Народна Освіта » Мистецтво » Ідеали й образи Ренесансу

НАРОДНА ОСВІТА

Ідеали й образи Ренесансу

Які шедеври доби Відродження відомі в усьому світі? Яких митців-титанів Ренесансу ви знаєте?

Доба Відродження, або Ренесансу (XIV-XVI ст.) — час панування ідеалів гуманізму. Час ствердження краси і гідності людини, сили її розуму, волі, невичерпного творчого потенціалу.

Цей період відзначився виникненням нових напоямів V філософії, науці, в архітектурі, реалістичної манери в живописі, скульптурі.

Антична спадщина була переосмислена по-новому, передусім, в Італії, де всюди збереглися руїни давньоримських пам'ятників. У період зародження нового стилю центром мистецтва стало місто Флоренція, окраса і символ якої величезний купол головного міського собору Санта Марія дель Фьоре архітектора Філіппо Брунеллескі. У своїх спорудах він

використовував основні елементи архітектури Ренесансу. Саме вони, а не римські руїни, слугували взірцями для наслідування і розвитку нового архітектурного стилю, якому притаманні симетрична композиція, пропорційність, чіткість і раціональність побудови планів, членування на поверхи фасадів, які увінчувалися фронтонами, застосування ордерів, куполів, карнизів, ритмічне чергування вікон, колон, пілястр тощо.

Новий стиль отримав теоретичне обґрунтування у трактатах, зокрема Леона Батіста Альберті «Десять книжок про зодчество», що став практичним посібником для багатьох майбутніх європейських архітекторів.

 

Остаточно реалізував проект Мі-ксланджело Буонарроті, який завершив образ собору урочистим куполом з 16-гранною підставою, наближеною до кола (не повторюючи відомий восьмигранний флорентійський купол Брунеллескі).

Проаналізуйте особливості споруд доби Ренесансу. Як досягнуто ритмічність архітектурних елементів на фасадах? Поясніть роль симетрії. Які деталі успадковано з античного зодчества?

Як і античні попередники, митці Ренесансу прикрашали архітектурні споруди скульптурою, а також створювали станкові твори, незалежні від архітектурного ансамблю. Так, у соборі Св. Петра міститься скульптурний шедевр «ІГєта», яку створив Мікеланджело у 23 роки. До теми оплакування Христа митець повертався те не раз: у зрілому віці трактовки образів змінювалися.

Цікаво, як по-різному зображали митці популярного в ті часи біблійного героя Давида, перемігшого велетня Голіафа. Донателло зобразив його юнаком, майже хлопчиком, з довгим волоссям, у капелюсі, увінчаному лавровим вінком. Давид у задумі спирається на меч, голова Голіафа лежить під його ногами. Скульптуру супроводжував напис: «Перемагає той, хто бореться за батьківщину. Господь крушить гнів могутнього ворога. Хлопчик здолав страшного тирана. Радійте, громадяни». Вер-роккіо майже повторив позу Давида, зображеного Донателло. Проте його бронзова статуя справляє інше враження: уся постать, а особливо усмішка на обличчі, випромінює впевненість переможця. Мармуровий Давид Мікеланджело зображений у вільній позі з мужнім поглядом юнака, готового до бою із сильнішим за нього супротивником.

Італійський Ренесанс подарував світові плеяду видатних художників, з-поміж яких Джорджоне, Тінторетто, Боттічеллі, Тіціан, Рафаель. Творчості Мікеланджело геніального скульптора, художника, архітектора, притаманна багатогранність. Досягнення Леонардо да Вінчі унікального мислителя, були пов’язані не лише з мистецтвом, а й із науковими та технічними відкриттями.

У малярстві італійців один із улюблених образів Мадонна, Діва Марія з немовлям Ісусом на руках уособлювала ніжність і духовність Матері. Найвище досягнення у цій темі — Сикстинська Мадонна, яку написав Рафаель без попереднього ескізу, такою, якою він побачив уві сні.

 

 

Зверніть увагу на вирази облич, погляди, пози зображених. Проаналізуйте композиції картин, виточненість кольорової гами, роль деталей і тла. Який образ найбільше вас вразив? Поясніть чому.

З історії шедевра

 

Досконалим утіленням духу Високого Відродження, справжнім гімном освіті й знанням є фреска Рафаеля «Афінська школа» (1511 р.). На ній Платон (автопортрет художника) і Арістотель стоять у центрі в оточенні інших грецьких філософів, зокрема їхніх учнів і послідовників, кожному з яких надана індивідуальна характеристика. Персонажі окремих груп зображені у взаємодії, у характерних позах. Усі разом вони утворюють ритмічну багатофігурну композицію (понад 50 осіб), сповнену динаміки й експресії. Арочність побудови, симетричність підкреслена величезними статуями, архітектурне тло з високим куполом посилюють гармонійність фрески.

