НАРОДНА ОСВІТА

Музика Карпат

Неповторна велич і краса Карпат натхненно оспівана українськими митцями. Споконвіку тут дбайливо зберігаються і передаються від покоління до покоління самобутні народні традиції.

Серед музичних творів, побудованих на карпатському фольклорі, — відома вам «Гуцульська рапсодія» Георгія Майбороди, в основі якої лежить мелодія пісні «Верховино, світку ти наш».

Українська народна пісня «Верховино, світку ти наш» на вірші М. Устияновича у виконанні Квітки Цісик.

Поясніть жанрові відмінності між заспівом і приспівом. Яку роль у цій пісні відіграє коломийка?

Звучання коломийки, як перлини карпатського фольклору, надає пісні самобутнього забарвлення. Тісні зв’язки з фольклором притаманні творчості багатьох сучасних українських композиторів.

 

 

Мирослав Скорик — відомий український композитор-новатор, диригент. Чимало його творів побудовано на карпатському фольклорі, яким він дуже захоплювався і який ретельно вивчав. Щоб опанувати його автентичні форми, композитор здійснював тривалі експедиції у найвіддаленіші куточки Карпат. Народна тематика в музиці М. Скорика набула нового сучасного звучання.

 

 

Уперше композитор яскраво заявив про себе в музиці до видатного фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків». Поставлений у 1964 році до 100-річчя письменника Михайла Коцюбинського, цей фільм став легендою українського поетичного кіно.

В основі сюжету трагічна історія кохання гуцульських Ромео і Джульєтти — Івана та Марічки, які належать до ворогуючих родин. У фільмі багато музики: звучать мелодії гір, лісів, струмків і водограїв; обряди та звичаї відтворюються народними виконавцями у первозданному вигляді, а їхньою основою є коломийки — поширений на Гуцульщині жанр народної пісні. У кожній коломийці переживання героїв поєднані з образами карпатської природи. Цей поетичний прийом пов язаний з давніми віруваннями тих часів, коли люди не віддаляли себе від довкілля.

 

 

Ой кувала зозуленька Та й коло потічка.

А хто склав співаночку? Йванкова Марічка.

 

Вважається, що за цим фільмом можна вивчати гуцульський фольклор. Хоча М. Скорик написав лише частину всієї музики до кінострічки, вона гармонійно вплітається в загальне народне звучання.

Поєднання зразків гуцульського фольклору із сучасними засобами виразності є характерною ознакою творчого стилю композитора. Після роботи над фільмом «Тіні забутих предків» він продовжує музичне втілення фольклорних образів у «Гуцульському триптиху» — трьох завершених музичних картинах на цей сюжет: «Дитинство», «Іван і Марічка», «Смерть Івана».

М. Скорик. «Іван і Марічка» (II частина «Гуцульського триптиха»).

Запитання та завдання

* Чим збагатило вас знайомство з творчістю М. Скорика? У чому, на вашу думку, полягає самобутній стиль його музики?

* Пригадайте відомі вам пісні українських композиторів про карпатський край.

* Завдяки яким музичним інструментам музика Карпат набуває особливого яскравого колориту?

Музичний проект

Підготуйте презентацію про творчість відомої співачки Квітки Цісик.

У вільний час

Перегляньте фрагменти кінофільму «Тіні забутих предків».

Слухаючи музику, що звучить у ньому, спробуйте відчути неповторну красу гуцульського фольклору.

 

Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Хлєбникова

 

Автор: admin от 18-01-2017, 20:05, Переглядів: 3726