Народна Освіта » Мистецтво » Готичний стиль. Мистецтво готичного стилю

НАРОДНА ОСВІТА

Готичний стиль. Мистецтво готичного стилю

До середини XII ст. в Європі сформувалася нова художня течія, поширилися нові стилістичні принципи та естетичні форми, які появилися при створенні соборів Північної Франції. Так виникло готичне мистецтво, що стало визначальним для цілого періоду європейської культури. Термін «готика» був введений в епоху Відродження. Так художники цієї доби називали середньовічне мистецтво, вважаючи його породженням варварського племені готів, яке зруйнувало Рим.

Центром релігійного, культурного та громадського життя того часу став міський собор (великий християнський храм), втіливши у собі основні риси мистецтва готики. Найяскравіше готика відобразилася в архітектурі (собори в Ам’сні, Реймсі, Парижі, Кельні).

Готичне мистецтво с символом квітучих торговельних і ремісничих міст-комун. Зміцнення міських ремесл сприяло формуванню міської культури. У багатьох містах на базі церковних шкіл виникли університети, які перетворилися па своєрідні інтелектуальні центри.

ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ГОТИЧНОГО СТИЛЮ

• символіко-алегоричний тип відображення дійсності, верховенство архітектури в системі мистецтв;

• культове призначення мистецтва;

• релігійна тематика (співвіднесення з вічністю, з «вищими» ірраціональними силами);

• інтерес до людських почуттів, повернення до індивідуальності;

• каркасна система побудови соборів, розкішний декор споруд, скульптурне оздоблення;

• величні та витопчепі інтер’єри, шкурні орнаменти, кам’яне мереживо різьби, стрілчаті склепіння, кольорові вітражі у вигляді стрілчатих арок.

Готика (від назви германського племені готів), готичний стиль — художній стиль європейського пізнього середньовіччя між серединами XII і XVI століть, який найяскравіше виявився в архітектурі та характеризувався легкими гострокінцевими будівлями, стрімко спрямованими вгору, численним оздобленням скульптурами, вітражами, витонченим різбленням з каменю.

АРХІТЕКТУРА ГОТИЧНОГО СТИЛЮ

Особливості готичної архітектури: міські архітектурні ансамблі (культові і світські будинки, замки, укріплення, мости, колодязі). Міська площа оббудована спорудами з аркадами, тор-гівельні та складські приміщення містяться на нижніх поверхах, вузькі фасади дво- або триповерхових будинків з високими фронтонами; оточення міст — могутні стіни з прикрашеними в'їзними вежами. Замки королів і феодалів — це складні комплекси фортечних, палацових і культових споруд.

Характерні риси: гостроверхі споруди зі стрілчастими склепіннями, великою кількістю кам’яного різьблення і скульптурних прикрас. Собор став вищим зразком синтезу архітектури, скульптури і живопису з багатобарвним сяйвом вітражів, що робили сильпий емоційний вплив на віруючих. Грандіозні готичні собори вирізнялися висотою, місткістю, ошатністю, видовищним і багатим декором.

Готична архітектура основана на новій конструкції зводу. Якщо в романській церкві звід тримався на стіпах, то в готичному соборі віп опирається на арки, а ті, в свою чергу, на стовпи. Така конструкція давала можливість створити небачені доти по висоті та ширині внутрішнього простору собори. Гігантські шпилі та вежі, портали (архітектурно оформлені входи), стрілчаті вікна та арки — весь образ собору був підпорядкований прагненню вгору, до Бога.

У готичному соборі зникла рівна поверхня стіп, том}' стінний розпис (фрески) поступився місцем вітражу. Зовні та всередині собор прикрашало безліч рельєфів і статуй.

Розгляньте зображення готичного храму. Спробуйте створити власну ілюстрацію цієї споруди за допомогою простого олівця.

ШЕДЕВРИ ГОТИЧНОЇ АРХІТЕКТУРИ

Собор Паризької Богоматері (Нотр-Дам де Парі) — собор у Парижі, присвячений Діві Марії.