«Афінська школа» разом з іншими розписами, що символізували духовну діяльність людини: богослов’я («Диспут»), поезію («Парнас»), юриспруденцію («Мудрість, Міра, Сила»), написана Ра-фаелем на замовлення папи Юлія II для парадних залів (станців) Ватиканського палацу.

 

Уявіть себе у храмі, де звучить церковна музика, яка ніби перегукується з настінними розписами та скульптурами. Які відчуття виникають?

Відродження сприяло розвитку професійного музичного мистецтва. У цей період виникло поняття «композитор». Музика поступово відходить від середньовічного канону, творчість митців набуває ознак індивідуальності, зазнає впливу народної музики.

Вершиною духовної хорової музики стала меса, яка складається з 5 частин:

1. Купе eleison (Господи, помилуй); 4. Sanctus (Святий Боже);

2. Gloria (Слався); 5. Agnus dei (Агнець божий).

3. Credo (Вірую);

Поліфонічний розвиток музики відбувається з використанням анти-фонного співу.

У центрі музичної культури італійського Відродження хорова спадщина Джованні Палестріни. Усе своє життя він присвятив створенню церковної музики, написав близько ста мес, багато гімнів. У них втілено образи піднесеного споглядання і спокою, устремління до світла й краси. Стилю композитора притаманні прості та щирі наспіви, гармонійний розвиток, світла та прозора фактура. Лише в кульмінаціях музика

Яке враження справила на вас музика меси? Поміркуйте, де її краще слухати: у храмі, на сцені філармонії, просто неба (на відкритій сцені)?

Разом із культовою розвивалася світська музика. Злет у галузі літератури, зокрема поезія Дайте, сонети Петрарки, сприяли розвитку вокальних жанрів.

У добу Відродження в Італії зародився новий гомофонний стиль. Його становлення відбувалося довго, адже надто складним було перевтілення поліфонічної фактури, у якій усі голоси рівні й самостійні, у гомофонну, де вони поділяються на головний і супровідні. Уявіть, як одна з хорових партій (найчастіше верхній голос) поступово почала відокремлюватися від інших голосів, щоб стати панівною. Інші об’єдналися в акорди

й виконували роль гармонійного тла. Таким чином з’явилися мелодія та акомпанемент.

 

Італійське Відродження подарувало світові безліч інших музичних відкриттів, одне з яких — опера, італійці здавна славилися чарівними мелодіями, солодкозвучними народними піснями й запальними танцями. Найвищої слави здобуло мистецтво бело кашпо — чудового співу. Голоси майстрів-співаків звучали легко і плавно (кантиленно): прозоро у високому регістрі й оксамитово в низькому.

Митці Ренесансу прагнули відродити традиції античного театру.

Перші опери писали переважно на сюжети з античної міфології, най-популярніша з яких тема Орфея.

Виникло два основні різновиди оперного співу — арія та речита тив. Особлива виразність притаманна аріям жалісним (ляменто) та віртуозним (бравуро). Набули розвитку й інші види співу та гри на інструментах, виникла в м. Неаполь (1537 р.). Тому й не дивно, що у цій країні музика зазвучала всюди у палацах і на вулицях.

Відтоді італійців називають одним із най музикальніших народів світу.

Художня культура Відродження, унікального періоду в історії людства, подарувала плеяду геніальних митців у різних сферах, створила вищі духовні цінності, які знайшли своє продовження в мистецтві наступних епох.

Варіант 1. Намалюй живописний парний портрет літературних героїв доби Відродження (Ромео і Джульетта, Дон Кіхот і Санчо Панса та ін.) (кольорові олівці; акварель або гуаш, пензлі).

Мистецька скарбничка

що утворюють горизонтальні та похилі карнизи.

1. Назвіть відомі архітектурні споруди доби Відродження та опишіть їхні особливості.

2. Чому, на вашу думку, станкова скульптура набула поширення в епоху Ренесансу?

3. Схарактеризуйте ренесансні новації в мистецтві живопису. Яке місце посідав у ньому портрет?

4. Де виникло оперне мистецтво? Схарактеризуйте італійський оперний спів.

5. Самостійно дослідіть творчість одного з титанів Відродження, який вас найбільше вразив і зацікавив. Створіть презентацію «Портрет митця». Мистецький проект. Колективна тема: «Титани Відродження».

 

Це матеріал з підручника Мистецтво 8 клас Масол

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 14-11-2016, 23:08, Переглядів: 10035