Народна Освіта » Світова література » У світі мистецтва: продовження пригод улюблених героїв

НАРОДНА ОСВІТА

У світі мистецтва: продовження пригод улюблених героїв

Продовження пригод улюблених героїв

Першим ілюстратором «Аліси в Країні Див» був сам Льюїс Керролл. Він підготував тридцять вісім аматорських малюнків. Однак для професійного оформлення першого видання книжки було запрошено художника Джона Тенніела. У творчій співпраці з автором Тенніел намалював сорок дві чорно-білі ілюстрації, які нині вважаються класичними.

Після гучного успіху казки «Капелюх Чарівника» Туве Ян-сон отримала пропозицію створити серію коміксів1 про Мумі-тролів. Після кількох років натхненної праці величезні наклади її коміксів розійшлися світом. Однак Янсон дедалі гостріше відчувала втому й нестачу часу для літературної творчості. Тоді роботу над проектом узяв на себе один з її братів.

Звісно, про пригоди знаменитих персонажів Янсон найліпше дізнаватися з її книжок. А втім, «Мумі-комікси» є важливою складовою казкового Мумі-світу, який, крім літературних творів, охоплює присвячені Мумі-тематиці парки, музеї, екранізації, іграшки, різноманітні сувеніри та численні зображення.

1.    Перегляньте вміщені в підручнику ілюстрації Тенніела до казки «Аліса в Країні Див». Які епізоди твору зобразив художник? Якою постає на його ілюстраціях головна героїня твору? Опишіть її.

2.    Розгляньте комікси Янсон. Порівняйте їх з малюнками письменниці, вміщеними на с. 229, 239. Поясніть, чим комікси відрізняються від ілюстрацій.

На хвилі величезної популярності певних художніх творів нерідко виникають їхні «продовження», написані іншими літераторами, а іноді й читачами-прихильни-ками. Наприклад, низка таких продовжень з’явилася невдовзі після публікації казок Керролла про Алісу. То були і звичайні наслідування оригіналу, і яскраві пародії на нього.

Серію літературних продовжень знаменитої «Полліанни» було створено після смерті її авторки трьома письменницями:

1 К о м і к с - серія малюнків, які супроводжуються коротким текстом і пов’язані між собою спільним сюжетом.

Вірджинією Моффат, Харрієт Сміт та Елізабет Бортон. Ця серія отримала назву «Радісні книжки Полліанни».

А Туве Янсон ще за життя дозволила іншим авторам писати нові казки про своїх Мумі-тролів. Нині у Фінляндії та Швеції понад десять таких письменників. Найуспішнішим серед них вважається Харальд Сонессон. Так само, як і Янсон, він власноруч ілюструє свої історії про мешканців казкової Долини.

1.    Продовження якого зі згаданих творів ви б хотіли прочитати? Чому?

2.    До якої з вивчених літературних казок ви хотіли б написати продовження? Про що в ньому йшлося б?

Пригоди Аліси, Полліанни, Тома Сойєра та Мумі-тролів продовжуються на кіноекрані. Безперечним рекордсменом у цьому переліку є Аліса: їй присвячено близько сорока найрізноманітніших кінострічок!

Неодноразово було екранізовано повість «Полліанна». За період від 1920 р., коли вийшов однойменний німий фільм, до 2008 р., коли з’явилася остання на сьогодні кіноверсія, було знято вісім стрічок. Зокрема, мюзикл, телесеріал, а також мультиплікаційний фільм.

«Пригоди Тома Сойєра» теж мають свої екранні версії. Перша кольорова екранізація цього твору з’явилася 1938 р. в США (режисери Норман Торог, Джордж К’юкор). У ній збережено найважливіші епізоди повісті й вдало відтворено картини повсякденного життя Америки часів Марка Твена. Водночас у фільмі є деякі відхилення від сюжету, які підкреслюють напруження окремих сцен або додають нові комічні подробиці. Наприклад, у героя на екрані влучають то білилом, то томатами, то тортом.