Собор Паризької Богоматері — один із найпрекрасиіших витворів готичного мистецтва. Собор являє, собою п'ятинефну готичну базилі-ку, яка одночасно може вмістити 9 тисяч осіб. Його довжина — 130 м, висота веж — 69 м. Головний, західний фасад ділиться на три яруси: нижній, що складається з трьох порталів, середній (Галерея Королів з вікном-розою) і верхній — вежі. Портали багато оздоблені скульптурою. В інтер'єрі собору домінує сірий колір каменю, з зякого складено стіни й стелю. Як і в інших готичних храмах, у цьому соборі немає настінного живопису, але присутні численні вітражі.

Вітражі вікна-рози, що має 13му діаметрі, відтворюють близько 80 сцен зі Старого Завіту. Це вікно чи не єдине дійшло до нашого часу в не-зміненому стані. Майже всі інші вітражі собору — пізніші копії. Саму будівлю сильно пошкодили ще в роки Великої Французької революції. Капітальну реставрацію було проведено лише в 1841-1864 рр.

А чи знаете ви історію собору, яку описав Віктор Гюго у своєму романі, який розповідає про кохання горбуна до красуні Есмеральди? Поділіться своїми знаннями з друзями.

Послухайте мелодію із мюзиклу «Нотр-Дам де Парі» композитора Рік-кардо Коччаїгге за мотивами однойменного роману Віктора Гюго. Знайдіть відповідшеть між музичним твором та архітектурою готичного собору.

Головний готичний собор Англії — Кентерберійський. Собор близький за побудовою до зразків французької готики.

Зодчі при зведенні цього собору (а точніше при його реконструю-ванні) вперше відмовилися від традиційних нормандських круглих арок, створивши готичні стрілчасті арки. З цього часу готичний стиль закріпився в англійській культовій архітектурі.

Англійська архітектурна готика зберігала прямокутні, видовжені об’єми. Тло заповнювали декоративними елементами, що на фасадах утворювали справжні екрапи-декорації. За ними важко було розпізнати побудову інтер'єру. Декор (форма вікон, малюнки віконних перетинок тощо) головує і першим кидається у вічі.

Кельнський собор — римо-католицька церква в Кельні (Німеччина). Собор відомий як пам’ятка християнства та німецького католицизму готичної архітектури.

Собор входить до Світової спадщини, це один із найвідоміших архітектурних об'єктів Німеччини та найзнаменитіша пам'ятка Кельна. Спорудження Кельнського собору почалося з 1248р. і тривало кілька століть. Споруда завдовжки 144,5 м, а її дві вежі сягають 157 м у висоту. Собор — одна з найбільших у світі церков і найбільша готична церква у Північній Європі. Через свої величезні дві вежі він також мас, більший фасад, ніж будь-яка інша церква у світі.

Розгляньте зображення Рейнського собору Богоматері у Франції та дайте відповіді на запитання.

1. Які характерні ознаки готичного стилю ви можете виділити в архітектурі собору?

2. Доберіть ряд прикметників, які характеризують загальний вигляд.

3. Розкажіть про місце скульптури в архітектурі собор}'.

Реймський собор

ЦЕГЛЯНА ГОТИКА

Готична архітектура зазвичай використовувала тесане каміння (пісковик, мармур). Але на тих територіях, де природні поклади каменю були відсутпі, використовували цеглу. Перш за все це характерно для готичних споруд північних князівств Німеччини та Польщі, а також північних країн Європи. Цеглу використовували пе тільки для побудови невеликих житлових будинків, а й для величних готичних соборів. При використанні цегли зпачпо обмежувалося створення готичних візерунків, зроблених з тесаного каменю, тому зодчі почали застосовувати фігурну (лекальну) цеглу, яка надала можливість створювати справжнє готичне плетиво.

Розгляньте зображення соборів. Порівняйте цегляну та кам’яну архітектуру готичного стилю.

 

 

СКУЛЬПТУРА ГОТИЧНОГО стилю

Готичні храми щедро прикрашалися різноманітними скульптурами. У готичних статуях скульптори намагалися передати душевні переживання своїх героїв, зробити більш виразними пози і жести фігур. Святі втратили колишню строгість та стали більш схожими на земних людей.

