§ 1. Мова — скарбниця духовності народу
І спасе того в недолі
Наша мрія золота,
Наше гасло і мета:
Рідна мова в рідній школі.
О. Олесь
1. І. Визначте стиль мовлення і головну думку наведених текстів. Які мовні засоби в них використані?
Увага!
Тут і далі слова в рамках потребують розтлумаченая. Тлумачний словничок розміщений наприкінці твого підручника.
Екзотичність,
Текст 1
Мовні проблеми є в усьому світі, але де більше свободи, там вони природніше, гуманніше і розв’язуються. І національні мови не стоять поперек дороги технічному прогресові чи міжнаціональному економічному об’єднанню. Хіба «екзотичність» (для європейців), складність східних мов перешкодила Японії, Південній Кореї, Сінгапуру вийти на передові технологічні позиції у світі? І хіба народи Західної Європи на завершальному етапі економічної інтеграції, у який вони входять, збираються
інтеграція, вінце функціонування, сфера
відмовлятися від національних мов чи відводити їм другорядну роль? Проблему міжнаціонального спілкування
_ вони розв’язують просто: вивченням кількох мов. Тобто
той, кому треба, знатиме, крім рідної мови, й інші,— от і все.
А коли мовне питання нагадує про себе болем, та ще й болем багатьох людей,— це свідчення гострого неблагополучия (За І. Дзюбою).
Текст 2
* * *
Яке то щастя — Землю таку мати,
Що злита кров’ю, а пшеницю родить.
І скільки б воріженькам не топтати —
На ній Надія, наче сонце, сходить.
Яке в нас щастя... Болю аж по вінце!
— Богун, Нечай, і Гонта, й Морозенко...
Яке то щастя — бути українцем!
Бо українцем був Тарас Шевченко.
Є. Лещу к
Текст З
Державною мовою в Україні є українська мова.
Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.
В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.
Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.
Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом (cm. 10 Конституції України).
Текст 4
Сукупність довільно відтворюваних загальноприйнятих у межах даного суспільства звукових знаків для об’єктивно існуючих явищ і понять, а також загальноприйнятих правил їх комбінування в процесі вираження думок називається мовою (Словник української мови).
Текст 5
Українська мова є державною мовою України. Для більшості її громадян вона водночас є і рідною. Для українців рідна мова — це мова українського народу, яка створена ним упродовж багатьох століть і є багатою, мелодійною, довершеною, гідною того, щоб нею пишатись.
Рідна мова єднає сучасні покоління з попередніми і прийдешніми в єдине нерозривне ціле. Вона неоціненна національна святиня, скарбниця духовних надбань народу, запорука його подальшого культурного прогресу (3 програми загальноосвітньої школи).
II. За допомогою тлумачного словничка поясніть значення слів у рамці.
Довільно,
об’єктивно,
комбінування,
гідно, пишатись,
надбання, запорука
ПРИГАДАЙМО
Стилі, типи і жанри мовлення: мета висловлювань та мовні особливості
Стиль |
Жанр |
Тип тексту |
Мета мовлення |
Мовні особливості |
Розмов¬ ний |
Казка, дума, легенда, переказ, байка |
Розповідь, опис |
Обмін інформацією, прохання тощо |
Широке використання побутової лексики, фразеологізмів, емоційно забарвлені слова, вигуки, неповні речення |
Науко¬ вий |
Стаття, лекція, відгук, анотація, рецензія, реферат |
Розповідь, роздум |
Повідомлення про результати наукових досліджень |
Спеціальна термінологія, складні синтаксичні конструкції, логічність і точність викладу |
Діловий |
Закон, кодекс, статут, оголошення, доручення, розписка, заява, протокол, наказ тощо |
Розповідь |
Офіційно-ділові стосунки |
Стилістично нейтральні мовні засоби, стандартна лексика, складні речення, відсутність емоційно забарвлених слів |
Стиль |
Жанр |
Тип тексту |
Мета мовлення |
Мовні особливості |
Публі¬ цис¬ тичний |
Виступ, нарис, памфлет, фейлетон, стаття |
Розповідь, роздум |
Пропаганда суспільно- політичних ідей, вплив на думки і почуття |
Суспільно-політична лексика, емоційно забарвлені слоова. Тон мовлення пристрасний, оцінний (іронія, сарказм, гнів, радість, захоплення) |
Худож- ній |
Драма, роман, повість, оповідання, новела, поема, вірш тощо |
Розповідь, роздум, опис |
Вплив на думки й почуття людей за допомогою художніх образів |
Слова в переносному значенні, емоційно забарвлені слова, всі мовні засоби |
2. І. Уважно прочитайте текст. Як твориться людська мова? Розкажіть про роль письменників у житті народу. Пригадайте й назвіть відомих українських письменників. Усно перекажіть текст.
ЖИВА СХОВАНКА ЛЮДСЬКОГО ДУХУ
Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова, бо вона не що інше, як жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування.
Навчаючись з малих літ говорити, ми разом з тими словами, що доводиться їх запам’ятовувати, вбираємо й розуміння того, що ті слова означають. Тобто — ми разом із словами набираємось і розуму, навчаємось самі думати й ті думки викладати словами. Наші діти у свою чергу додають до перейнятої від нас мови своїх висловів того, що їм за свого життя довелося навчитися, передумати, пережити... Таким чином і складається людська мова, що з кожним новим поколінням все більше та більше шириться-зростає.
Багато митці-письменники допомагали кожному народові розвинути його мову і тим високо підносили його вгору серед інших народів. Бо найбільше славиться й шанується поміж людьми той народ, у якого мова широко розвинута й збагачена творами письменства.
І народ у свою чергу шанує і поважає своїх письменників, тих славетних майстрів рідного слова, що оздобили його мову своїми невмирущими творами. У кожного народу є багато таких письменників. І ми, українці, маємо їх. А найбільшого між ними — Тараса Григоровича Шевченка. Своїми славетними віршами показав він усьому світові, що може талановита людина зробити з простими словами, які виконати невмирущі твори — і ними високо підняти свою рідну мову.
Коротке літами, довге та безмірне муками було життя великого Кобзаря України. Своїми творами він уславив не тільки власне ім’я, а й ім’я дорогої йому України (За Панасом Мирним; 240 сл.).
II. Запишіть план прочитаного.
Повторення та узагальнення вивченого.
Це матеріал із підручника Українська мова 7 клас Кобцев Д. А.
Автор: admin от 12-01-2016, 03:25, Переглядів: 2717