Основи проектної діяльності » Народна Освіта


Народна Освіта » Технології ( Трудове навчання ) » Основи проектної діяльності






Основи проектної діяльності

 

Пригадай...

Що таке проектування?

Які ти знаєш методи проектування?

У чому суть методу комбінування?

 

Методи проектування: метод фокальних об'єктів

 

Навколо нас є звичайні речі, до яких ми звикли, які завжди нам допомагають, роблять наше життя зручнішим: олівець і зошит, у якому ти пишеш чи малюєш, вікно, в яке дивишся, та й скло у вікні, що пропускає сонячне проміння, посуд, шпилька, якою користуєшся під час пошиття одягу...

Не завжди зручні речі були поряд, досить часто їх створювали винахідники як щось нове і незвичайне!

Проте більшість речей і технічних пристроїв після відкриття проходили ще тривалий шлях удосконалення.

 

 

Спробуй вдосконалити предмет, яким ти користуєшся. Спочатку - подивись уважно на речі, які тебе оточують. Чи можна їх зробити кращими? Наприклад, коли Із заварного чайника наливають чай, краплі рідини стікають по зовнішній стінці посудини, залишаючи на столі неприємні плями. Одна домогосподарка запропонувала на носик чайника одягати поролоновий валик. Таких простих удосконалених речей може бути безліч - від ножиць для

 

нарізування піци до виделки, якою зручно споживати їжу.

Однак є речі, які не завжди вдається швидко вдосконалити завдяки лише кмітливості винахідника. З цією метою дизайнери і конструктори (та й інші люди не менш творчих професій - рекламісти, маркетологи, технологи та ін.) під час роботи над проектом використовують метод фокальних об’єктів.

Метод фокальних об’єктів запропонував у 1923 р. Еміль Кунце - професор Берлінського університету. У 1950-х роках його вдосконалив американський винахідник Чарльз Вайтинг, якого вважають основоположником цього методу.

Метод фокальних об’єктів - це метод пошуку нових Ідей шляхом приєднання до об’єкта, який вдосконалюють, властивостей або ознак інших випадково обраних об’єктів.

Суть методу полягає в перенесенні ознак випадково обраних об’єктів (як-от: компас, нічний небосхил, дельфін тощо) на об’єкт, що вдосконалюється

Розповідають, що в юності відомий американський винахідник Томас Алва Еді-сон, не маючи роботи, жив у бідності. Одного разу в колі друзів він розмірковував про заробіток і ніби мимоволі крутив між пальцями невеликий обрізок сталевого дроту. Крутив-крутив і... зробив винахід. Не гаючи часу, друзі-студенти звернулись до патентного бюро і продали цей винахід, яким виявилась усім сьогодні відома шпилька!

 

 

Приклади застосування методу фокальних об'єктів:

удосконалення існуючих об’єктів

пошук нових рішень у рекламі

розвиток уяви

креативні рішення

 

(годинник), який лежить ніби у фокусі перенесення й тому називається фокальним.

Сьогодні цей метод широко використовують для розширення асортименту товарів, сфер застосування відомих речей, створення реклами, пошуку нових шляхів використання відходів виробництва, розв'язування складних техніко-технологІчних проблем тощо.

Метод фокальних об’єктів відзначається простотою, тому ним можна скористатись навіть в умовах шкільної майстерні під час проектування та виготовлення виробу.

Послідовність застосування методу фокальних об'єктів

1. Вибір фокального об’єкта (наприклад, коробка).

2. Визначення проблеми чи завдання, які необхідно розв’язати, або чітке формулювання кінцевого результату: «Що потрібно зробити?», «Що має

виконувати цей об’єкт?» тощо. Наприклад, конструкція коробки повинна відповідати такій ознаці, як оригінальність.

 

 

3. Вибір 3-4 випадкових об’єктів (вибирають, як правило, навмання зі словника, каталогу, технічного журналу тощо. Наприклад: торт, хом’як, стіл, бант, конструктор).

4. Складання списків ознак (властивостей) випадкових об’єктів.

 

5. Генерування Ідей шляхом приєднання до фокального об’єкта ознак випадкових об’єктів. Наприклад, коробка може бути у вигляді торта, якщо конструкцію спроектувати циліндричної форми, а якщо поєднати ознаку конструктора «розклада-

 

 

тися», то можна коробку поділити на частини у вигляді трикутних шматочків торта і т. ін. Оригінальна ідея - коробка для подарунків у вигляді святкового торта.

6. Оцінювання отриманих ідей відповідно до визначених завдань або запланованого кінцевого результату і відбір найкорисніших шляхом аналізу можливих варіантів конструкцій.

Щоб навчитись обирати з одержаних поєднань найоптимальніший варіант, виконайте наведену нижче вправу.

 

ВПРАВА ДЛЯ СПІЛЬНОЇ РОБОТИ

Майже кожна річ або речовина корисні для людини, тобто мають позитивні властивості. І навпаки, кожна річ або речовина мають недоліки, тобто мають негативні властивості.

Наприклад, за допомогою ручки для письма можна записувати у зошит власні думки чи виконати домашнє завдання - позитивна якість. Корпус ручки може виходити з ладу, паста у наповнювачі ручки витікає - негативна якість.

Інший приклад, коли використовують цибулю під час приготування страв - це чудова приправа (позитивна якість). Водночас залишається неприємний стійкий запах на руках (негативна якість).

 

Хід виконання вправи

1. Знайдіть позитивні та негативні якості для таких об’єктів: компас, рюкзак, мобільний телефон, ґудзик, ножиці, голка, маркер.

2. Запропонуйте ідеї для вдосконалення.

3. Складіть власний список речей для визначення у них позитивних і негативних ознак.

 

Практична робота

 

ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ ФОКАЛЬНИХ ОБ'ЄКТІВ ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИРОБІВ

 

Удоскональ сукню або інший об'єкт для проектування, використовуючи метод фокальних об’єктів. Для зручності скористайся нижче наведеною таблицею.

 

Інструменти та матеріали:

інформаційні джерела 

підручник 

зошит

 

 

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПОВТОРЕННЯ

1. У чому суть методу фокальних об’єктів?

2. Розкрий послідовність застосування методу фокальних об’єктів.

3. У чому відмінність між методами комбінування і фокальних об’єктів?

 

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

Застосувавши метод фокальних об’єктів, спроектуй коробку для рукоділля.

 

Це матеріал з підручника Трудове навчання 7 клас Терещук (дівчата)

 

Автор: asia2016 от 25-02-2017, 04:35, посмотрело: 417