§ 28. Ступені порівняння прислівників
Я знаю силу слова —
воно гостріш штика
і швидше навіть кулі,
не тільки літака.
В. Сосюра
ПАМ'ЯТАЙМО
Від якісно-означальних прислівників з кінцевими суфіксами -о та -е
можна утворити незмінні прості (складаються з одного слова) форми ви-
щого і найвищого ступенів порівняння. Вищий ступінь порівняння утво-
рюється від прислівників так само, як і вищий ступінь прикметників
Утворення вищого ступеня порівняння прислівників
за допомогою суфіксів -іиі (е), -ш (е) |
за допомогою суфікса -щ (е) |
||
Правило |
Приклади |
Правило |
Приклади |
Під час творення вищо- |
голосно — |
Під час утворення вищо- |
високо — вище |
При утворенні вищо- |
швидко — |
кінцеві [г], [ж], [з] коре- |
дорого — до- |
Вищий ступінь порівняння прислівників, як і прикметників, утво-
рюється й від слів з іншим коренем: мало — менше, гарно — краще,
погано — гірше, багато — більше.
194. І. Усно перекажіть зміст тексту. Розкажіть про обрядовість наших
предків, пов'язану з приходом весни.
ВЕСНЯНІ СВЯТА — ЧАРІВНА КАЗКА НАШОЇ СТАРОВИНИ
Разом з пробудженням природи від зимового сну на нашій землі,
в Україні, починаються весняні свята. Вони пов’язані зі стародавніми
віруваннями, супроводжуються піснями, іграми та хороводами.
Н.В. Старовойтова.
«Українка»
Народ наш у своїх казках створив чудовий об-
раз весни. Це гарна молода дівчина з вінком квітів
на голові. Вона бажаний і довгожданий гість. Її за-
кликають дівчата піснями-веснянками. Зустрічають
її і діти з дарами — солодким печивом у вигляді пта-
шок. Її уособлює найкраща з дівчат — «Леля». Вона
одягає на себе білу вишиту сорочку, кладе на голову
вінок з весняних квітів і роздає дівчатам дари.
Народний образ весни — це образ краси, сили,
надії. Хороводи дівчат, забави дітей, зустріч птахів —
чарівна казка нашої старовини. Все це — українська
весна, голос предків наших, дорога поезія нашої Бать-
ківщини (За О. Воропаєм).
II. Доберіть декілька варіантів веснянок. Виконайте одну
з них у класі.
III. Випишіть із тексту якісні прикметники. Утворіть від них
вищий ступінь порівняння якісно-означальних прислів-
ників.
ПАМ'ЯТАЙМО
Утворення найвищого ступеня порівняння прислівників
Правило |
Приклад |
Найвищий ступінь порівняння утворю- |
найвище, найдорожче, найактивніше, |
ється від прислівників вищого ступеня |
найнижче, найменше, найкраще |
Для підсилення значення найвищого |
щонайближче, |
ступеня вживаються префікси що-, як- |
якнайближче, |
або обидва ці префікси одночасно щояк- |
щоякнайближче |
195. І. Прочитайте текст. Розкажіть відомі вам фразеологізми, народні пе-
рекази, пов'язані з вовками.
С
ОБЕРЕЖНИЙ І КМІТЛИВИМ ЗВІР
Мабуть, нікому так не перепало в народних казках,
Лігво, дбайливий ) як вовкові. Він і жорстокий, і полохливий, і дурний. Вов-
ка завжди обводить круг пальця хитра лисиця.
Але це не так. Насправді вовк обережний і кмітливий. Особливо до-
бре розвинутий у нього слух. Досить поросяті подати голос, і звір почує
за два-три кілометри. Вовк набагато хитріший від лисиці. Він рідко
потрапляє в пастки.
Десь посеред зими вовки розбиваються на пари й повертають-
ся до своїх логвищ. А напровесні вовчиця приводить п’ять-шість
вовченят. Вовченята швидко ростуть. Скоро починають виходити
з лігва. Бавляться, чекаючи, поки батько принесе якусь здобич. Ма-
лят оберігає і доглядає дбайлива вовчиця.
А настає зима, і вся родина вирушає на пошуки здобичі (3 ча-
сопису).
II. Використовучи вищий ступінь, порівняйте вовка з лисицею за тек-
стом. Наприклад: вовк поводиться (як?) обережніше, (як?) кмітливі-
ше, ніж лисиця.
