Народна Освіта » Біологія » Рослинні угруповання

НАРОДНА ОСВІТА

Рослинні угруповання

 Ви дізнаєтеся про те, що така рослинне угруповання і які їхні основні типи.

 Де ростуть підсніжним? Чи є така рослина, яка зростає усюди? Чому вся Земля не вкрита лісом, адже тоді було б більше кисню?

 

Рослини у природі трапляються не у випадкових поєднаннях видів. Досвідчена людина знає, яку траву можна знайти в лісі чи на луді або болоті, а яку там шукати не варто. Різні види рослин пристосувалися до спільного зростання в одному місці. Вони взаємодіють між собою вадля найбільш ефективного використання вологи, світла та інших ресурсів середовища. При цьому одні види рослин створюють умови для існування інших.

Певну сукупність взаємопов'язаних у своїй життєдіяльності нидів рослин, які мешкають на однорідній аа умовами ділянці місцевості, називають рослинним угрупованням. Кожному росдинному угрупованню властива своя структура — закономірний розподіл рослин у просторі. Прикладами рослинних угруповань є ліси, степи, луки, болота.

Ліси, — це рослинні угруповання, в яких переважають дерева, їхня вертикальна структура (ярусність), визначається розміщенням фото синтезуючих пагонів різних видів на певних висотах. У наших лісах зазвичай виділ лють яруси, утворені: а) високими видами дерев; б) нижчими деревами; в) чагарниками; г) травами; д) мохами та лишайниками (мал. 198), Ярусність властива і кореневим системам. Лісові угруповання бувають різними валежно від видів, які переважають у ярусі високих дерев (мал. 199).

Наприклад, смерекові ліси, які поширені у Карпатах, зазвичай темні, з потужним шаром опалої хвої. Тут майже не ростуть трави. Натомість соснові ліси, які переважають у північній частині України, часто світлі, ів багатим трав'яним покривом. Ліси, які утворюють дуб, бук, клен, навивають широколистяними лісами. У таких лісах наявність товстого шару опалого листя та ватіненість влітку також заважають росту трав. Тому тут часто трапляються рослини ів кореневищами, бульбами і цибулинами, які, завдяки запасам поживних речовин, встигають відцвісти рано весною, до того, як листя дерев повністю розвинулось (жал. 200). Широколистяні ліси поширені у горах Криму й Карпат та у центральних регіонах України. У нашій державі найбільш багаті видами мішані ліси, в яких найвищий ярус утворюють водночас хвойні та листяні дерева. Проте найбагатшими за видовим складом є вологі тропічні ліси Африки, Азії та Південної Америки.

Стеки — це угруповання, що розвиваються за низької зволоженості і де головною групою рослин е багаторічні злаки, зокрема

ковила та костриця (жал. 201). Всю воду, яка випадає з атмосферними опадами, трави встигають повністю поглинути своїми кореневими системами. Завдяки травам у степах за тисячоліття утворились потужні най родючіші ґрунти нашої планети — чорноземи. Люди здавна розорювали степи для вирощування сільськогосподарських культур. Тому недоторканих степових угруповань, які називають цілинними, залишилося дуже мало.

Лфш також е угрупованнями, де переважають трави. На відміну від степів, луки розвиваються за умов достатньої зволоженості. Природні луки поширені переважно у заплавах річок та у високогір’ях (мал. 202).

Проте більшість сучасних лук існують завдяки людині, яка використовує їх для заготівлі сіна та випасу худоби. Деревні рослини в процесі такої діяльності знищуються.

Болбтяні угруповання розвиваються в умовах надмірної зволоженості. Тут домінують трави, але часом зростають невеликі кущі

і дерева (мал. 203). На сфагнових болотах домінує мох сфагнум. Він створює умови, в яких можуть зростати лише деякі чагарники та наїгівчагарнжчки (багно, журавлина) і трави (росичка, пухівка, деякі осоки) (мал. 204). Але болотяні рослинні угруповання дуже різні за способом водного живлення. До верхових боліт, де зростає сфагнум, вода надходить переважно з атмосферними опадами. А от низові болота живляться ґрунтовими водами, які є багатими на поживні речовини. Тут зазвичай переважаючими рослинами є осоки.

Рослинним угрупованням степів, лук 1 боліт також властива ярусність, але вона не така чітка, як у лісах, а кількість ярусів значно менша. Проте і в цих угрупованнях, подібно до лісів, фотосин-тезуючі пагони, намагаючись отримати якомога більше світла, яке надходить від Сонця, майже повністю затінюють поверхню ґрунту.

