Народна Освіта » Музичне мистецтво / Музика » Вокальні перевтілення. Історія двох вальсів

НАРОДНА ОСВІТА

Вокальні перевтілення. Історія двох вальсів

Привіт, мій друже! Тобі, мабуть, цікаво буде дізнатися, що наші друзі нарешті зустрілися — Христина гостює у Богдана. Вони разом із друзями відвідають концерт, у якому прозвучать хорові твори. Ходімо з ними!

Богдане, яка чудова ваша країна восени! Краєвиди, архітектура твого міста і щирі люди, які нас оточують, подарували мені чудовий настрій!

Я радий, що тобі подобається у нас! Але хутчіш! Ми запізнюємося на унікальний концерт, який вперше проходитьу нашому місті.

Чи знаєш ти, що композитори часом перекладають свої твори для іншого складу виконавців? У музичному мистецтві стало поширеним явище хорового аранжування, яке пов’язане з перекладанням інструментальних, сольних і вокальних творів у хорові композиції. У той же час власне хорові твори за допомогою композиторської техніки аранжування перевтілюються у твори для інших складів виконавців.

Хорове аранжування — вид аранжування, завдяки якому сольні вокальні твори, інструментальні композиції, естрадні пісні та інші композиції перетворюються у хорові твори.

Традиційним типом такого аранжування є обробка хорового твору для іншого складу виконавців. Наприклад, твір для мішаного хору перетворюється у твір для дитячого хору.

А. Джойс. Старовинний вальс «Осінній сон» у виконанні духового оркестру, у виконанні арфістки

В. Городовської.

Хорова композиція «Осінній сон» у виконанні хору хлопчиків, у виконанні вокального ансамблю.

Проаналізуй ці твори за таким планом:

1. Розкажи про своє враження від музичних творів.

2. Що спільного, а що відмінного у їхньому звучанні?

3. Охарактеризуй засоби музичної виразності композицій.

4. Які музичні інструменти і голоси створили неповторний музичний образ?

5. Як, на твою думку, проявляється інструментальне та вокальне аранжування вальсу?

Арчибальд Джойс — британський естрадний музикант (композитор і диригент). У Великобританії він був керівником оркестру салонної музики. Оркестр називали танцювальним бендом, а його керівника — «англійським королем вальсу». Музика композитора була відомою у всіх європейських країнах, а найбільшою популярністю користувався його старовинний вальс «Songe d’Automne» («Осінній сон»).

Розглянь зображення. Яка ілюстрація, на твою думку, найбільше відповідає характеру прослуханих творів?

Партитури популярних інструментальних, вокальних та оркестрових творів часто переписують для хорового виконання а капела. Натомість популярні естрадні та джазові пісні аранжують, використовуючи вокальну імітацію, ударні та інші музичні інструменти. До більш складних видів відносять аранжування народних пісень і церковних наспівів, що вимагає від аранжувальника особливої майстерності та знання певного виду вокального виконання.

Й. Брамс. Вальс №15 у виконанні К. Лечнер (фортепіано), в оркестровому виконанні, у виконанні хору (фрагмент).

Й. Брамс. Вальс №15 у джазовому аранжуванні.

Проаналізуй ці твори за таким планом:

1. Розкажи про своє враження від музичних творів.

2. Що спільного, а що відмінного у різних інтерпретаціях вальсу?

3. Охарактеризуй засоби музичної виразності та мелодію творів.

4. Який музичний образ було створено у композиціях?

Йоганнес БРАМС

Німецький композитор, піаніст і диригент. Автор камерних, симфонічних, фортепіанних і вокальних творів.

Співпрацював із провідними музикантами свого часу. Чимало його творів увійшло до сучасного концертного репертуару. Фортепіанну спадщину Й. Брамса складають 3 сонати, варіаційні цикли, балади, рапсодії, п’єси в 4 руки. Серед танцювальної музики композитора — «Угорські танці» та вальси.

Порівняй сонату №14 Л. ван Бетховена («Місячна») у хоровому виконанні з оригіналом твору.

Різноманітні інструментальні та вокальні композиції завдяки хоровому аранжуванню можуть перетворитися у твори для хору. Крім того, на творі може позначитися склад хору (дитячий, жіночий, чоловічий, мішаний), кількість голосів (2, 3, 4, 5 і більше). Важливого значення набуває виконавська культура співаків, їхній професійний рівень, однак якість перевтілення мелодії залежить, насамперед, від майстерності аранжувальника.

Христино, як тобі наш концерт? У .мене е сюрприз для тебе — чудова квіткова композиція. Пригадуєш, процес складання таких букетів .має назву, споріднену з .музичною, — квіткове аранжування.

Дякую, Богдане! Концерт був чудовий. А твій подарунок мене приємно здивував. Тепер ти приїжджай у гості до мене, попрацюємо над новим проектом «Осінні аранжування»: збиратимемо зразки музичних аранжувань, присвячені осінній \тематиці.

Заспівай пісню Т. Петриненка «Україна» сольно. Спробуй змінити мелодію, зберігаючи авторський задум композитора. Виконай пісню дуетом разом зі своїм другом: один із вас нехай співає, а другий за допомогою шумових інструментів створюватиме інструментальний ритмічний супровід до пісні.

• Що тобі відомо про інструментальне та вокальне аранжування?

У чому полягає особливість хорового аранжування?

Яка з прослуханих композицій тобі сподобалася найбільше? Розкажи про свої враження від уроку.

Послухай сольну композицію у виконанні хору. Спробуй охарактеризувати, як змінилося звучання цього твору завдяки хоровому аранжуванню.

Намалюй осінній пейзаж і підбери музичну композицію, якою можна озвучити твій малюнок.

 

Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Кондратова

 

Автор: admin от 31-01-2017, 11:55, Переглядів: 5874