Народна Освіта » Природознавство » Взаємозв’язки між організмами у природі, екосистеми

НАРОДНА ОСВІТА

Взаємозв’язки між організмами у природі, екосистеми

Взаємозв’язки між організмами у природі

Вивчення параграфа допоможе вам:

•    наводити приклади взаємозв'язків між організмами;

•    пояснювати вплив на організми чинників живої природи.

Взаємозв’язки між організмами, У природі організми живуть не відокремлено один від одного, а в оточенні інших організмів. Навіть поодинока сосна, яка височіє на скелі, зовсім не самотня. Її «сусідами, е різноманітні комахи, які живуть на стовбурі; зрідка пташка може сісти на гілку, щоб перепочити, а корені дерева оточені мешканцями ґрунту.

Сукупність організмів, які живуть на одній території,

називають угрупованням.

Між організмами в угрупованнях нвиникають різноманітні зв'язки (мал. 163). Досить часто вони пов'язані з живленням (харчуванням) організмів. Ці зв'язки називають харчовими, або ланцюгами живлення. Наприклад, зелені листки дерева об'їдає гусінь. Її з'їдає горобець, який стає здобиччю яструба. Запишемо цей ланцюг живлення в послідовності споживання одних організмів іншими:

зелений листок гусінь — горобець яструб.

Як бачимо, тваринні організми не можуть існувати без рослинних.

Оселяючись на дереві, гриби-трутовики використовують його як місце прикріплення і джерело поживних речовин. Гриб шкодить дереву, виснажуючи його і прискорюючи відмирання. Тому трутовики — справжні паразити.

А які зв’язки існують у лісі між білкою і лосем? Щ тварини живляться різними рослинами, тому корму в лісі для них вистачає. У цьому прикладі організми співіснують, не завдаючи один одному ні користі, ні шкоди.

У шлунку травоїдних тварин живуть бактерії, які допомагають перетравленню цупких стебел рослин. Бактерії полегшують тваринам травлення, а самі отримують домівку і поживні речовини. Отже, співжиття травоїдних тварин і цих бактерій взаємовигідне.

Зозулі, які на кілька місяців прилітають до нас із теплих країв, є одними з найкорисніших птахів лісу. Вони знищують багато шкідників. Зозуля з’їдає до 100 гусениць за день, утому числі й тих, яких не ідять інші птахи. Від цього ліс має велику користь. Але зозуля підкладає свої яйця у гнізда дрібних птахів. Зозуленята, підростаючи, викидають із гнізда пташенят своїх нових батьків. Тобто зв’язки рослин і зозулі взаємовигідні, тоді як для пташенят, викинутих із гнізда, вони шкідливі.

При сумісному і снуванні між організмами виникають взаємозв'язки.

Як організми пристосовуються до спільного існування. Для того щоб мирно співіснувати на спільній території, в організмів виробились різні пристосування. Наприклад, рослини лісу ростуть ярусами. Верхній ярус утворений деревами, середній — кущами, нижній — травами. Таке розташування сприяє надходженню світла до рослин кожного ярусу (мал. 164).

Ярусність рослин лісу є прикладом співіснування рослинних організмів.

Рослини, які зростають на одній ділянці, цвітуть і утворюють плоди в різний час.

Деякі рослини мають пристосування, що захищають їх від подання тваринами. У глоду і шипшини — це колючки, у кропиви — жалкі волоски, у любистку — речовини із запахом, який відлякує комах.

У тварин також існують різноманітні пристосування до спільного існування. Наприклад, хижі птахи сова і яструб полюють на дрібних тварин, але сова це робить уночі, а яструб — удень. Тож вони не заважають живитись одне одному.

Деякі шапинкові гриби ростуть поблизу певних дерев: підосичник— під осикою, підберезовик— під березою.

Це не випадково, адже їх грибниці обплітають корені цих дерев, у такий спосіб гриб отримує від дерева органічні речовини, а сам забезпечує його водою

і неорганічними речовинами. Тож таке сусідство вигідне і грибу, і дереву.

Існують бульбочкові бактерії, які оселяються на коренях рослин і забезпечують їх життєво необхідним хімічним елементом Нітрогеном (мал. 166).

Станьте дослідниками природи

Проведіть екскурсію в околицях школи.

Вам знадобляться: олівці, альбоми або блокноти.

При підготовці до екскурсії розподіліться на групи.

Зверніть увагу на рослини, які зростають поряд із школою. Після екскурсії дайте відповіді на запитання.

1.    Які рослинні угруповання можна зустріти в околицях школи?

2.    Чи властива побаченому угрупованню ярусність?

3.    Як рослини пристосувались до сумісного життя в угрупованні?

Перевірка знань

1.    Що називають угрупованням?

2.    Як різні рослини співіснують в угрупованні?

3.    Як тварини пристосовуються до сумісного життя в угрупованні?

4.    Які приклади взаємовигідного співіснування організмів вам відомі?

5.    Опишіть можливі взаємозв'язки між окремими організмами із запропонованого переліку: коиик, дуб, конюшина, синиця, грак, пшениця, гусінь, сова, миша.

6.    Як ви розумієте вислів: «Зайвих організмів у природ немає — природ потрібні всі,?

Екосистеми

Вивчення параграфа допоможе вам:

•    називати склад екосистем:

•    наводити приклади природних і штучних екосистем:

•    пояснювати роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемі.