Такі деталі - типові для кінокомедій 30-х років ХХ ст., але надто прості для гумористичного таланту Марка Твена - дещо знижують художній рівень кінострічки. І все ж, вона вважається однією з найвдаліших екранізацій повісті, оскільки передає дух пригод Тома Сойєра.

Помітним явищем у кіномистецтві став художній фільм про

Тома Сойєра й Гека Фінна, знятий 1981 р. на Одеській кіностудії режисером Станіславом Говорухіним. У ньому передано атмосферу безтурботного дитинства. Водночас юні герої фільму не лише зазнають різноманітних пригод, а й навчаються дружити, співчувати, бути відданими та мужніми. Цікаво, що цю стрічку почасти було знято на території України, зокрема в Херсонській області та в Одесі.

1.    Перегляньте одну з кінострічок про Тома Сойєра й висловте свою думку щодо неї.

2.    Які епізоди книжки про Тома Сойєра ви обов’язково обрали б для власної екранізації?

Підсумкові запитання і завдання

Перший рівень

1.    Хто з персонажів літературних казок, уміщених у підручнику, потрапляє до підземного світу й зазнає там незвичайних пригод?

2.    Назвіть письменницю, яка вигадала Долину Мумі-тролів.

Другий рівень

1.    Яких літературних героїв згадано у вірші «Книжки в обкладинках червоних»? З яким почуттям пише про них поетеса?

2.    Яких героїв називають головними, а яких - другорядними? Наведіть відповідні приклади.

Третій рівень

1.    Яку чарівну силу мав капелюх, знайдений Мумі-тролями в казці «Капелюх Чарівника»?

2.    Які природні закони скасовуються у таких роздумах Аліси: «Ото буде кумедно - вигулькнути серед людей, що ходять униз головою! Антипадки, чи як їх там...»?

Четвертий рівень

1.    Завдяки чому Мумі-тролю та його друзям вдається долати труднощі й небезпеки? Обґрунтуйте відповідь прикладами з прочитаних уривків твору.

2.    З якими веселими нісенітницями стикається Аліса в Країні Див? Які усталені уявлення героїні руйнують ці нісенітниці?

Для книголюбів

1.    Чим світ, до якого потрапляє героїня казки «Аліса в Країні Див», відрізняється від реального?

2.    Подискутуйте! Чи можна вважати казкову Долину Мумі-тролів щасливою країною?

3. Групова робота. Завдання для першої групи. Підготуйте інсценізації епізодів з казок «Аліса в Країні Див», «Капелюх Чарівника» та «Машина для здійснення бажань.» (по одному з казки). Завдання для другої групи. Підготуйте «Літературний путівник» до казок «Аліса в Країні Див» та «Капелюх Чарівника». Укажіть у ньому країни, у яких відбувається казкова дія, найважливіших персонажів і найцікавіші, на ваш погляд, епізоди.

Завдання для третьої групи. Пофантазуйте! Уявіть, що в книжці переплуталися сторінки, внаслідок чого до казки «Аліса в Країні Див» потрапили деякі епізоди з «Капелюха Чарівника». Як могли б перебігати події у такому «переплутаному» сюжеті? Складіть його план.

Теми письмових робіт

1.    «Алісині відкриття в Країні Див».

2.    «Чудовий світ Мумі-тролів».

3.    «Мої улюблені книжки».

ПІДСУМКИ РОКУ: ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО

От і добіг кінця навчальний рік. Упродовж нього ви відкрили для себе чимало нових творів, ознайомилися з цікавими фактами із життя письменників, навчилися уважніше читати й глибше розуміти художню літературу. Тепер настав час переконатися в тому, що набуті вами знання насправді ґрунтовні.

І перевірити це ви зможете, опрацювавши запропоновані підсумкові запитання й завдання.