Скульптори Реймського собору в образі Богоматері підкреслили її жіночність і душевну красу. Святий Йосип на порталі того ж собору схожий на галантного лицаря. У нього кокетливо закручені вуса, у прижмурених очах світиться розум, а на губах грас посмішка.

 

 

Розгляньте зображення статуй із порталів Шартрського собору та поміркуйте про характерні риси скульптури готичного стилю.

Це завдання виконайте у парі. Візьміть пластилін і спробуйте створити невеликий собор, користуючись основними принципами готичної архітектури. Створіть оздоблення — скульптурні композиції на фасаді вашого собору.

• Які характерні риси готичного стилю ви знаете?

• Як можна відрізнити готичний собор від соборів інших стилів: античного, візантійського, романського?

• Розкажіть про готичну скульптуру.

Розпочніть роботу над колективним проектом «Готична архітектура»: підберіть ілюстрації відомих соборів готичного стилю, складіть власні вірші або підберіть вислови філософів та поетів про готику. Цей просіл ви зможете представити наприкінці семестру.


Образотворче мистецтво готики (скульптура, вітражі, живописні та різьблені вівтарі, книжкова мініатюра), як і мистецтво декоративно-прикладне (різьба по кістці, різьблені меблі тощо), було тісно пов’язане з архітектурою. Саме на ХІИ-ХУ ст. припадає найвищий розквіт середньовічної культури: світської літератури і поезії, театр мистецтва та музики. Головною духовною силою мистецтва залишається церква.

ВІТРАЖ

У готичному мистецтві місце фресок зайняли вітражі, які виконували в храмах певні функції. По-перше, завдяки світлу, яке проникало через розфарбовані вікна до храму, у різний час певним кольором висвітлювалася та чи інша частина вівтаря. Це надавало інтер’єру храму величності та сакраментальності. По-друге, оскільки скло не лише розфарбовували, а й оздоблювали золотом і сріблом, то в сонячну погоду завдяки цим інкрустованим частинкам внутрішнє оздоблення храму сяяло й викликало відчз'ття .урочистості, піднесеності.

Темами вітражних композицій були історичні події, трудові процеси селян і ремісників, літературні мотиви, релігійні сцени. Із кольорів переважали червоний, синій, жовтий, коричневий.

Вітраж — сюжетна або орнаментальна композиція, виконана зі шматочків прозорого кольорового скла, яку

ЛТ'т ГТ ПТЛТ) О ПТЇ РПТТТТТТЛП ГЛЛ.Г ЛАПОК! ТТАТТТТСПГ

живопис

Характерні риси готичного живопису: витонченість, фігурність, наявність орнаменту.

Сюжети живопису: історичні події, трудові процеси селян і ремісників, літературні мотиви, релігійні сцени.

У Німеччині живопис готичного стилю мав свої особливості: зростає інтерес до реальних явищ, з'являються композиції на теми рицарських романів, придворного життя. Типовою для XIV століття с кельнська школа живопису. її майстри виконували станкові композиції на теми із життя Марії та Христа. Ці образи зачаровують ліризмом, щирістю, людяністю.

За своїм характером італійський готичний живопис паближасться до візантійського. Але в ньому вже з'являються ознаки ренесансного мистецтва. Прикладом с мозаїки Монрсальського собору в Сицилії, де в релігійних композиціях вже посилюються світські елементи та починає зростати інтерес до звичайної людини.

До відомих художників готичного стилю в Італії відносять Г. да Сієну, С. Мартіні, Чімабуе, Г. ді Граціано та інших.

Бог створює. Сонце, Місяць і Зірки.

Мозаїка Монреальського собору. Італія

 

Розгляньте ілюстрації та дайте відповіді на запитання.

1. Назвіть спільні риси засобів виразності цих ілюстрацій.

2. Які характерні риси готичного живопису ви можете виділити завдяки поданим репродукціям італійських художників?

3. Обгрунтуйте, чим готичний живопис відрізняється від живопису візантійського та романського стилів.