Поняття екосистеми. Організми живуть на певній території, зазнають впливу чинників середовища, взаємодіють між собою і впливають на середовище. Так утворюються екосистеми (мал. 166).

Єкосистемуутворюють організми, які мешкають на спільній території, взаємодіють між собою і середовищем життя.

Організми екосистем поділяють на три групи. До першої групи належать рослини. Вони утворюють органічні речовини і забезпечують ними себе та інші організми. Тому їх називають утворювачами. Другу групу становлять, як правило, тварини. Вони споживають готові органічні речовини, що надходять до них із рослинною і тваринною їжею. Це споживачі. Багато видів бактерій і грибів отримують речовини та енергію для свого існування.

розкладаючи рештки відмерлих організмів. їх відносять до групи руЙНІВНЇСКІБ.

Рослини, тварини, гриби і бактерії в екосистемі

пов'язані між собою.

Прикладами природних екосистем е ліс, річка, озеро, болото, степ. Вони виникли природним шляхом. Існують штучні екосистеми. їх створює людина, наприклад, парк, квітник, поле, сад, водосховище.

Приклади природних екосистем. Лісом називають велику ділянку землі, на якій ростуть дерева, розташовані близько одне до одного, та інші рослини, а також гриби (мал. 167). У лісі мешкають різні тварини (мал. 168, с. 206).

Розгляньте тварин лісу на малюнку 168. Зверніть увагу на забарвлення покривів тіла тварин. У ньому переважають кольори листків і стовбурів лісових дерев. Це дозволяє тваринам маскуватися і бути непоміченими ворогами. У птахів лісу короткі крила і довгий хвіст, щоб було легко літати між деревами. Багато тварин мають кігті, щоб лазити по деревах.

Озеро теж належить до природних екосистем. Кількість світла тут зменшується з глибиною.

В озера своя <іярусність)>. Розрізняють три ділянки: прибережну, водний простір і дно. У кожній ділянці живуть певні організми. Найбільш заселена рослинами прибережна ділянка озера. Її типовими рослинами е лепеха і калюжниця. Завдяки добре розвиненим кореням вони закріплюються у вологому ґрунті берега водойми. Серед водних рослин знаходять укриття личинки безхребетних тварин (наприклад, комах, деяких молюсків) і мальки багатьох риб.

Водний простір озера густонаселений одноклітинними рослинами і тваринами, різними багатоклітинними організмами, переважно рибами.

На дні озера, річки можна побачити двостулкових молюсків. Вони живляться, прокачуючи воду,

і вилучають з неї поживні частинки. А самі слугують їжею для деяких риб і птахів. Ось так співіснують організми водного середовища в екосистемі озера (мал. 169, 170).

Штучні екосистеми. На відміну від природних екосистем, штучні екосистеми створила і доглядає людина.

Прикладами штучних екосистем є поле і сад. Поле — велика ділянка обробленого ґрунту, на якій вирощують культурні рослини. Пшениця, картопля, жито, гречка, кукурудза, буряк, соняшник — основні рослини поля. Культурні рослини споживає людина і свійські тварини.

Культурні рослини — рослини, які людина вирощує для отримання з них певних продуктів.

Які ще організми є в екосистемі поля? Крім культурних рослин, на полях зростають бур'яни.

Живуть у полі і тварини: різні комахи, польові миші, ховрахи, тварини ґрунту (мал. 171).

В екосистемі саду переважають дерева або кущі, які висаджує людина для отримання смачних і корисних плодів (мал. 172, а, б). Яблуні, вишні, черешні, сливи — плодові дерева українських садів. Малина, виноград, смородина, аґрус— приклади кущів саду. Як і в полі, у садах трапляються бур’яни. 8 тварин у садах найбільше комах і птахів, хоча зустрічаються й інші (мал. 172, в,г\

Користь садам приносять сонечка і бджоли. Рослинам поля шкодять колорадські жуки, довгоносики, метелик білан капустяний, личинки травневого хруща та інших комах. Дерева саду потерпають від попелиць, жуків-листогризів, хрущів, личинок метеликів яблуневої плодожерки.

Скарбничка знань

З давніх-давен людина користується дарами океану. Ця величезних розмірів природна екосистема забезпечу© людину продуктами харчування (рибою, кальмарами, крабами). Кістки риб і китів переробляють на поживне борошно, яке додають у корм худобі та використовують як добриво. Риб'ячий жир — цінне джерело вітамінів і компонент косметичних засобів, у стулках деяких молюсків знаходять дорогоцінні перли.

у рослинному світі океанів переважають водорості. Водорість ламінарію (и ще називають морською капустою) вживають у і'жу. До іі' складу входить органічна речовина, що містить хімічний елемент Йод. Цей хімічний елемент життєво необхідний люл^іні. За вмістом Йоду морській капусті немає рівних.

Перевірка знань

1.    Який склад має екосистема?

2.    На які групи поділяють екосистеми?

3.    Які зв'язки існують між мешканцями екосистем: а) лісу, б) озера?

4.    Куди в екосистемі лісу зникають минулорічна трава та опале листя, рештки померлих тварин?

5.    Наведіть приклади штучних екосистем.

6.    Яке значення штучних і природних екосистем?

7.    Користуючись текстом параграфаі додатковими джерелами, наведть приклади організмів, що населяють різні яруси лісу.

8.    Розгляньте фотоілюстрацію. Складіть розповідь про екосистему акваріума.

Категорія: Природознавство

Автор: admin от 12-10-2013, 14:23, Переглядів: 81135