Поняття соціального статусу та ролі. Види соціальних статусів і ролей
Поняття соціального статусу дає нам уявлення про те, яке місце займає людина в суспільстві, до яких груп вона належить і, відповідно, якої поведінки від неї можна очікувати.
Поняття соціального статусу було введене Раймоном Лінтоном у 30-х роках XX ст. Сьогодні існує два основні підходи до визначення соціального статусу:
- соціальна позиція, місце індивіда або групи в суспільстві;
- престиж цього місця.
Р. Лінтон визначив статус як місце, яке займає індивід у даній системі і яке пов'язане з певною сукупністю прав і обов'язків. Соціальний статус визначається належністю до певних груп. Прикладами соціальних статусів є статус жінки, чоловіка, студента, батька, пасажира, громадянина, президента тощо. Оскільки ми належимо до багатьох соціальних груп, то, відповідно, ми маємо багато статусів. Так, одночасно людина може бути студентом, чоловіком, громадянином України, росіянином за національністю, буддистом за віросповіданням.
Можна розрізняти соціальний і особистий статус індивіда. Перший пов'язаний з його належністю до певної групи і престижем групи, другий — з положенням усередині групи, особливо малої, і особистісними якостями, що викликають повагу або неповагу оточуючих.
Соціальний статус. Соціальна роль
З поняттям статусу пов'язано поняття соціальної ролі. Р. Лінтон визначав роль як динамічний аспект статусу — діяльність щодо реалізації певних прав і обов'язків. Іншими словами, якщо людина має статус студента, сина, менеджера, пасажира, то її поведінка на лекції, в родині, на роботі, громадському транспорті буде різною.
При дослідженні соціальної ролі можна виділяти соціологічні і соціально-психологічні аспекти. Соціологічний аспект соціальної ролі полягає у вивченні її безособового, змістовного і нормативного боку, тобто виду і змісту діяльності, а також норм поведінки, що висуваються суспільством до виконання певного виду діяльності. Наприклад, існують певні писані та неписані норми поведінки студентів, яких вони дотримуються тою чи іншою мірою.
Соціально-психологічний аспект соціальної ролі пов'язаний з вивченням суб'єктивних чинників соціальної ролі, тобто з розкриттям механізмів, що впливають на сприйняття і виконання соціальної ролі. Так, викладачі мають справу з різними студентами, які відвідують чи не відвідують лекції, готуються чи не готуються до семінарських занять, беруть чи не беруть участь у конференціях. Все це залежить від того, як конкретна людина уявляє собі те, що таке бути студентом.
Таким чином, соціальна роль — це здійснення прав і обов'язків, пов'язаних з певніш статусом.
Коли вивчається соціальна роль, необхідно розглядати:
а) існуючу в суспільстві систему очікувань щодо поведінки індивіда, який займає певне положення;
б) уявлення людини про модель своєї власної поведінки у взаємодії з іншими людьми;
в) відкриту поведінку індивіда, який займає певний статус. Найчастіше соціальні статуси і ролі підрозділяються на: 1. Конвенціональні (або формальні) і міжособистісні (або неформальні). Конвенціональні статуси — це такі, по відношенню до яких у членів суспільства існують загальноприйняті, конвенціональні уявлення про те, як треба поводитись виконавцю цих ролей. Наприклад, більшість членів певного суспільства мають схожі погляди на те, як повинні поводитись лікар і пацієнт, вчитель і учень. Ці погляди, як правило, закріплені у функціональних обов'язках, правилах поведінки.
Міжособистісні статуси — це такі, по відношенню до яких не має більш-менш єдиних уявлень, які б були десь зафіксовані. Такими статусами та ролями можуть бути статуси коханця, друга, сусіда.
Предписані, тобто задані ззовні, які не залежать від зусиль індивіда (наприклад, статус жінки, підлітка, українця,), і досягнуті, отримані завдяки особистим зусиллям даного індивіда (наприклад, студента, президента, батька).
Активні (які індивід виконує в даний момент) і латентні (усі статуси і ролі, носієм яких людина є, але в даний момент їх не виконує).
Оскільки людина одночасно може виконувати кілька ролей, то можуть виникати так звані рольові напруги і рольові конфлікти.
Рольова напруга — це протиріччя між уявленнями людини щодо виконання якоїсь ролі й умовами, в яких їй приходить- ся цю роль виконувати, або коли особистість має виконувати роль, яка не відповідає ані її інтересам, ані внутрішнім настановам. Наприклад, студент прагне підготувати реферат, але бібліотеку зачинили на ремонт, або людину змушують голосувати на виборах, але вона цього не хоче.
Рольові конфлікти можуть бути міжособистісними та внутрішньособистісними.
Міжособистісні конфлікти мають місце тоді, коли виникають протиріччя між людьми не як індивідуальностями, а як представниками певних ролей. Наприклад, Іванов та Петров можуть конфліктувати не тому, що вони не подобаються один одному, а тому, що один — міліціонер, а інший — злочинець:
Внутрішньособистісні конфлікти — це протиріччя всередині однієї особистості. Такі протиріччя можуть бути викликані необхідністю одночасно виконувати декілька ролей (міжрольові конфлікти), так і відповідати різним вимогам, пов'язаним з однією й тією ж роллю (внутрішньорольові конфлікти).
Міжрольові конфлікти виникають тоді коли дві або більше соціальних ролей, які виконує одна людина, передбачають несумісні обов'язки. Прикладом такого конфлікту може розглядатися ситуація, коли ролі студента, батька та працівника фірми виконує одна особа. Ці ролі можуть вимагати від особи бути одночасно на роботі, вдома та в інституті або виконувати стільки завдань, що на них не вистачає часу.
Внутрішньорольові конфлікти полягають у суперечливих вимогах, що висуваються до носіїв однієї ролі різними соціальними групами. Наприклад, студент повинен обирати, до якого предмета йому готуватись, прийти до декана, який його викликає, чи на лекцію, яка проводиться в цей час за розкладом.
Можна виділити три групи чинників, що мають відношення до проблеми усунення рольових конфліктів:
• перша група чинників пов'язана із суб'єктивним ставленням до ролі її виконавця (тобто наскільки значущі різні рольові
вимоги для носія декількох ролей, наскільки він вважає їх справедливими). Таким чином, студент обере, до якого предмета йому зараз готуватись, йти до університету або на роботу і т. ін.;
- друга група чинників включає санкції (позитивні та негативні), які можуть бути застосовані оточуючими людьми за виконання або невиконання ролі. Так, студента звільнять з роботи, якщо він на неї не прийде, а за прогул семінару йому треба буде написати реферат, тобто йому краще не піти на семінар;
- до третьої групи чинників відноситься тип орієнтації виконавця ролі. Орієнтації можуть бути моральними або прагматичними. Наприклад, якщо для людини важливішим є отримати підвищення по роботі, ніж підтримувати теплі стосунки з бабусею, то він пожертвує її днем народження заради роботи.
Н.М. Семке
Автор: admin от 4-04-2012, 18:49, Переглядів: 14249