НАРОДНА ОСВІТА

Паризьке танго

Серед усього музичного розмаїття наш слух безпомилково вирізняє французьку пісню. Її незвичайний шарм не піддається точному визначенню. Витончена, чуттєва, загадкова, особлива. Саме Франція подарувала світові поняття «шансон».

Жанр шансону походить із творчості середньовічних французьких менестрелів, а значної популярності він набув наприкінці ХІХ — у першій половині ХХ ст., коли в європейській художній культурі виник новий різновид музичного театру — кабаре. Основою для розвитку шансону як самостійного вокального жанру стали міський романс і напрям французької жіночої «реалістичної пісні». Найвідоміші професійні шансоньє того часу — Фреєль (Маргеріт Буль), Містінгетт, Арістід Брюан, Гастон Монтегюс.

Шансон — народна чи естрадна пісня ліричного змісту з репертуару французьких співаків.

У середині ХХ ст. сформувалися два головні напрями оригінальної франкомовної пісні, що існують і понині.

Перший напрям — жанр класичного шансону, де провідне значення надається поетичному складнику, глибині почуттів. Зазвичай така пісня має автобіографічний характер. Як правило, у ролі виконавця виступає сам автор твору. Серед найвідомі-ших представників класичного французького шансону — Моріс Шевальє, Шарль Трене, Едіт Піаф, Шарль Азнавур.

Другий напрям — суто естрадна пісня, яку виконує шансоньє. Представники цього напряму також часто є виконавцями власних пісень (поетами або композиторами). Проте у творах цих авторів розважальність домінує над прагненням передати глибину почуттів, хоча ліричність їм також властива. Всесвітньо відомими виконавцями французьких естрадних пісень є Ів Монтан, Джо Дассен, Мірей Матьє, Патрісія Каас, Даліда.

Мистецтво шансоньє — це маленький театр, де співак не просто виконує пісню, а ніби «проживає» її історію. Їхні образи дуже різні: прекрасні, лукаві, відважні, мудрі, простодушні, дивні, самотні.

Легендою французької пісні стала Едіт Піаф — найвидат-ніша французька співачка ХХ століття, «співоча душа Франції». Її голосом заслухувався весь світ.

Едіт Піаф (справжнє ім’я — Едіт Джованна Гассіон) по праву називають королевою французького шансону. Псевдонім Піаф («горобчик») Едіт отримала завдяки своєму невеличкому зросту й непримітній зовнішності від власника одного з паризьких кабаре Луї Лепле. А провідником на велику сцену для Піаф став Раймон Ассо. Саме він допоміг дівчині з нетрів Парижа стати зіркою найпрестижнішого столичного мюзик-холу «АВС» і видатною співачкою Франції.

Окрім чудового сильного голосу, Піаф відзначалася прекрасною музичною пам’яттю: не отримавши належної освіти і не володіючи нотною грамотою, співачка могла повторити будь-яку мелодію на слух.

У репертуарі Піаф понад 200 пісень. Її манері виконання властиві надзвичайна щирість, яскрава емоційність. «Пісня — це розповідь,— казала Едіт.— Публіка повинна в неї вірити».

Шарль Дюмон. «Ні, я ні про що не жалкую» у виконанні Едіт Піаф.

Які відчуття викликає у вас цей твір? Як у ньому розкривається особистість співачки?

Шарля Азнавура (справжнє ім’я Шахнур Варінаг Азнаву-рян) називають неперевершеним співцем кохання. Син вірменських емігрантів, він став символом французького музичного мистецтва ХХ ст. і визначною постаттю в історії шансону.

Азнавур написав понад тисячу пісень і близько шестисот із них виконав сам. Голосу видатного співака властиві надзвичайна ліричність, проникливість і ніжність. І до цього часу пісні в його виконанні знаходять відгук у серці кожного слухача, адже розкривають красу людської душі, у якій живе справжня любов.

Пісні видатного шансоньє виконували такі світові зірки, як Едіт Піаф, Лайза Мінеллі. У дуеті з Азнавуром співали Френк Сінатра, Селін Діон, Мірей Матьє, Лучано Паваротті.

Шарль Азнавур. «Вічне кохання» у виконанні Шарля Азнавура і Мірей Матьє.

Мірей Матьє. «Маленькою Піаф» називали цю тендітну дівчину, пристрасний голос якої був так схожий на голос великої Піаф. Мірей Матьє народилася в сім’ї каменяра і була найстаршою з 14 дітей. З раннього дитинства дуже любила співати, успадкувавши цей талант від батька. Щасливим випадком став її виступ у співочому конкурсі й телешоу «Гра фортуни». Перший виступ юної співачки на телебаченні перетворився на справжню сенсацію: багатьом здалося, що це співала сама Піаф! Із того дня для Мірей почалася професійна робота, а незабаром вона стала всесвітньо відомою співачкою, голосом якої захоплюються справжні цінителі прекрасного.

«Паризьке танго» у виконанні Мірей Матьє.

Запитання та завдання

* Як вплинуло мистецтво французького шансону на сучасну музичну культуру?

* У чому головна особливість творчості видатних французьких шансоньє?

Музичний проект

Підготуйте доповідь на одну з тем: «Едіт Піаф — співоча душа Франції», «Кумири європейського шансону ХХ ст.» (на вибір).

У вільний час

Перегляньте виступи відомих французьких шансоньє — Мірей Матьє й Патрісії Каас. Чим схожі та чим відрізняються їхні манери виконання?

 

Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Хлєбникова

 

Автор: admin от 18-01-2017, 20:16, Переглядів: 3438