Чімабуе.

«Мадонна з ангелами»

 

Розписом капел (зокрема у домініканських церквах і соборах) у цей час займався італійський художник Андреа ді Буонаюто (Андреа да Фіренце). Художник, наприклад, розписав фресками капелу дельї Спаньо-ли (Санта Марія Новелла, Флоренція) (1365-1367).

А ді Буонаюто.•<Тріумф св. Фоми Аквінського»

 

На фресці Фома Аквінський сидить поміж представників найвищого духовенства церкви над чотирнадцятьма жіночими фігурами, що втілюють алегоричні образи вільних Мистецтв і Наук. Кожна з них розташована під готчним балдахіном, а під ними зображено історичних осіб.

Розгляньте репродукції портретів, виконаних художниками Відродження. На картинах відтворено модні тенденції пізньої готики. Спробуйте охарактеризувати моду цього часу.

МОДА ГОТИЧНОГО стилю

До традиційного одягу готичного стилю належав плащ, зшитий із сукняної тканини, і підшитий матерією іншого кольору або хутром. Жіп-їси накривали голови покривалами, виготовленими з тонких матерій.

Жінки носили туго зашнуровані сукні з довгими шлейфами, жакети й безрз'кавки, оброблені пухнастим хутром, шовкові рукавички, широкі

пояси з дорогоцінними пряжками. Чоловіки носили вузькі штани, короткі куртки, черевики з загостреними носами. У моді пізньої готики популярним був чорний колір, зокрема коли для пошиття використовувався оксамит.

У вигляді головних уборів носили капелюхи-берети, чепчики і шапки, які виготовлялися з повсті, матерії та соломи. Поширеним був головний убір у вигляді вінця або тюрбана зі спадаючими кінцями, який робився з двох різнокольорових матерій.

Створіть разом із друзями груповий проект «Мода готичного стилю в країнах Європи». Розробіть зразки моделей в готичному стилі та влаштуйте презентацію.

ГОТИЧНИЙ ІНТЕР’ЄР

Характерні риси готичного інтер ’єру: вишуканість і лицарство. У готичному стилі важливу роль відіграє поєднання матеріалів, кольорів і стильова єдність в оформленні будинку.

Перевамсні кольори: червоний, жовтий, синій, коричневий. Також дуже поширені різні відтінки золотого, срібного, пурпурного, синювато-чорного, зеленого і рубіна.

Форма: стрілчасті арки, що переходять у стовпи; стрункі колони; складні форми склепінь; у плані будівлі переважають прямокутні форми.

Високий розвиток художніх ремесел у період готики забезпечували цехові об'єднання. У Європі поширеним було виробництво меблів, які були оздоблені різьбленням. Іноді меблі повторювали об'єми готичних споруд. У галузі різьблення па кістці також відбувався значний прогрес. Ікони, різні скриньки, зображення святих, домашні вівтарі — все це приваблювало сюжетними рельєфами, візерунками.

У період готики настає розквіт книжкового мистецтва, зокрема мініатюри.

 

Для мініатюри цього часу характерне посилення оповідного початку в світських за характером ілюстраціях до біблійних текстів. Виникають християнські рз'кописи розважально-дидактичного змісту, валика увага приділяється камерним манускриптам, призначеним для приватного користування (Часословам).

Мотиви орнаменту — роачиппі та геометричні, готичні розетки, трилисники і чотирилисники. У каліграфії використовується гострий шрифт, орнамент отримує виключне значення для композиції книги.

Франція була одним із найбільших рукописних центрів того часу, де ілюструвалися не тільки релігійні, а й наукові праці (Платона, Арістотеля). У мистецтві Англії мініатюра також посідала важливе місце. Художники ілюстрували численні наукові трактати, легенди про короля Артура та його лицарів. Мініатюри доповнювали моралізаторські оповідання про життя тварин (бестіарії).

М. Оноре.

Мініатюра із «Бревіарія Філіпа Красивого»

Найзнаменитішим мініатюристом тісї епохи був французький майстер Оноре. У1296році він створив«Бревіарій Філіпа Красивого».