Теоретична розминка

І. Що таке світова література? Чому важливо читати художні твори? Дайте розгорнуту відповідь.

З. Дайте визначення понять «тема», «ідея», «сюжет».

3.    Що означають вислови «читати твір у перекладі» й «читати твір в оригіналі»?

4.    Чим відрізняються одне від одного:

•    прислів’я та приказка;

•    народна та літературна казки;

•    казка та повість;

•    віршований та прозовий твори?

З. Поясніть, що таке фольклор. Назвіть відомі вам фольклорні твори.

6.    Розкрийте зміст понять «ритм» та «рима» у віршованому творі. Проілюструйте відповідь прикладами.

7.    Дайте визначення понять «портрет» і «пейзаж». Доповніть відповідь прикладами з вивчених творів.

Художні твори та їхні автори

І. Назвіть твори, у яких зображено таких героїв:

•    Хлопчик-зірка;

•    художник Малян;

•    Полліанна;

•    Лобо;

•    Мумі-троль.

З. Назвіть імена письменників:

... Пушкін, ... Уайльд, ... Сетон-Томпсон, ... Янсон.

3.    Установіть відповідність між твором і автором.

A.    «Про коника та цвіркуна»    1.    Г.К. Андерсен

Б. «Соловейко»    2.    Льюїс Керролл

B.    «Нічна пісня мандрівника»    3.    О. Пушкін

Г. «Пригоди Тома Сойєра»    4.    Марк Твен

Д. «Аліса в Країні Див»    5.    Й.В. Гете

Е. «Казка про мертву царівну    6.    Дж. Кітс

та сімох богатирів»

4.    Представниками яких країн є письменники Андерсен, Уайльд, Марк Твен, Цвєтаєва?

5.    Хто з авторів вивчених вами творів писав під псевдонімом?

Сторінками вивчених художніх творів

1.    Які типи фольклорних казок ви знаєте? Доповніть відповідь прикладами народних казок, вивчених у 5-му класі.

2.    Назвіть позитивних і негативних персонажів прочитаних фольклорних казок. Які властивості людської вдачі в них утілено? Чого навчають сучасного читача вчинки цих героїв?

3.    Наведіть приклади чарівних перетворень, зображених у казках різних народів. Які чарівні сили (предмети, істоти) беруть у них участь?

4.    Назвіть зарубіжних авторів літературних казок ХІХ-ХХ ст. Чим, на вашу думку, можна пояснити популярність літературних казок? На яку тему ви написали б літературну казку?

5.    Який зміст вкладав Е. Сетон-Томпсон у вислів «правдиво змальовувати життя тварин»?

6.    Назвіть вірші зарубіжних авторів про природу. Які теми життя природи та людини в них розкрито?

7.    Групова робота. Завдання для першої групи. Порівняйте! Чим

відрізняються пригоди Тома Сойєра від пригод Аліси в підземній країні? Визначте основні відмінності між сюжетами творів, у яких зображено названих персонажів.

Завдання для другої групи. Порівняйте! Що об’єднує Тома Сойєра й Полліанну? Визначте спільні риси цих героїв.

Завдання для третьої групи. Порівняйте! Порівняйте підземну країну з «Аліси в Країні Див» та казкову Долину Мумі-тролів. Визначте найважливіші відмінності між ними.

8.    Робота в парах. Намалюйте героя одного з творів світової літератури, вивчених у 5-му класі. Обміняйтеся малюнками з товаришем. Кожен з вас має впізнати персонажа й назвати твір, у якому його зображено.

9.    Які з вивчених протягом року творів світової літератури ви порадили б прочитати друзям? Складіть перелік таких творів і дайте їм стислу характеристику, пояснивши, чим саме вони вам сподобалися.

 

Це матеріал із підручника Світова Література 5 клас Євгенія Волощук

 

Автор: admin от 6-01-2014, 00:58, Переглядів: 21314