§ 26. Розряди прислівників за значенням
ПАМ'ЯТАЙМО
За лексичним значенням і синтаксичною роллю в реченні прислів-
ники поділяються на дві основні групи: означальні й обставинні, які,
в свою чергу, створюють розряди.
Означальні прислівники
Якісно-означальні |
Приклади |
Прислівники з суфіксами -о, -е. |
Вчитися (як?) відмінно, читати (як?) вираз- |
Кількісно-означальні |
Приклади |
Прислівники, що характеризують |
Приходив (скільки?) тричі, (на скільки?) вдвоє |
Прислівники способу дії |
Приклади |
Пояснюють дію або стан щодо ха- |
Пропасти (яким способом?) безвісти, сказати |
187. І. Виразно прочитайте текст. Назвіть малюнок рядками з тексту. Які
образи викликає шлях зернинки? Чи можна порівняти її розвиток
з життєвим шляхом людини? Доведіть свою відповідь.
ВІД ЗЕРНИНКИ ДО СТЕБЛИНКИ
Кинь у ріллю зернину, пригорни її вологою землицею, і вона, суха
і без ознак життя, поступово прокинеться, оживе. Спочатку розбухне,
потім надколеться. Покажеться в тріщині блідо-жовтий черв’ячок.
Він ростиме, витягуватиметься, прагнучи ви-
братись на світ білий. І непомітно виткнеться,
вже не блідий і немічний, а зеленаво-багряний,
майже непомітний, але могутній, невтримний,
спрямований до сонця.
Зазеленіє, запишається стеблинка, потяг-
неться-потягнеться вгору, захитається на ві-
трах, забринить під сонцем, сили набиратиметь-
ся. З кожним днем ставатиме все міцнішою,
все вищою та вищою, аж поки заколоситься,
із зеленої стане сизуватою, спинить свій зріст та
похилить колосок донизу (За Ю. Збанацьким).
N. Спишіть текст. Підкресліть прислівники як члени речення.
III. Випишіть із тексту прикметники та дієприкметники. Утворіть від
них якісно-означальні прислівники. Розберіть виписані й утворені
частини мови за будовою.
ПАМ'ЯТАЙМО
Обставинні прислівники в основному утворюються від іменників,
прикметників, найчастіше в поєднанні із займенником чи прийменни-
ком. Наприклад: ранок —ранком; що — хвилина — щохвилини; що —
день — щодня; з — гарячий — згарячу; за — молодий — замолоду.
Указують на різні обставини дії — місце, час, причину, мету, від-
повідно створюючи чотири розряди.
Розряди обставинних прислівників
Прислівники місця |
Приклади |
означають місце або напрямок |
(де?) там, (де?) вгорі, (де?) навколо, (куди?) ту- |
Прислівники часу |
Приклади |
означають час дії і відповідають |
(коли?) вдень, (коли?) вчора, (коли?) взимку, (ко- |
Прислівники причини |
Приклади |
вказують на причину дії, відпо- |
(з якої причини?) згарячу, (з якої причини?) спе- |
Прислівники мети |
Приклади |
вказують на мету дії, відпові- |
(з якою метою?) навмисно, (з якою метою?) напе- |
188. І. Випишіть прислівники з пояснюваними словами.
1. І вдень ніколи не гуляли, вночі ж було не без гостей. 2. Еней
спросоння як схопився, дрижав од страху і трусився, холодний лив-
ся з його піт (І. Котляревський). 3. Де-не-де зривалася з неба зоря,
спадала вогняною ниткою, і слід її повільно згасав, розсипався золо-
тими жаринками (3. Тулуб). 4. Море зовсім не синє, і чайка квилить
над ним тому, що хоче їсти, а не тужить за кимось (Ю. Яновський).
5. Нащо ти козацьке серце сушиш? (П. Гулак-Артемовський). 6. Не-
наче напоказ їх звезено сюди з Подніпров’я, Побужжя, Подніпров’я,
з далекої Прип’яті і самої Вісли (М. Сиротюк). 7. Сьогод-
ні неспокійно в місті: лихі люди ходять тепер раз у раз ( Квилити, Віспа
по вулицях (М. Коцюбинський). 8. Трохи згодом він тор-
кнув коня й напрямився в гущавину (Панас Мирний).
II. Сформулюйте питання до прислівників. Визначте обставинні. Запи-
шіть обставинні прислівники за розрядами.
189. І. Запишіть текст, уставляючи замість крапок потрібні, на вашу думку,
прислівники.
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ У ПОХОДІ
..., ще сонце не сходило, ревнула в замку гармата. Задзвонили
дзвони в усіх церквах, почали вигравати сурми-труби. Хмельницький
рушив у похід.
Над гетьманом — бунчук і велика хоругва малинова. На ній —
сріблом гаптований архангел Михайло підняв меч...
...ступає кінь під Хмельницьким. ... дивиться гетьман....
Гуде шлях важкими гарматами, ... ступають сиві воли. ... врізують-
ся в землю колеса гарматних возів. А ... за гарматами знов козацькі
лави, знов полки. ... гуде земля, немов коливається разом з людьми,
возами, кіньми, списами й стягами.
А ... ясно світить ранкове сонце. ... кружляють орли-
чорнокрильці в прозорій блакиті (За О. Соколовським).
Бунчук, хоругва,
гаптований
\
Прислівники, вилучені з тексту: угору, поволі, уперед, важко, далі,
глухо, високо-високо, рано-вранці, урочисто, суворо й грізно, глибоко,
згори.
II. Виразно прочитайте відредагований текст. Поясніть, яку роль віді-
грають прислівники в мовленні.
III. Використовуючи прислівники, розкажіть про один із епізодів,
пов'язаний із походами Богдана Хмельницького.
190. І. Поставивши питання, з'ясуйте значення наведених прислівників.
Доберіть до прислівників відповідні частини мови та утворіть із ними
словосполучення.
Наприклад: вдвоє — вдвоє більше.
Вдвоє, віддавна, вбік, завзято, опівдні, гарно, помалу, начетверо,
доверху, сумно, напам’ять, донизу, звисока, холодно, тонко, просто,
праврруч, по-батьківськи, тепло, по-розумному, високо, коли-небудь,
згарячу, день у день, втроє, дуже, надзвичайно, вкрай, щороку,
тепер.
II. Розподіліть словосполучення з прислівниками за розрядами й за-
пишіть.
Це матеріал із підручника Українська мова 7 клас Кобцев Д. А.
Автор: admin от 12-01-2016, 04:01, Переглядів: 11055