Народна основа симфонічної музики
Симфонічна музика — одна з найважливіших царин музичної творчості. За висловом Дмитра Шостаковича, вона «є володаркою музичного царства».
В українській симфонічній музиці простежується тісний зв’язок народної і професійної творчості. Мелодії українських народних пісень часто стають темами великих симфонічних творів. Одним із них є написана в XIX ст. «Українська симфонія» Михайла Калачевського, музика якої знайома вам із попередніх класів. Прослідкуйте за розвитком і взаємодією відомих мелодій — тем.
М. Калачевський. «Українська симфонія», II частина.
Чи впізнали ви мелодії народних пісень? Які вони за характером звучання?
Чи є, на вашу думку, точки перетину в образному змісті творів М. Калачевського і В. Овчинникова?
Яскраві народні образи — жартівливо-задерикуватий («Дівка в сінях стояла») і задумливо-ліричний («Віють вітри, віють буйні») панують у музиці II частини «Української симфонії», виражаючи різні риси українського характеру.
Що ви дізналися про симфонічну музику в попередніх класах? Чим відрізняються жанри симфонії й інструментального концерту?
Наведіть приклади відомих вам симфоній і концертів, у яких звучать мелодії українських народних пісень.
У творчості українських композиторів XX ст. симфонічна музика також посідає вагоме місце. Один із найвидат-ніших майстрів цього жанру — Левко Ревуцький.
Левко Ревуцький — видатний український композитор. Жанрове розмаїття його творчості відзначається близькістю до української народної музики і класичних традицій.
Визначним твором композитора є Друга симфонія, створена 1927 року.
Світ її образів — це картини природи, що пробуджується, народне свято, жартівлива сценка, масова хода.
Третя частина — святковий фінал, побудований на мелодіях двох українських народних пісень — «А ми просо сіяли» та «Ой на горі мак». Наприкінці фіналу звучить основна тема всієї симфонії та першої частини — старовинна мелодія «Ой, весна, весниця», що несе в собі відчуття свободи і руху вперед, увінчує фінал прославленням життєдайних сил природи і творчої праці.
Крізь роки ми проносимо вдячність своїм наставникам-учителям. Для них — наші натхненні пісні та глибока шана від вдячних учнів.
СПАСИБІ, ВЧИТЕЛЮ
Вірші та музика Наталії Май
Мій добрий вчителю,
Душа Твоя — криниця, Скажи мені, чому Тобі вночі не спиться?
І посивіли скроні Й сумні Твої вуста,
І відлітають вдаль Твої літа!..
Приспів:
Спасибі, вчителю,
Мій давній оберіг,
За те, що я Вертаюсь на поріг,
За те, що Ти навчив З добром на світі жить І за дитинства Неповторну мить!
Пробач, учителю,
Соколе сизокрилий,
За те, що часом ми Тебе не розуміли,
За те, що білі скроні Й сумні Твої вуста,
І відлетіли вдаль Твої літа!..
Приспів.
Мій вчителю, вклоняюся Тобі За Твої добрі очі,
За Твоє велике серце,
За те все добро,
Що Ти посіяв в наших душах!
Приспів.
Ноти
Запитання та завдання
* Доведіть, що зв'язок народної і професійної творчості є актуальним і для сучасної української музики.
* Поміркуйте, чому народна пісня часто використовується в симфонічній творчості.
Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Хлєбникова
Автор: admin от 18-01-2017, 20:03, Переглядів: 3161