Індуктивні соціологічні парадигми - інтеракціонізм, феноменологія, етнометодологія
Це теорія мікрорівня, яка, вивчає головним чином взаємодію людей. Інтеракцюнізм зародився в рамках чиказької школи, першим його представником був Джордж Герберт Мід. Проте поняття «інтеракціонізм» увів в 50-х роках XX ст. Г. Блумер. Блумер відокремив цей напрям від інших, в яких поведінка людини — це реакція на якийсь стимул. Інтеракціоністи вважають, що між стимулом і реакцією є важливий компонент — інтерпретація, тобто взаємодія із собою. Ця взаємодія є визначальним моментом у формуванні людської дії. Дж. Мід вважав, що людський розум має три важливі якості:
а) використання символів для позначення об'єктів навколишнього середовища;
б) вироблення аусередині себе льтернативних варіантів дії стосовно цих об'єктів;
в) відкидання неправильних варіантів дій та обирання правильного шляху.
Дії розуму — процес відбору конвенційних символів. Іншими словами, всі об'єкти реальності одержують символічний вираз. Цими символічними виразами є слова, цифри, жести, міміка, предмети. Наприклад, символом країни є її прапор, герб, гімн. Символи, що позначають предмети, як правило, єдині в рамках одного суспільства. Розуміючи конвенційні (тобто загальноприйняті) символи, людина користується ними у спілкуванні з іншими, «програє» в уяві варіанти альтернативних дій партнера по взаємодії, може поставити себе на місце іншої людини.
Здатність поставити себе на місце іншого підвищує ефективність внутрішнього програвання дії, оскільки люди можуть краще оцінювати наслідки своїх дій для інших, а отже підвищити ймовірність співробітництва в ході взаємодії.
Таким чином, людська поведінка — це своєрідна гра, вона змінюється кожної миті, виходячи з інтерпретації символів (слів, жестів, міміки) інших людей і внутрішнього програвання різних варіантів реакції на них.
Відповідно, суспільство та соціальні інститути — це організовані взаємодії різних індивідів. Учасники будь-якої ситуації взаємодії постійно перебувають у процесі прийняття ролі, вибору варіантів дії, прийняття остаточного рішення. Інтеракціонізм розглядає суспільство як сконструйований феномен, породжуваний взаємодією між індивідами, які прагнуть пристосуватися один до одного.
Окремим напрямком інтеракціонізму є теорія ролей. Її засновником є Джекоб Марено — лікар і соціолог. Він першим почав займатися розробкою поняття «соціальна роль». Дж. Марено запропонував розглядати суспільство як систему ролей, що обмежують і направляють поведінку людей.
З його погляду життя — це театр.
* Як і актори, члени суспільства займають певні позиції, статуси в суспільстві.
* Актори дотримуються Сценарію, а люди — писаних і неписаних норм.
* Актори підкоряються режисерові, а члени суспільства — тому, у кого вищий статус, влада.
* Актори реагують на роль партнера, а люди — на ролі (свої та інших людей), і в результаті коректують свою поведінку.
* Актори реагують на публіку, а члени суспільства — на інші групи, на референтну групу (тобто людину або групу, яка є для них ідеалом).
* Актори виконують роль, залежно від таланту, а люди — залежно від знання ролі, її засвоєння, навичок програвання, можливості зрозуміти іншого, увійти в його положення, а також під впливом «Я-образу», тобто думки про самих себе.
Феноменологію не можна назвати єдиною теорією, оскільки це безліч теоретичних напрямків, що мають деяку подібність. Слово «феномен» означає «зовнішність», «зовнішній вигляд», «видимість». Феноменологічний метод у філософії розглядає людину та її свідомість, чуттєвий досвід, не звертаючи увагу на вже існуючі знання, загальноприйняті судження про світ, філософські догми. Іншими словами, треба вивчати явище таким, яким воно бачиться людині, без усяких посилань на знання інших людей.
Практично всі соціологи і філософи, які працювали в рамках феноменології, були бунтарями-революціонерами не тільки в науці, але й у житті, це ЕдмондГуссерль, Альфред Шюц, Гарольд Гарфінкель, Пітер Бергер, Томас Лукман, Дороті Сміт.
