§10. Тіла й речовини в навколишньому світі
Урок серед природи
Мета уроку: дослідити, які тіла неживої і живої природи, об’єкти, створені людиною, є довкола; з яких речовин складаються тіла навколишнього світу, які зміни з ними відбуваються.
Прилади і матеріали: бінокль, лупа, рулетка, лінійка.
Хід уроку
1. Які тіла неживої і живої природи оточують вас на екологічній стежці? Які об’єкти, створені людиною, ви спостерігаєте?
2. З яких речовин складаються тіла довкола вас — із чистих речовин чи сумішей? Простих чи складних? У яких агрегатних станах перебувають речовини?
3. Розгляньте за допомогою лупи опале листя, кору дерев, піщинки. Чи можна таким чином визначити, з яких речовин складаються тіла?
4. Виміряйте за вказівкою вчителя розміри найменших і найбільших тіл, що знаходяться навколо вас. Чи однакові результати отримали всі групи дослідників? За вказівкою вчителя визначте об’єм чи площу тіл.
5. Чи є в довкіллі розчини? Назвіть їх.
6. Наберіть у руку вологого піску і висипте його. Чому на руці залишилися піщинки? Чому сухий пісок струшується з руки?
7. Заповніть таблицю 6. Вкажіть тіла, що вас зацікавили; напишіть, із яких речовин вони складаються; у якому агрегатному стані перебуває речовина тіл.
8. Зверніться до народних прикмет. Перевірте, як справджуються народні передбачення погоди. Якщо є можливість, занесіть дані про стан довкілля в комп’ютер або щоденник досліджень.
Змоделюй або намалюй тіла, що оточують тебе в навколишньому світі. З яких відомих тобі речовин вони складаються? Познач відомі тобі хімічні елементи.
Таблиця 6. Тіла та речовини в довкіллі
Узагальніть вивчене
Вибери правильну відповідь.
1. Що таке довкілля?
а) середовище життя;
б) середовище життя людини, яке складається з живої і неживої природи;
в) середовище життя, до якого входять жива і нежива природа, об'єкти,* створені людиною. З довкіллям жива істота пов’язана обміном речовин, енергії, інформації.
2. Явищами природи називають...
а) дощ, сніг, вітер...
б) зміни, що відбуваються в довкіллі;
в) зміни, що відбуваються в довкіллі з об’єктами живої та неживої природи.
3. Природничо-наукова картина світу — це...
а) система знань про природу;
б) система знань про природу, що утворюється внарлідок пояснення явищ, властивостей об’єктів на основі загальних, закономірностей природи;
в) малюнок певної місцевості.
4. Найважливіші знання про будову речовини:
а) усі тіла складаються з атомів, молекул;
б) частинки речовини взаємодіють між собою — притягуються і відштовхуються;
в) речовини складаються з частинок (молекул або атомів), які хаотично рухаються і взаємодіють між собою — притягуються і відштовхуються.
1. Розгляньте виставку малюнків, фотографій, моделей. Оберіть найкращі з них.
2. У яких агрегатних станах перебувають речовини, з яких складаються тіла в навколишньому світі?
3. Спробуйте довести, що хімічний елемент і проста речовина — це не одне й те ж.
4. Якому загальному закону підпорядковані явища агрегатних і хімічних перетворень речовини? Наведіть приклади прояву цього закону у природі.
5. Наведіть приклади природних процесів, що пояснюються на основі явища дифузії.
Учися виділяти основні знання, застосовувати їх під час пояснення явищ, властивостей об’єктів навколишнього світу.
Це матеріал із підручника Природознавство 5 клас В.Р. Ільченко
Автор: admin от 20-01-2014, 09:29, Переглядів: 3564