Народна Освіта » Мистецтво » Класицизм: архітектура, скульптура, живопис

НАРОДНА ОСВІТА

Класицизм: архітектура, скульптура, живопис

Як ви розумієте слово «класичний» стосовно творів мистецтва?

Коли майже у всіх країнах Європи панувало мистецтво бароко, у Франції формується новий стиль класицизм, який орієнтувався на високі зразки античної Греції та Риму, на ідеали Відродження. На зміну бурхливому і динамічному бароко він приніс урівноваженість і гармонію в усьому.

Яскраво цей стиль проявився в архітектурі. Художні засоби класицизму були підпорядковані строгій організованості, ясності образів, простим і чітким геометричним формам.

Головними законами архітектурної композиції були симетрія, підкреслення центру, загальна гармонія частин і цілого. Парадний вхід у будівлю розташовували в центрі і оформляли у вигляді портика.

Для архітектурних споруд класицизму характерні: геометрична правильність об’ємів; чіткий і спокійний ритм; врівноваженість, логічність планування; урочистість пропорцій; поєднання гладкої стіни з ордером і стриманим декором. Також характерно використання елементів античної архітектури:

портики, колонади, статуї і рельєфи на площинах стін. Основними засобами гармонізації форми стали ритмічні поєднання різних за величиною й насиченістю мас. Панувала симетрія — її математичній логіці підпорядковувався кожен елемент. Головною турботою зодчих був ордер, за допомогою якого виражають масштаб споруди, співвідношення п частин, зміст і значення цих частин, нарешті, людяність художнього образу.

Коли й де були зведені перші тріумфальні арки, яке їх головне призначення?

У великих містах Європи зводили тріумфальні арки, що повторювали форми римських споруд.

Одним з яскравих зразків архітектури французького класицизму є собор Будинку інвалідів, зведений за проектом Жуля Ардуена-Мансара. Центральна частина фасаду виступає вперед, виділяючись двома ярусами колон: у першому — доричні, у другому — коринфські. На колонаду зверху поставлений блок, що у перетині повторює барабан, прикрашений парними колонами на першому поверсі і великими вікнами на другому, основним завданням яких є освітлення внутрішнього інтер’єру купола. Цю величну споруду вінчає купол, оздоблений позолоченим орнаментом, а над ним височіє граціозний купольний ліхтар зі шпилем. Висота собору сягає 107 метрів.

 

Французи в той час надавали великого значення зведенню Східного фасаду Лувра — головної королівської резиденції, а тому запросили най-талановитіших зодчих і оголосили конкурс на кращий архітектурний проект. У цьому конкурсі брав участь і відомий майстер бароко Лоренцо Берніні, який запропонував проект з вигнутими фасадами, оздобленими великою кількістю декоративних елементів. Проте було вирішено, що така споруда буде надто пишною і надано перевагу класичному проекту Клода Перро.

Не менш прекрасною і важливою частиною ансамблю є парк, спроектований Андре Ленотром. Він складається з великої кількості терас, які знижуються в міру віддалення від палацу. Клумби, газони, оранжерея, басейни, фонтани, а також численні скульптури на античні сюжети представляють собою продовження палацової архітектури. За задумом архітектора всі алеї були прокладені за геометрично правильною схемою, басейни мали бути геометричної форми, а кожна паркова алея — закінчуватися водоймою. У кінці королівської алеї розміщені фонтан Аполлона і канал.

З історії шедевра

Шедевром архітектури, що поєднав класицизм і бароко, став палацово-парковий ансамбль у Версалі — резиденції французьких королів. Король Франції Людовік XIV задумав створити справжнє чудо світу. На місці диких лісів з’явився палац і парк з численними алеями, скульптурами, каналами, альтанками і фонтанами. У створенні цього проекту брали участь зодчі Луї Лево, Жуль Ардуен-Мансар і декоратор садів та парків Андре Ленотр.

