Народна Освіта » Мистецтво » Графіка. Види графіки. Графічні техніки

НАРОДНА ОСВІТА

Графіка. Види графіки. Графічні техніки

Графіка - це вид образотворчого мистецтва. Термін графіка походить від грецького слова графо, що означає писати, креслити, шкребти.

Графічні твори, на відміну від живописних, передають найголовніше без зайвих деталей. Вони ніби відображають ідею твору. Графічні роботи можуть бути виконані чорно-білими, іноді кольоровими. У результаті навколишній світ у графіці дуже виразний, але дещо умовний, образний.

Самостійні, окремі твори називають станковою графікою. Кілька станкових аркушів, об’єднаних спільною ідеєю, становлять графічну серію.

Види графіки. Графіка охоплює дві групи художніх творів: рисунок та друковану графіку.

Рисунок вважається унікальним, бо існує в одному екземплярі. У давнину художники малювали на папірусі, пізніше - на пергаменті, з XIV ст. - на папері. До нашого часу збереглася традиція малювати на тканині.

Графічні техніки. Зображення може бути створене олівцем, вуглем, тушшю, сангвіною (червоно-коричневим олівцем, виготовленим з особливого сорту глини) та іншими засобами. Про роботу, створену кольоровими крейдами, ми скажемо: виконано в техніці пастелі.

Папірус - матеріал для писання, виготовлений з болотяної рослини папірусу.

Пергамент - матеріал для писання, виготовлений зі шкіри тварин.

На відміну від рисунка, друкована графіка існує в багатьох екземплярах.

Щоб їх отримати, використовували гравюру - зображення на твердому матеріалі, яке вкривали фарбами, а потім відбивали на папір.

Існують різноманітні техніки гравюри. Найвідоміші з них: ксилографія, або дереворит, ліногравюра, або ліно-рит, офорт, літографія.

З появою гравюри пов’язане виникнення друкованої книжки і розвиток книжкової графіки.

У повсякденному житті ми найчастіше стикаємося з ужитковою графікою.

Це - поштові марки, афіші, театральні програмки, етикетки, фірмові знаки, малюнки на коробках для тортів і цукерок тощо.

Ліногравюра, або лінорит, - малюнок, вирізаний на лінолеумі. Малюнок вирізають на лінолеумній пластині сталевими різцями різної конфігурації. Залежно від форми різця лінія, яку він залишає, може бути зовсім тоненькою, гострою, або ж широкою, скругленою. Таким чином виготовляють форму. Потім на неї наносять друкарську фарбу за допомогою спеціального обладнання - валиків.

Друкують ліногравюру на друкарському пресі. При цьому шар фарби, нанесений на форму, переходить на папір. Паперовий відбиток називають ліноритом, або, узагальнено, як і всі інші друковані техніки, - естампом.

Ксилографія (гравюра на дереві), або дереворит, - це зображення, виконане різцями на дерев’яній поверхні. Для цього придатні не всі породи дерев. Художники використовують грушу, дуб, бук, самшит.

Дерев’яну поверхню ретельно обробляють, шліфують і навіть загладжують воском. Малюнок вирізають подібно до лінориту, але більша твердість деревини дає змогу збагатити зображення дрібницями, деталями. Виконувати таку роботу складніше.

Друкують відбиток так само, як і ліногравюру, за допомогою друкарського преса на спеціальному естампному папері. Ця техніка старовинна і прийшла до нас із глибини віків. Саме таким чином виготовляли перші друковані книги.

Офорт, або гравюра на металі, - це декілька технік виготовлення друкованої форми з металу (міді, цинку). Малюнок наносять на попередньо оброблену, відшліфовану, гладеньку пластину. Це може бути гравірування, прошкрябування. Така робота потребує виняткової точності і фізичного напруження.

Існують способи легшого нанесення малюнка. Пластину можна вкрити захисним шаром спеціального лаку і «малювати», знімаючи лише лак. Потім таку пластину занурюють у посуд з кислотою, і кислота замість гравера робить заглибини в металі. Фарбу на офортну пластину наносять руками.

Відбиток роблять на друкарському верстаті. М’який папір у процесі притискування ніби виймає, вибирає фарбу із заглиблень.

Літографія - це гравюра на камені. Для цього використовують спеціальний, літографський камінь. Система нанесення малюнка на камінь дуже складна. Це може бути і прошкрябування, і нанесення малюнка пензлем спеціальною тушшю, і малювання спеціальним олівцем. В усіх цих випадках використовують матеріали, які виготовляються тільки для літографії.