II. Від записаних прислівників вищого ступеня порівняння утворіть
усі варіанти найвищого ступеня.
ПАМ'ЯТАЙМО
Утворення складених форм вищого
й найвищого ступенів порівняння прислівників
Складені форми вищого ступеня |
Складені форми найвищого ступеня |
||
Правило |
Приклади |
Правило |
Приклади |
Значення вищого |
багато більше, да- |
Значення найви- |
найбільш тонко, |
прислівник поєд- |
більш тонко, |
Увага! Від якісних прислівників з пре- |
196. І. Від наведених прислівників утворіть усі можливі форми вищого
й навищого ступенів порівняння. Поясніть спосіб їх творення. Напри-
клад: швидко — більш швидко, швидше, куди швидше, найшвидше,
якнайшвидше, щоякнайшвидше, найбільш швидко.
Швидко, темно, тепло, високо, низько, прекрасно, добре, заодно,
погано, холодно, легко, дрібненько, важко, голосно, тихо, повіль-
но, світло.
II. Визначте пари антонімів.
ПАМ'ЯТАЙМО
Прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння від одно-
звучних (омонімічних) форм вищого і найвищого ступенів порівняння
прикметників середнього роду в називному відмінку однини можна
розрізнити тільки в контексті. Ступені порівняння прислівника за-
вжди належать до дієслова, а ступені порівняння прикметники —
до іменника.
Порівняймо |
|
Речення з прикметниками вищого і найви- |
Речення з прислівниками вищого |
1. Нічого серце не бажа, а тільки прагне 2. Яка краща спадщина, яке більше (яке? |
1. Значно легше й краще (як? прислів- 2. Може знайдеться дівоче серце, карі |
197. І. Випишіть у дві колонки прислівники і прикметники у формах вищо-
го і найвищого ступенів разом зі словами, від яких вони залежать.
Поставте до них питання.
Зразок: найлегше (як?) зробити, найдальше (яке?) село.
1. Вона зібрала всі свої сили й кинулася плисти щонайшвидше
(Ю. Смолич). 2. Та найпишніше там цвітіння, найвище серце там злі-
та, де рух, де дія, де горіння, чуттів і мислей повнота (М. Рильський).
3. І темними вулицями, де менше людей, поніс Гонта ді-
Лиман ) тей своїх (Т. Шевченко). 4. У лимані ловилась риба все
більше дністрова (І. Нечуй-Левицький). 5. Собаці благо-
родство не поможе,— тим більше вовку (П. Тичина). 6. їм всім хоті-
лось якнайчастіше казати те слово нове, мов тільки знайдене, просте
й рідне. 7. Він хвилювався найбільше (М. Коцюбинський).
ПАМ'ЯТАЙМО
Морфологічний розбір прислівника
Порядок розбору |
Приклад |
1. Група за значенням (способу дії, міри 2. На яке питання відповідає. 3. Ступінь |
А ось кучматі дуби зачаровано зупини- |
198. І. Виразно прочитайте текст. Назвіть малюнок рядками з тексту. Хто
такі «бузьки»? Як ще називають цих птахів? Доберіть і запишіть назви-
синоніми.
БУЗЬКИ ПОВЕРТАЮТЬСЯ...
Бузьки, вирій,
краяти, жебоніти
Бузьки вертали з вирію, з далекого півдня. І чим більше наближа-
лись вони до рідної любої країни, тим веселішими ставали, тим біль-
ше поспішали, тим бадьоріше краяли повітря своїми крилами.
Сонце любо усміхалося з синього неба, поси-
лаючи на землю теплі, благодатні промені. Річки
весело грали, мов малі діти, жебоніли, тулились
до більших рік і пливли все далі до моря.
Вздовж річок і рік тягнуться просторі луги-долини
і ніби усміхаються до бузьків, ніби запрошують до се-
бе, щоб на них відпочити. І лісів видно багато: одні
зелені соснові бори, другі чорні, стоять, про щось
шепочуть стиха між собою, вигріваються до сонця.
Бузьки вітають рідний край з-під небесної си-
няви, крутяться колесом, немов танцюють з вели-
кої радості, весело клекочуть (За Т. Бордуляком).
II. Розкажіть, із яких країв «бузьки повертаються...»
III. Випишіть речення з прислівниками. Зробіть морфологічний роз-
бір прислівників.
Це матеріал із підручника Українська мова 7 клас Кобцев Д. А.
Автор: admin от 12-01-2016, 04:03, Переглядів: 7480