Народна Освіта » Мистецтво » Колірний спектр

НАРОДНА ОСВІТА

Колірний спектр

Щоб зрозуміти основні принципи живопису, спробуймо самі щось намалювати. Адже живопис розвиває відчуття кольору, око починає помічати тонкі відтінки. Спостереження із пензлем у руках наче відчиняють нам двері в чарівний світ довкілля, привертають нашу увагу до маленьких подробиць, красивих деталей, які ми, можливо, ніколи й не помітили б, якби не було живопису.

Колір - головний засіб виразності в живописі. Це головна ознака, що відрізняє живопис від рисунка. Тон і тональні співвідношення також наявні в живописній роботі. Усі ті принципи світлотіні, освітленості, які ми застосовуємо в чорно-білому малюнку, дуже важливі і в живописі. Але все ж головне місце в ньому належить кольору. Він надає живописній роботі повнокровності та виразності, що недосяжні в інших видах мистецтва.

Якщо спочатку провести спостереження «натури», стане помітним, що кольори контрастують між собою не тільки тому, що вони темні і світлі. Червоні ягоди на тлі зеленого листя виглядають особливо яскравими, а жовте осіннє листя на тлі синього неба світиться, як промені сонця: між цими кольорами виникає колірний контраст.

Роздивимося колірний спектр. Ми одразу ж помітимо: теплі та холодні кольори в колірному колі наче протистоять один одному. Таке протистояння спостерігається і між окремими кольорами. Так, протилежний червоному - зелений колір, оранжевому - синій, фіолетовому - жовтий. Ці кольори між собою утворюють колірні контрасти, ніби підсилюють один одного.

Кольори, які складають колірний спектр, називають хроматичними.

А звідки беруться нові відтінки? Зрозуміти неважко: вони є результатом змішування сусідніх кольорів. Наприклад, так виходять пурпурний (червоно-фіолетовий), жовто-зелений, синьо-зелений, жовто-оранжевий і т.д.

Легко помітити, що в колірному колі немає ні білого, ні чорного, ні сірого кольорів. Вони мають «особливе положення» і називаються ахроматичними (не мають відтінку, безбарвні). Насправді на колірному колі вони присутні, але неявно. Так, отримати чорний колір можна, змішавши будь-які два кольори, розташовані на колі діаметрально протилежно. Такі кольори (дають при змішуванні ахроматичний колір) називають додат-

ковими один до одного. А як же білий колір? А білий - це відсутність будь-якого кольору, іншими словами, колір з нульовою насиченістю. Відповідно сірий колір - це чорний зі зниженою насиченістю.

Гармонійно поєднувати можна і родинні відтінки. Адже дрібні елементи дають змогу підкреслити контури зображення, розставити акценти.

До речі, чорний, білий і сірий кольори поєднуються з будь-якими відтінками. Завдяки своїй нейтральності вони дають змогу на контрасті виділити певні деталі. Проте важливо пам’ятати, що око сприймає всю картину в комплексі, тому на чорному тлі інші кольори будуть здаватися світлішими, а на білому тлі, навпаки, темнішими (і суб’єктивне відчуття буде посилюватися в разі збільшення площі таких контрастних деталей). Сірий колір з погляду контрасту трохи складніший. Якщо використовувати його на якомусь тлі, він набуває відтінку додаткового кольору до тла, тобто на жовтому тлі сірий буде здаватися трохи фіолетовим.

1.    Що є головним засобом виразності в живописі?

2.    Чи належать чорний, білий і сірий кольори до колірного спектра?

3.    Де у вашому оточенні ви помітили колірні контрасти? Наведіть приклади.

Намалюйте натюрморт у теплій або холодній гамі кольорів.

Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі.

План роботи:

•    На аркуші паперу скомпонуйте зображення.

•    Порівняйте пропорції різних частин зображення.

•    Підготуйте малюнок до подальшої роботи: зітріть усі допоміжні лінії, які ви використовували для побудови, зайві лінії.

•    На палітрі поруч підберіть колір, який відповідає кольору, наприклад, тла. Почати роботу фарбами краще з тих кольорів, які вам найзрозу-міліші.

•    Порівняйте і спробуйте відтворити відмінність відтінків різних частин натюрморту.

•    Розгляньте, як змінюється відтінок кольору в тіні і на освітленій поверхні.

•    Роздивіться, де створюється найбільший контраст.

 

Це матеріал з підручника Образотворче Мистецтво 5 клас С.М. Железняк

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 29-01-2014, 15:38, Переглядів: 8500