Рослинні угруповання пустель відрізняються від описаних вище тим, що рослини тут не утворюють суцільного покриву. Тому більша частина сонячної енергії не перехоплюється рослинами» а досягає поверхні. Далі вона або розсіюється у вигляді тепла, як це має місце у гарячих посушливих пустелях, або відбивається у космос, як це спостерігається у дуже холодних льодових пустелях Арктики» Антарктики та дуже високих гір. В Україні найбільші пустельні угруповання розташовані у Олешківськпх пісках на Херсонщині (жал, 205).

Для кожної ділянки характерний свій тип рослинних угруповань, який визначається її кліматом, рельєфом і складом ґрунтів. Різноманітні природні процеси (пожежі, повені тощо) і діяльність людини можуть змінити або знищити такі сталі угруповання рослин. Коди виникають повністю вільні від рослин поверхні землі, на них зазвичай першими оселяються водорості і мохи (мал. 206).

Вони накопичують органічні речовини, необхідні для утворення ґрунту. Далі на таких ділянках оселяються невибагливі однорічні трави. їхній видовий склад дуже мінливий і визначається не стільки взаємодією рослин, скільки умовами і можливістю занесення насінин тих чи інших видів. Наступним кроком розвитку е заселення ділянки багаторічними травами. Серед них пізніше починають з'являтися деревні рослини» дуже часто — світлолюбна береза. Під п пологом згодом проростають потужніші тіньовитривалі дерева — смерека» дуб, бук, граб. Вони переростають березу» затінюють її, і на зміну березовому лісу на різних територіях приходять хвойні, широколистяні або мішані ліси зі своїми видами трав, чагарників та з особливим тваринним, грибним та бактеріальним населенням.

Людина часто створює    угруповання — сади, ягідни

ки, парки, поля, баштани, городи, квітники. Вони не здатні самостійно існувати тривалий час. Доводиться витрачати чимало зусиль на боротьбу із бур'янами, аби зберегти бажаний нам видовий склад штучних рослинних угруповань. Закинуті без догляду, вони швидко заростають — перетворюються на рослинні угруповання подібні до природного типу.

1.. Різні види рослин зростають не самі по собі, а у певних рослинних угрупованнях.

2 Завдяки рослинним угрупованням різні види рослин можуть Існувати разом та ефективно використовувати вологу, світло та інші ресурси середовища, наявні у певному місці зростання.

Кожне рослинне угруповання має свій видовий склад та структуру, які визначаються умовами середовища та взаємодією рослин між собою.

4. Штучні рослинні угруповання існують завдяки підтримці людиною.

Терміни і поняття

Рослинне угруповання, ліси, стели, луки, болотяні угруповання, пустелі, ішучні рослинні угруповання.

1.    Що таке рослинне угруповання?

2.    Яка ярусність характерна для лісових угруповань?

3.    Які типи рослинних угруповань вам відомі?

Завдання

Самостійно дайте відповіді на запитання школярів, наведені на початку параграфа.

 


Практична робота 3
Порівняння будови мохів, папоропй та покритонасінних (квпкових) рослин

 

Мета роботи: на природних рослинних зразках провести аналіз будови тіла основного фотосинтезуючого покоління моху, папороті та квіткової рослини; встановити подібні і відмінні ознаки цих рослин.

Матеріал; живі рослини або гербарні зразки моху (зозулин льон, фунарія тощо), папороті (чоловіча папороть, багатоніжка тощо) та квітково«' рослини (жовтець, перстач тощо).

Обладнання: лупа.

ХІД РОБОТИ

1.    Роздивіться, використовуючи лупу, надані вчителем рослини моху, папороті і квіткової рослини.

2.    Визначте, які частини тіла представлені у досліджуваних зразках моху, папороті, квіткової рослини.

3.    Визначте, які органи розмноження (спорангії або квітки) представлені у досліджуваних зразках.

4.    Заповніть у зошиті підсумкову таблицю результатів вивчення зразків (виключно за даними власних спостережень!). Для цього органи, які наявні у даної рослини, позначте знаком <+», а відсутні органи — знаком "-".