Феноменологи вважають, що вчений повинен займати позицію відчуженості, гостя з іншої країни, тобто забути все, у що він звик вірити, всі знання, які він засвоїв від інших людей.
У феноменології соціальний світ розглядається як сконструйована людьми реальність, деяка система ідей, які накопичуються і згодом приймаються на віру іншими людьми. Феноменологи заперечують існування об'єктивної соціальної реальності (щоразу соціальна реальність починається з нуля, з людських дій). Соціальна реальність перебуває тільки у свідомості індивіда. З точки зору феноменологів, коли людина народжується, у неї ще не має знань, її свідомість є чистою. Знання вона здобуває через чуттєвий досвід, через спілкування з іншими людьми.
Засновником даного напрямку є Гарольд Гарфінкель. Етнометодологія відноситься до нетрадиційної соціології та вважається дуже скандальною. Етнометодологія — наука про народні методи (етно — «народ», методологія — «наука про методи»).
Предмет етнометодології — методи, за допомогою яких представники різних груп переконують один одного в тому, що існує якийсь соціальний порядок, причому відбувається дивна річ: на основі цих методів даний порядок і виникає.
Структурний функціоналізм, конфліктні теорії, теорії обміну, інтеракціоналізм виходять із того, що поза людиною існує певним чином організований соціальний світ. Відповідно, завданням соціології є визначення, як він улаштований, яким законам підкоряється. Етнометодологія виходить із того, що цей світ не існує до моменту його пояснення, до його інтерпретації. Нін виникає в ході інтерпретації й на її основі, у тому числі й на основі соціологічних, названих вище інтерпретацій.
Люди весь час щось повідомляють, пояснюють один одному, і якщо вдуматися у зміст слів, які вони говорять, можна побачити, що всі ці слова є спробою переконати співрозмовника у тому, що існує певний порядок речей. Виникає відповідна структура певних соціальних відносин, яка постійно перебудовується в процесі інтерпретацій слів співрозмовника.
Якщо ми прислухаємося до розмов людей, то ми зрозуміємо, що багато про що не говориться, але багато чого мається на увазі (тобто існує приховане знання). Наприклад, питання «Як справи?» може бути формальним, а може мати на увазі конкретну подію. І люди, які спілкуються один з одним, як правило розуміють це без додаткових пояснень. Кожний учасник розмови, так би мовити, інтерпретує сказане.
Проте як глибоко не інтерпретуй розмову, завжди залишається щось нез'ясоване, неясне, прийняте на віру співрозмовниками. Саме цей залишок забезпечує взаєморозуміння. У свідомості завжди існує певна модель будь-якого явища. Люди, спираючись на такі моделі та фонові очікування (тобто очікування своїх партнерів по взаємодії, що зумовлені конкретною ситуацією), застосовують певні методи, в результаті чого створюється видимість об'єктивності раціональної реальності. Люди пояснюють щось один одному, і із цього пояснення, точніше із цих методів, складається соціальний порядок.
Головне для етнометодологів — зусилля людей по створенню загального змісту соціального порядку. Яка ця соціальна реальність, що вона собою представляє, етнометодолога не цікавить, його цікавлять методи, які використають люди для побудови та зміни образу того, що існує поза ними. Тобто етноме- тодологію цікавлять методи створення й підтримки припущень про те, що соціальний порядок дійсно існує у реальному світі. Крім етнометодологів цього ніхто не вивчає. Власне етномето- дологію інколи не вважають напрямком соціології, оскільки це наука не про соціальну систему, а про те, на чому тримається система. Саме це обурює послідовників інших підходів.
Стислий огляд сутності основних сучасних соціологічних парадигм дає лише загальне уявлення про ідеї їх прихильників.
Кожна з них є цінною для розуміння й виміру певного аспекту реальності. Тому соціологи-професіонали докладно вивчають вищезгадані підходи, використовуючи їх як методологічну базу в конкретно-соціологічних дослідженнях.
Н.М. Семке
Автор: admin от 3-04-2012, 23:39, Переглядів: 2686