Народна Освіта » Біологія » Значення знань про людину для збереження її здоров'я

НАРОДНА ОСВІТА

Значення знань про людину для збереження її здоров'я

Вивчивши цей параграф, ви зрозумієте механізми саморегуляції організму, направлені на збереження стану рівноваги та здоров'я; ознайомитеся з деякими критичними станами, тривале перебування в яких може призводити до смерті.

А що означає «правило трьох»? Чому за підвищеної вологості важче переносити спеку?

Погляньте на малюнок 1.11. і уявіть собі, що хтось вийняв хоча б один камінець з арки — звичайно, вся споруда буде зруйнована. Аналогічна ситуація спостерігатиметься в організмі лю-

дипи, якщо хоча б один орган перестане правильно працювати.

У нормі всі органи й системи органів працюють злагоджено, для того щоб підтримувати сталий стан внутрішнього середовища — гомеостаз.

Наприклад:

•    Дихальна система: при підвищенні концентрації вуглекислого газу в крові людини рефлекторно зростає частота і глибина вдихів і видихів для швидкого видалення його із організму;

•    Видільна система: у разі зниження вмісту води в організмі запускаються механізми, спрямовані на збереження води. Нирки виробляють більш концентровану сечу й, відповідно, менше води виходить назовні;

•    Ендокринна система: підвищення концентрації глюкози в крові запускає секрецію гормона інсуліну підшлунковою залозою. Інсулін допомагає клітинам всмоктувати глюкозу з крові, й, таким чином, її концентрація в крові знижується.

Щоб ви краще уявили механізми гомеостатичної регуляції, звернемося до моделі маятника. Ось середні показники — висок у вертикальному положенні. Та довелося підбігти за тролейбусом, гарненько поїсти чи просто побачити зовсім не байдужу вам особу і висок маятника відхилиться від середніх значень. І зрушиться баланс внутрішнього середовища. Нервові і ендокринні (гуморальні) центри отримають інформацію про зміни, що відбулися і включать свої механізми регуляції. І знову висок повернеться до вертикалі.

Ваш маятник може зламатися, якщо він буде розхитаний більше, ніж здатен витримати. Тоді клітини не отримуватимуть необхідні поживні речовини, кисень для свого існування; токсичні продукти ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ організмі' не будуть виводитись назовні. У кіпці кінців порушення балансу призведе до розвитку хвороби і навіть смерті.

Загальновідомим є «правило трьох» — скільки людина може жити без повітря, без води та без їжі — відповідно три хвилини, три дні та три тижні. Окрім цього людина може потрапляти в ситуації з екстремальним підвищенням чи навпаки зниженням температури, змінами атмосферного тиску, підвищеним радіаційним випромінюванням, надмірним прискоренням, тривалим

неспанням тощо (.кал. 1.12 а—г). Звичайно, що можливості кожного організму індивідуальні, й можна шляхом тренування розширювати межі, за якими вже настає «точка неповернення* фізіологічних функцій до нормальних показників.

Можливо, ви колись чули жахливі новини про те, що атлет помер внаслідок теплового удару під час змагань або альпініст —■ від переохолодження. Причиною смерті стало порушення перебігу хімічних реакцій в організмі, які потребують вузьких температурних меж, близько 37 °С. Коли нам спекотно, па поверхні тіла виділяється піт, який випаровується. Таким чином вивільняється частина тепла, тіло охолоджується. У разі недостатнього вживання води, наприклад, під час перебування в пустелі, може змінитися водно-сольовий баланс і розвинуться порушення, пов’язані зі зневодненням організму.

Тіло може підтримувати сталу температуру внутрішнього середовища при короткочасному охолодженні. Якщо ж людини засинає на відкритому повітрі, температура тіла починає падати. Падіння температури знижує здатність еритроцитів віддавати кисень і клітини мозку втрачають основний матеріал для вироблення АТФ. В результаті людина відчуває сплутаність свідомості, сонливість, що в кінцевому результаті призводить до втрати свідомості і смерті. Падіння температури тіла нижче 21 °С неминуче призводить

до смерті. Також при переохолодженні відбувається перерозподіл крові. Кров від кінцівок направляється до внутрішніх органів і таким чином підтримуються допустимі межі внутрішньої температури тіла. Якщо такий стан є тривалим, це може призвести до обмороження кінцівок та їх незворотнього ураження і в кінці кінців ампутації (хірургічного видалення) обморожених ділянок.

Запам’ятайте слова великого фізіолога І. П. Павлова: «Організм сам себе підтримує, сам себе виправляє, сам себе вдосконалює». Слід лише йому допомагати у цьому — нормальне якісне харчування (не надмірне), достатня тривалість сну, одяг за сезоном, поступове, а не раптове збільшення фізичного навантаження, правильний розподіл часу і т. п. Ваше здоров’я у ваших руках. Розумійте свій організм. Слухайте його, навантажуйте його в міру, давайте йому відпочити, радійте, сумуйте, дозволяйте певний екстрим, але так, щоб маятник регуляції завжди без ризику повертався назад. Доки коливається цей маятник, триває наше життя...

1.    Організм людини має певні межі відхилення від середніх гомеостатичних показників (температура тіла, тиск крові). Вихід за них може призводити до незворотних порушень фізіологічних функцій І навіть смерті.

2.    Людина може вижити без повітря, води та ЬкІ, відповідно три хвилини, три дні та три тижні.

3.    Кожен організм унікальний І його можливості Індивідуальні. За поступового тренування певних здатностей (витримувати прискорення, зміну тиску, зневоднення) можна значно розширити межі, за якими вже настає точка неповернення фізіологічних функцій до нормальних показників.

1.    Наведіть приклади того, як дихальна, ендокринна й видільна системи регулюють гомеостатичні показники організму людини.

2.    Чому в спеку потрібно пити більше води?

3.    Чому під час переохолодження першими мерзнуть пальці на кінцівках І вушні раковини?

1.    Наведіть відомі вам приклади тренування організму людини для витримування надмірних навантажень (наприклад, зниження атмосферного тиску, пірнання).

2.    Поміркуйте, які наслідки може лізти ситуація, якщо турист, потрапивши в пустелю, залишиться без води. Обґрунтуйте, чому це дуже небезпечно.

1.    Ми зрозуміли, що організм людини — це цілісна відкрита система, яка не може існувати без постійного надходження енергії, інформації з оточуючого середовища та обміну з ним.

2.    Ми дізналися, що основними властивостями біологічних систем с обмін речовин і перетворення енергії, подразливість, саморегуляція, рухливість, розвиток, розмноження, ріст.

3.    Ми довідались, що організм людини складається з більш ніж 200 типів клітин, форма та будова яких тісно пов'язана з виконуваними функціями. Сукупність клітин спільного походження формує 4 основних типи тканин: епітеліальну, нервову, м'язову, тканини внутрішнього середовища.

4.    Ми запам'ятали, що система органів — це об'єднання органів для виконання специфічної функції, а функціональна система — це взаємодія кількох систем органів для забезпечення злагодженої роботи всього організму.

5.    Ми усвідомили, що здатність живих систем зберігати сталий стан (гомеостаз) в умовах безперервно змінюваного середовища й обумовлює їхнє виживання. Цей процес знаходиться під чітким контролем нервової та гуморальної регуляції.

 

Це матеріал з підручника Біологія 8 клас Жолос

 

Категорія: Біологія

Автор: admin от 15-07-2016, 11:41, Переглядів: 1864