Справжньою прикрасою Великого палацу стала Дзеркальна галерея довжиною 73 метри. З одного боку цієї парадної зали знаходяться 17 високих вікон, а з протилежної —- величезні дзеркала, у яких відображувалися небо, озера, фонтани й скульптури парку.

Палацові зали були прикрашені рельєфами і скульптурними ансамблями, що надавало їм особливої урочистості й пишності.

Як в інтер’єрі створювали ілюзію простору, сповненого світла?

Найвище художнє втілення класицизму проявив у мистецтві скульптури Антоніо Канова, який у своїх героїчних та ідеалістичних творах наслідував традиції еллінізму, зокрема надихався статуями

 

Праксителя.

В Україні стиль класицизму яскраво виявився в архітектурі кінця XVIII — першої половини XIX ст. Цей час відзначено появою та зростанням міст. їх облаштування зумовило розв’язання проблем містобудування. Разом з палацами й церквами зводять приватні й громадські споруди (лікарні, пошти, банки, театри, ринки, навчальні заклади тощо). Художня мова класицизму, на відміну від бароко, була універсальною.

В Україні будують розкішні палаци, поміщицькі маєтки з парками. В основі цих палацово-паркових ансамблів архітектурні риси класицизму, який поєднували з ознаками романтичного мистецтва у використанні декоративних паркових споруд — гротів, арок, альтанок, фонтанів.

Для гетьмана Кирила Розумовського побудовано палац в м. Ватурині (архітектор Чарлз Камерон). Садибний комплекс збудовано в родовому маєтку Ґалаґанів у селі Сокиринці на Чернігівщині. Фасади палацу прикрашені багатоколонними портиками. Величезний парк оформлено у класичному стилі (архітектор Павло Дубровеький).

 

В Одесі в стилі класицизм збудовано палац Потоцьких, Стару біржу, Потьомкінські сходи, у Києві — головний корпус Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Київський інститут шляхетних дівчат та ін.

 

 

На вулицях і площах міст встановлювали пам’ятники. Наприклад, пам’ятник Арману де Ришельє в Одесі створив видатний скульптор Іван Мартос. Творам митця властиві довершеність пропорцій, урівноваженість композицій, гармонійність і благородство.

Гармонійно вписується у дніпровський ландшафт пам’ятник князю Володимиру в Києві (скульптори Василь Демут-Малиновський,

Петро Клодт і архітектор Олександр Тон).

На творчість митців Львова значною мірою впливала віденська художня школа, у якій поєднувалися риси бароко та класицизму.

Майстром меморіальної скульптури Гартманом Вітвером створено численні скульптури з образом зажуреної жінки в античному хітоні — алегорія скорботи. Вітверу належать чотири фонтани на площі Ринок у Львові з постатями Нептуна, Діани, Амфітрити й Адоніса.

Окрім круглої скульптури, майстри застосовували горельєф і барельєф.

Художники, які творили в класичному стилі, широко використовували теми, образи і мотиви античного і ренесансного мистецтва.

«Французьким Рафаелем» назвали нащадки класика живопису Ніколи Пуссена. Він захоплювався природою, її величчю і гармонією, тому провідним жанром у його творчості став краєвид. Картини митця поетичні, витончені за колоритом.

Які настрої навіює пейзаж? Схарактеризуйте його колорит. Поцікавтеся самостійно міфічною історією про Поліфема. Чому, на вашу думку, автор дав такі назви картинам?

У картинах французького художника Клода Лоррена міфологічні сюжети підпорядковані зображенню прекрасної і величної природи. Його пейзажам притаманні тонкий колорит, майстерно побудована перспектива, класична завершеність композицій.

Який різновид перспективи використано у пейзажі?

У чому полягають особливості композиції і світлотіні на картинах?

Як стиль класицизму виявився в українському малярстві?

