальну поверхню акрилових та водоемульсійних водорозчинних фарб. Фарба наноситься на валик шляхом прокатування по ній у спеціальній ємності. Подальша робота ведеться прокатуванням валика по поверхні виробу, у процесі чого фарба переноситься з поверхні валика на площину, що оздоблюється.

У разі фарбування шляхом занурення, головним недоліком якого є потреба у наявності достатньо великого об'єму лакофарбового матеріалу, треба підібрати посуд потрібного розміру (у ньому повністю має вміститися оздоблювана деталь). Далі треба забезпечити кріплення деталі на підвіс під час занурення, а потім — висушування, щоб вона не торкалася інших поверхонь (мал. 109).

Розглянемо план (послідовність) виконання операцій під час оздоблення виробів л ако фарбо в и м и    м ат е рі а л а-

 

ми в кожному із розглянутих випадків лакування виробу та його художнього оздоблення.

Послідовність операцій під час лакування виробу

Непрозоре лакування

Прозоре лакування

 

1.Попередня    обробка (зачищення, шліфування)

2.    Ґрунтування

3.    Лакування — 1

4.    Пром іжне ш.п фування

5.    Лакування — 2

1.Попередня    обробка (зачищення, шліфування)

2.    Ґрунтування

3.    Шпаклювання

4.    Проміжне шліфування

5.    Фарбування — 1

0. Проміжне шліфування 7. Фарбування — 2

1.    Попередня обробка (зачищення, шліфування)

Розпис

 

-

Випалювання

 

2.    Нанесення контуру малюнка

3.    Випалювання

по нанесених контурах

4.    Лакування — 1

5.    П ром іжне шл іфування

6.    Лакування — 2

1.Попередня    обробка (зачищення, шліфування)

2.    Ґрунтування

3.    Шпаклювання

4.    П ром іжне шл іфування

5.    Фарбування

6.    Виконання розпису

7.    Лакування

Розглянемо, як виконувати шпаклювання під непрозоре оздоблення. Дії під час цієї операції нагадують намащування шматка хліба вершковим маслом. Тільки замість ножа використовується шпатель, а в ролі масла виступає шпаклівка. Шпатель требатримати правою рукою за ручку, а лівою трішки притискати його до деталі під час його переміщення. Шпаклювати тріщини можна в один або два проходи. Шпаклівку наносити рівномірним шаром, так щоб вона повністю заповни ла пошкоджені місця (мал. 110).

Правила безпечної праці

під час операцій оздоблення

1.    Виконуйте роботи із оздоблення обов'язково в спецодязі.

2.    Починайте виконання робіттільки з дозволу вчителя.

3.    Не тримайте ємності з лаками, фарбами та розчинниками відкритими.

4.    Запобігайте потраплянню лаків, фарб та розчинників на відкриті ділянки шкіри, користуйтеся захисними рукавичками.

5.    Не працюйте поблизу електронагрівальних приладів (випалювач, електроплитка тощо).

6.    Працюйте у провітрюваному приміщенні або під витяжною шафою.

7.    Після завершення робіт провітріть приміщення і ретельно вимийте руки з милом.

Запитання та завдання!

1.    Які інструменти застосовують для лакофарбового оздоблення виробів?

2.    Як перевірити якість пензлика для ви конання розпису гуашшю та акриловими фарбами?

3.    Яке призначення мапярного валика?

4.    У чому полягає фарбування виробу методом занурення?

5.    Виконайте оздоблення виготовленого виробу, користуючись наведеними планами виконання операцій.

 

 

 

Це матеріал із підручника Трудове Навчання для хлопців 5 клас В.К. Сидоренко, Д.В. Лебедєв, А.М. Гедзик, В.В, Юрженко

Автор: admin от 20-11-2013, 22:31, Переглядів: 6096