Народна Освіта » Природознавство » § 22. Орієнтування на місцевості

НАРОДНА ОСВІТА

§ 22. Орієнтування на місцевості

Урок серед природи

Кожна людина повинна добре знати навколишню місцевість. Уявіть собі, що ви заблукали у полі чи лісі. Як діяти далі? Той, хто вміє орієнтуватися на місцевості, завжди знайде вихід.

Орієнтуватися — це значить уміти визначати сторони горизонту і своє положення на місцевості відносно сторін горизонту і навколишніх предметів. У давні часи люди орієнтувалися за Сонцем.

Сонячного дня кожен предмет має тінь. її довжина залежить від висоти Сонця над горизонтом. Сходить Сонце, і з’являються спрямовані на захід довгі тіні від дерев, будинків, стовпів. Сонце підіймається вище, і тіні стають коротшими. Після полудня тіні знову довшають. Перед заходом Сонця вони падатимуть у східному напрямку. Усе це — наслідок того, що Земля обертається із заходу на схід.

Щоб стежити за рухом Сонця, у давнину люди користувалися простими пристроями — гномоном і сонячним годинником («гномон» грецькою мовою — «показник», «стрілка»). Ці прилади (мал. 90, 91) може виготовити кожен із вас.

Гномоном може бути будь-який кілок, поставлений вертикально. За допомогою нього можна визначити напрямок «південь — північ», а також полудень. У певній місцевості полудень визначається за найкоротшою тінню гномона. її напрям указує на північ(мал. 90).

Щоб визначити напрямок полуденної лінії, необхідно розпочати спостереження за тінню гномона приблизно за 2 години до полудня. Треба позначити 2-3 точки, що відповідають кінцям тіні гномона за 2 години до полудня і через 2 години після полудня. З’єднавши ці точки дугою і поділивши її навпіл, сполучимо точку, у якій розміщений гномон, із точкою поділу. Це і буде напрямок полуденної лінії. Уздовж неї простягатиметься тінь гномона, коли Сонце буде в найвищій точці над горизонтом.

Гномон можна встановити на подвір’ї, у кімнаті або біля школи. Полуденну лінію на землі позначають, наприклад, камінчиками.

За допомогою неї можна орієнтуватися за сторонами горизонту — визначати напрямок на північ, схід, південь, захід. Сторона горизонту, куди падає тінь від гномона у полудень, — північ. Якщо стати обличчям на північ, то праворуч буде схід, позаду — південь, а ліворуч — захід (мал. 92).

Сонячний годинник також можна виготовити власноруч. Роблять підставку — циферблат розміром 25x25 см. У центрі її розміщують стержень довжиною 10 см. Навколо центра проводять коло діаметром 10 см і на ньому позначають положення тіні через кожну годину від сходу до заходу Сонця. Стрілки сонячного годинника «малює» Сонце.

У сонячний день для орієнтування зручно і доцільно скористатися звичайним наручним годинником зі стрілками. Розташуйте його так, щоб стрілка, яка показує години, була спрямована на Сонце. Кут між стрілкою годинника і цифрою «12 » в зимовий час або цифрою «1» в літній час поділіть лінією навпіл. Ця лінія і відповідатиме полуденній лінії. Її кінець, направлений від вас, вказуватиме на південь.

Найбільш зручним і точним є спосіб орієнтування за допомогою компаса. Його стрілки завжди зорієнтовані за напрямком «північ — південь». Цей прилад дає змогу визначити основні (північ, південь, захід, схід) та проміжні (північний захід, південний схід тощо) сторони горизонту.

Якщо немає компаса і день похмурий, можна орієнтуватися за місцевими ознаками. Уночі можна орієнтуватися за зорями (мал. 74).

Мета уроку: навчитися орієнтуватися на місцевості.

Прилади і матеріали: компас, годинник, гномон.

Хід уроку

Розташуйтеся на метеомайданчику.

1.    Визначте напрямок полуденної лінії та за її допомогою — сторони горизонту.

2.    Визначте, у якому напрямку (відносно школи) розташовані ваш будинок, місце роботи ваших батьків тощо.

3.    Знайдіть об'єкти навколишнього світу, розташовані на південь, північ, схід, захід від школи.

4.    Якщо день сонячний, спробуйте визначити південний напрямок за допомогою годинника, гномона.

5.    Визначте південний і північний напрямок за допомогою компаса. Чи збігається напрямок із полуденною лінією?

6.    Відомо, що на стовбурах окремо розташованих дерев моху більше з північного боку, крона дерев густіша з південного, мурашники розташовуються біля стовбурів із південного боку. Якщо є можливість, перевірте ці місцеві ознаки.

7.    Назвіть основні і проміжні сторони горизонту, вкажіть їх на малюнку, де зображено розташування вашого будинку відносно школи.

8.    Зверніться до народних прикмет.

1. Які сторони горизонту ти знаєш? 2. Назви прилади, за допомогою яких можна орієнтуватися на місцевості. 3. Як визначити північний напрямок у сонячний день? 4. Як визначити північний напрямок за розташуванням зір?

 1. Як виготовити сонячний годинник? 2. Який спосіб визначення сторін горизонту, на твою думку, найбільш надійний? 3. Як визначити напрямок «північ — південь» за місцевими ознаками?

Як народні прикмети пов’язані із закономірністю повторюваності? Наведіть приклади.

Намалюй або за допомогою комп’ютера змоделюй розташування свого будинку відносно сторін горизонту.

Вивчай місцеві ознаки орієнтування на місцевості і навчайся ними користуватися. У них відбито спостережливість і знання твоїх пращурів.

Узагальніть вивчене

Вибери правильну відповідь.

1.    З якими об’єктами пов’язані твої знання про Всесвіт:

а)    з небесними тілами;

б)    з небесними явищами;

в)    зі спостереженнями за рухом небесних тіл та їх впливом на явища в довкіллі;

г)    потрібно об’єднати всі варіанти відповідей.

2.    У чому полягає різниця між зорями і планетами:

а)    зорі світять власним світлом, а планети — відбитим світлом Сонця;

б)    зорі на небосхилі займають певне положення відносно інших зір, а планети змінюють своє положення на небосхилі відносно зір;

в)    обидва варіанти відповідей треба об’єднати.

3.    Чи змінює своє положення на небосхилі Полярна зірка?

а)    Полярна зірка не змінює свого положення на небосхилі;

б)    Полярна зірка рухається по небосхилу, як і решта зір і сузір’їв.

1.    Огляньте виставку малюнків, моделей, фотографій, створених під час вивчення теми. Визначте кращі роботи.

2.    Охарактеризуйте Землю як планету. Вкажіть космічні чинники життя на Землі. Яке значення Сонця для життя на Землі?

3.    Які явища в довкіллі, що повторюються через певні проміжки часу, ви знаєте? Чим пояснюється повторюваність явищ природи?

4.    Про які найважливіші дослідження космосу ви знаєте? Які пристрої використовуються для вивчення космосу?

5.    Пограйте в гру «Збираюся полетіти в космос». Що потрібно взяти із собою? Які знання про космос, про своє довкілля будуть потрібні? Виграє той, чий «багаж» здаватиметься більшості учнів найдоцільнішим.

Доповни схему (мал. 93) текстом і малюнками. Якщо є можливість, змоделюй на комп’ютері свої знання про дослідження космосу.

 

Це матеріал із підручника Природознавство 5 клас В.Р. Ільченко

 

Категорія: Природознавство

Автор: admin от 20-01-2014, 09:48, Переглядів: 17476