Частини тіла:

Мох

Папороть

Квіткова

рослина

Корінь

     

Стебло

     

Листок

     

Ризоїди

     

Квітка

     

Спорангій

     

Насінина

     

Плід

     

5. Дайте відповіді на запитання: 1. У чому подібність та відмінність будови основного фотосинтезуючого покоління у мохів, папоротей і квіткових, рослин? 2. Які вегетативні органи є у мохів, папоротей і квіткових рослин? 3. Які органи розмноження наявні у мохів, папоротей та квіткових рослин?

 


Практична робота 4
Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах

 

Мета роботи: за ознаками будови органів та вимогами кімнатних рослин до умов зростання відібрати асортимент для озеленення певного внутрішнього приміщення з відомими параметрами температури, освітленості та вологості повітря.

Матеріал: живі кімнатні рослини та к зображення, спеціалізовані довідники-атласи.

ХІД РОБОТИ

1.    Проаналізуйте будову вегетативних органів двох рослин за рекомендацією вчителя,

2.    Визначте у наданих рослин:

•    особливості будови підземних органів (будову кореня або його видозміни, тип кореневої системи, наявність видозмінених підземних пагонів);

*    особливості будови надземних пагонів (напрямок росту і необхідність опори, наявність видозмін пагона, будову його стебла);

« особливості будови листків надземних пагонів, в окрема їхній розмір, колір, наявність і характер опушення.

3.    Запропонуйте гіпотезу про життєві форми досліджуваних кімнатних рослин та їхні вимоги до умов вростання.

4, Порівняйте власну гіпотезу еро життєву форму досліджених рослин та вимоги до умов зростання з інформацією учителя, або даними з довідннків-атласів.

б. Дізнайтесь у вчителя про особливості температурного режиму, освітленості та вологості повітря у рекомендованому приміщенні.

6. Дайте відповіді на запитання: 1. Рослини яких екологічних груп придатні для озеленення запропонованого учителем приміщення? 2. Яку Із досліджених рослин слід рекомендувати для озеленення запропонованого вчителем приміщення?

 

Підіб'ємо підсумки

 

1.    Ми усвідомили, що рослинам властива висока різноманітність. Основними групами рослин е водорості і вищі рослини. До вищих рослин належать: мохи, плауни, хвощі, папороті, голонасінні та покритонасінні.

2.    Ми запам'ятали, що вищі рослини пристосовані до існування у наземних умовах завдяки:

•    поділу тіла на корінь, листок і стебло;

•    наявності шкірочки з продихами і водопровідної та механічно-опорної тканини — деревини;

3.    Ми переконались, що вищим рослинам, на відміну від водоростей, притаманні багатоклітинні органи статевого та нестатевого розмноження.

4.    Ми зрозуміли особливості процесів розмноження в основних групах вищих рослин:

•    У процесі розмноження усіх вищих рослин чергуються нестатеве і статеве покоління; основним фотоенн газуючим поколінням у мохів в статеве покоління, а в усіх Інших вищих рослин — нестатеве покоління.

•    Мохи, хвощі, плауни та папороті (так звані вищі спорові рослини) поширюються за допомогою спор; для запліднення їм необ-„одна водії*

•    Голонасінні та покритонасінні (гак звані насінні рослини) поширюються за допомогою насінин; для них характерне запилення, а для запліднення їм, переважно, вода не потрібна.

5.    Ми з’ясували, що особливості будови і розмноження рослин тісно пов'язані з умовами їх зростання; а також дізнались про те, що в природі різні рослини утворюють складні угруповання.

6.    Ми побачили, що рослини е основним компонентом угруповань живих організмів і основою життя на Землі: завдяки фотосинтезу вони роблять сонячну енергію доступною всьому живому на планеті і виділяють необхідний для дихання кисень. Рослини відіграють величезну роль у житті людини як джерело продуктів харчування, постачають сировину для сільського господарства, промисловості і для виготовлення лікарських препаратів.

 

Знаю - вмію

 

Я знаю ознаки основ» их груп рослин і вмію визначати, до якої групи належить рослина за будовою тіла.

Я знаю основні групи покритонасінних і вмію їх розпізнавати.

Я знаю життєві форми та екологічні групи рослин та вмію визначати, до яких умов вростання пристосована рослина.

Я знаю основні рослинні угруповання і вмію їх розпізнавати у природі.

 

Це матеріал з підручника Біологія 6 клас І.Ю. Костіков, С.О. Волгін, В.В. Додь

 

Категорія: Біологія

Автор: admin от 9-10-2014, 00:19, Переглядів: 16394