У книзі розміром 205x135 мм міститься 577 аркушів із написаним латинню текстом і лише одна мініатюра на весь аркуш, розташована між календарем і текстом. Проте ця єдина мініатюра вважається дуже важливою в розвитку французького живопису. На ній у два яруси зображені «Помазання Давида» (вгорі) і «Давид і Голіаф» (внизу). Відчайдушний жест Голіафа, який схопився за голову, своєю безпосередністю був новим словом у порівнянні зі статичним і урочистим мініатюрним живописом попередніх років.

Розгляньте зображення шедевру книжкового мистецтва «Кодекс Ро-тундус», який виготовлений з' нестандартній округлій формі. Які риси готичного мистецтва ви можете виділити у цій книжковій мініатюрі? Поділіться своїми враженнями від неї.

 

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

Музика готичного стилю була переважно духовною. Популярними стали духовні гімни, згодом — культова та світська музика. Розвитку зазнали трубадури, провансальські поети-співаки ХІ-ХІ 11 ст., які оспівували кохання до чарівної дами, земні радощі, героїку хрестових походів. Творчість трубадурів відрізняється різноманітністю тематики і жанрів.

 

Після спорудження собору Паризької Богоматері у його стінах розмістилася співоча школа, що була найвідомішою у часи Середньовіччя. Тут музикантів і співаків навчали мистецтву вокальної поліфонії. У ній звучав не один голос, як це було у народних піснях чи у трубадурів, а кілька голосів з’єднувалися і перепліталися разом у мереживну, складну музичну мелодію. Згодом із церковної музики поліфонія поширилася на інші її види.

Значне місце в середньовічній культурі займав театр, який став відгуком суспільних інтересів свого часу. Через прагнення церкви протидіяти проішішепшо народних свят та ігор у культуру виникає церковний театр — основна форма театрального мистецтва Європи середніх віків.

Спершу під час церковної служби розігрувалися найбільш драматичні епізоди зі Святого Писання (літургічна драма). У XIII ст. їх винесли па паперть, а згодом і на міські площі (майданний театр).

Наймасовішим видом театрального дійства у цей час була містерія, яка виникла у другій половині XIII ст. По своєму релігійному змісту вона зв’язана з церковним театром, але ці спектаклі ставилися не духовенством, а простими міщанами. Містеріальна драматургія мала три цикли: «старозавітний», «новозавітний» і «апостольський», в якому сюжети п’єс були запозичені з «Житія святих». Постановники містерій прагнули правдоподібності та ефектів. Якщо, наприклад, показз'вали сцену всесвітнього потопу, площ}' заливали водою.

До XVI ст. головним видом театрального дійства був театр фарсу (спочатку цей вид розвивався паралельно мораліте, а згодом виділився в окремий жанр). Це найдемократичніший жанр середньовічного театру. Актори та виконавці фарсів відтворювали реальні картини побуту того часу. Вистави були насичені гострою сатирою, життєрадісним народним гумором. Фарс значною мірою вплинув па подальший розвиток театру Західної Європи. В Італії з фарсу народилася комедія дель арте; в Англії та Німеччині на зразок фарсу писали інтерлюдії, у Франції фарсові традиції живили творчість Мольера.

У ХУ-ХУІ ст. популярними були повчальні вистави — мораліте, де в якості персонажів виступати алегоричні фігури: скупість із золотим мішком, самолюбство, яке постійно дивиться у дзеркало, любов, що тримає у руках серце.

Усі ці форми середньовічних видовищ стали основою для розвитку професійного театру.

• Розкажіть про свої враження від мистецтва готичного стилю.

• Що було характерне для вітражного мистецтва того часу?

• Розкажіть про мистецтво книжкової мініатюри.

• Які риси були притаманні готичній моді?

• Які особливості театрального та музичного мистецтва готики?

Складіть власну сторінку енциклопедії під назвою «Мистецтво готичного стилю». Оформіть її у паперовому або електронному вигляді.

 

Це матеріал підручника Мистецтво 8 клас Кондратова

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 14-11-2016, 20:33, Переглядів: 108834