 

У першій половині XIX ст. розвиваються жанри станкового живопису: портретний, історичний, пейзажний. Особливо популярним став парадний портрет.

Прикладом картини на історичну тематику е «Володимир і Рогне-да» Антона Лосенка (1737-1773), присвячена подіям князівської доби. Уродженець м. Глухова, походженням з козацької родини, живописець закінчив Петербурзьку Академію мистецтв, яку згодом очолив. Він написав низку композицій на міфологічні й біблійні сюжети, став основоположником російського історичного живопису.

Творчість двох видатних українських художників Володимира Боровиковського (1757-1825) та Дмитра Левицького (1735-1822), вихованців Петербурзької Академії мистецтв, була вирішальним фактором у становленні портретного живопису. До європейського рівня піднесли вони портретний жанр завдяки високій майстерності й глибині пізнання людини. Народжені в Україні, вони здобували свої перші фахові навички на українській землі, де сформувалися їхні естетичні уподобання. Батько Д. Левицького був відомим живописцем і гравером майстерні Києво-Печерської лаври, а В. Воро-виковський — виходець із родини миргородських іконописців.

В. Боровиковський уславився як майстер камерного і парадного портретів.

Д. Левицький у численних портретах досягає гармонійності й ефектності композицій, тональної єдності відтінків кольорів, виразності поз і жестів зображених людей.

 

Внутрішня шляхетність і дитячо-юнацька безпосередність притаманна жіночим образам із відомої серії портретів вихованок Смольного інституту, (так звані «смолянки»). Цю портретну галерею вирізняє вишукана декоративність колориту, гострота характерів струнких і кокетливих дівчат.

Дмитро Левицький.

Портрет Катерини Нелідової

Талановитий український художник Лука Долинськіш (1745-1824) написав ряд парадних портретів видатних релігійних і культурних діячів, у яких прагнув до класичної ясності в композиції та виразових засобах. Він працював переважно у Львові й здійснив оздоблення Успенської церкви По-чаївського монастиря.

Якими засобами художники передають соціальну належність осіб, зображених на портретах? Визначте: портрети на ілюстраціях парадні чи камерні.

Таким чином, класицизм збагатив мистецтво живопису новими темами й образами, новим «прочитанням» традиційних жанрів.

Варіант 1. Придумай і намалюй вигляд класичного парку з висоти пташиного лету (кольорові олівці, фломастери). Роздивись фото архітектурно-паркового ансамблю «Герренкімзеє».

Варіант2. Намалюй архітектурний пейзаж із класичною будівлею (графітний олівець, гелева ручка, фломастери).

Мистецька скарбничка

Класицизм (з лат. — «зразковий») — стиль мистецтва, який досяг найбільшого розквіту у Франції у XVII ст., орієнтувався на античні зразки.

Портик— частина будівлі, що виступає вперед, з колонами і фронтоном. Грот (з італ. grotta — печера) — паркова споруда у вигляді невеликої і неглибокої печери, з широким входом і склепінчастим перекриттям.

Альтанка — невеликий павільйон з колонами або арками, що увінчує будинок. Призначений для оглядання краєвидів.

Горельєф — (з фр. haut-relief — високий рельєф) — напівкругла скульптура, коли фігури виступають над площиною фону більш ніж на половину свого об’єму.

Барельєф — (з фр. bas-relief — низький рельєф) — рельєф, де опукле зображення виступає над площиною фону не більш ніж на половину свого об’єму.

1. Назвіть характерні ознаки архітектури класицизму.

2. Проведіть дискусію на тему «Чи потрібна класична архітектура і скульптура нашим сучасникам?»

3. Які теми розкривали живописці — представники класицизму?

4. Наведіть приклади жанрів живопису, поширених в епоху класицизму.

5. Охарактеризуйте творчість українських художників-портретистів.

 

Це матеріал з підручника Мистецтво 8 клас Масол

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 14-11-2016, 23:16, Переглядів: 82381