Друкують відбиток на друкарському верстаті. Літографія дає змогу досягти тонких градацій (переходів) тону, схожих на малюнок олівцем чи аквареллю. Завдяки цьому літографські відбитки іноді нагадують акварельні малюнки.

1.    Порівняйте твори, виконані в техніках лінориту (деревориту), і рисунок від руки олівцем. Як вони відрізняються?

2.    Поміркуйте, які відтінки настрою можна передати за допомогою різних видів графіки і графічних технік.

Поміркуйте разом, який літературний твір можна було б проілюструвати в

техніці деревориту, офорту, літографії, пастелі. Чому?

Створіть графічну композицію в техніці монотипія.

Інструменти та матеріали: декілька аркушів паперу, гуаш, засіб для миття посуду або рідке мило, пензлі.

План роботи:

•    Розведіть фарби в невеличких пляшечках і додайте до них трохи мильного розчину в пропорції 1 : 5. Фарби мають бути не зовсім рідкі, але й не дуже загусати.

•    Пензлем нанесіть фарби на аркуш паперу, підібравши кольори, які вам подобаються, і дайте їм трішечки розчинитись одна в одній.

•    Швидким рухом до цього аркуша притисніть інший аркуш паперу на півхвилини-хвилину.

•    Роз’єднайте аркуші паперу, а відбиткам дайте висохнути.

•    Розгляньте отриманий результат, спробуйте побачити в кольорових плямах якийсь сюжет або поодиноке зображення.

•    Пензлями і фарбою або й іншими матеріалами домалюйте свою роботу, додавши деталі й елементи, яких не вистачає.

Монотипія - це відбиток фарби з будь-якої поверхні на папір. Такий відбиток існує в одиничному екземплярі, на що вказує часточка «моно» (один) у назві. Це щось середнє між друкованою графікою і рисунком.

Етапи роботи над монотипією

1.    Візьміть скло (або будь-яку гладеньку рівну поверхню: пластик, клейонку) і на нього нанести не густо, але достатньо волого фарби: акварель чи гуаш (кольори довільні).

2.    Потім зверху покладіть папір потрібного для вас формату. Папір трошки притисніть і потроху зніміть у будь-якому напрямку. А можна з одного боку в інший трохи потягти папір.

3.    Коли ви подивитеся на папір, там має відбитися фарба. Роздивившись цей відбиток, ви, можливо, побачите якийсь малюнок. Якщо у вас вийшло зображення чого-небудь чи просто цікава композиція, то вважається, що вийшла монотипія.

4.    Відбиток, який просох, уважно роздивіться і обведіть все, що ви побачили (істоти, рослини, архітектуру й інше), олівцем чи ручкою, фломастером чи тушшю, долаючи за бажанням

необхідні деталі. А якщо треба, трохи підправте потрібною фарбою.

Нарбут Георгій Іванович (18861920) - український графік. Для формування творчої манери майстра був дуже плідним зв’язок з петербурзьким художнім об’єднанням «Світ мистецтва», члени якого приділяли багато уваги відродженню мистецтва книги. Ранні твори Нарбута - ілюстрації до казок.

В ілюстраціях до байок І. Крилова художник використовував старовинну графічну манеру - силует, до якої потім неодноразово звертався.

У 1917-1920 рр. Нарбут працював у Києві; захоплення старовинним українським мистецтвом надихнуло його на створення серії уславлених робіт. Із січня 1919 р. Нарбут був ректором Академії мистецтв у Києві.

ПаблоПікассо (1881-1973) - геніальна особистість у мистецтві XX ст. За походженням Пікассо - іспанець, але більшу частину життя він прожив у Франції. Уже в 1900-х роках Пікассо заявив про себе як зрілий майстер. Його ранні картини належать до так званих «рожевого» та «блакитного» періодів («Дівчинка на кулі»). У 1907 р. Пікассо створив картину «Авіньйонські дівчата», з якої розпочалася історія нової течії в мистецтві XX ст. Художник завжди багато експериментував. 1937 р. датується велике за розміром полотно «Герніка», що є однією з вершин у творчості Пікассо. Воно присвячене загибелі іспанського (баскського) міста і його мешканців у результаті авіаційного бомбардування. Талант митця яскраво проявився також у графіці (одна з найвідоміших його графічних робіт - «Дон Кіхот»), скульптурі, кераміці.

 

Це матеріал з підручника Образотворче Мистецтво 5 клас С.М. Железняк

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 28-01-2014, 16:11, Переглядів: 64316