Народна Освіта » Світова література » Літературні герої в мистецтві

НАРОДНА ОСВІТА

Літературні герої в мистецтві

Казки Пушкіна в музиці

Музичні твори на теми казок Пушкіна стали окрасою російської культури. Зокрема, 1842 р. в Петербурзі відбулася прем’єра опери «Руслан і Людмила», створеної за однойменною казковою поемою зі збереженням віршів оригіналу. Її автор -видатний композитор Михайло Іванович Глінка (1804—1857). Як і пушкінська поема, опера Глінки розпочинається вступом -увертюрою1, сповненою настроями свята, перемоги світлих сил. Нині її нерідко виконують окремо, як самостійний твір, визнаний візитівкою російської класичної музики.

Інший відомий композитор, Микола Андрійович Римський-Корсаков, написав за пушкінськими творами опери «Казка про царя Салтана» (1900) та «Золотий півник» (1907).

У «Казці про царя Салтана» композитор увиразнив традиції російського фольклору, святковий настрій і м’який гумор пушкінського твору. Значне місце в цій опері посідають музичні картини природи. Найпопулярніший її фрагмент - «Політ джмеля», який захоплює шаленим темпом мелодії та віртуозним відтворенням дзижчання комахи. А найпоетичнішим образом цього музичного твору є Царівна-Лебідь. Музика Римського-

1 Увертю ра - оркестровий вступ до опери або балету.

Корсакова передає і її плавне гойдання на хвилях, і чарівливі трелі її співу, і її фантастичне перетворення на прекрасну дівчину. У потрактуванні композитора Царівна-Лебідь постає втіленням мудрої краси російської казки.

1.    Прослухайте увертюру до опери Глінки «Руслан і Людмила». Який настрій вона вам навіює? Порівняйте свої враження від цього твору і вступу до однойменної пушкінської поеми.

2.    Прослухайте «Політ джмеля» з опери Римського-Корсакова «Казка про царя Салтана». Як у цьому музичному фрагменті передано стрімкий рух комахи?

Персонажі літературних казок на картинах та ілюстраціях

Окремою сторінкою пушкініани1 є картини й малюнки, що зображують епізоди та героїв поетових казок. Знамениті картини до «Казки про Царя Салтана.», «Казки про золотого півника», «Казки про рибака та рибку» було створено, зокрема, Іваном Білі-біним. Оригінальні серії ілюстрацій до різних казок Пушкіна створили також художники Борис Зворикін, Олександр Куркін, Борис Дехте-рьов, Володимир Панін. За всіх відмінностей ці картини об’єднує захоплення генієм поета й прагнення відтворити красу російської казки.

1 Пушкініана - твори літератури й мистецтва, присвячені

О. Пушкіну та його творчості.

Справжнім шедевром російського малярства є картина «Царівна-Лебідь» Михайла Олександровича Врубеля (1856—1910). Свого часу художник оформлював виставу за оперою Римського-Корсакова «Казка про царя Салтана», у якій партію Царівни-Лебеді виконувала його дружина, талановита співачка Надія Забела-Врубель. Саме її й зображено на полотні. Однак перед нами не просто костюмований портрет. Адже Врубелю вдалося створити образ, що втілив найвищу красу, таїну жіночих чар, поетичного натхнення. На своїй картині художник ніби зупинив мить чарівного перетворення птаха на дівчину.

Прониклива, багата на тонкі деталі казка Андерсена «Соловейко» завжди приваблювала художників-ілюстраторів як цікавий творчий матеріал. Яскраві малюнки до неї створили, зокрема, Вільгельм Педерсен, Едмунд Дюлак, Ніна Носкович та інші. Проте слава загальновизнаного, неперевершеного ілюстратора цього твору належить нашому земляку Георгію Івановичу Нарбуту (1886-1920).

Георгій Нарбут народився на Сумщині, закінчив Глухівську гімназію, вивчав філологію в Петербурзькому університеті. Згодом пристрасть до малювання привела його до славнозвісного російського об’єднання художників «Світ мистецтва». Співпрацюючи з провідними видавництвами, Нарбут оформив величезну кількість книжок оригінальними ілюстраціями й орнаментами. Завдяки дивовижній майстерності своїх робіт він посів найзначніше місце серед російських ілюстраторів дитячих книжок дореволюційного часу.

У 1917 р. Георгій Іванович оселився в Києві. Прибічник незалежності України, він активно використовував у своїх роботах національну символіку, ілюстрував твори вітчизняної літератури, працював над оформленням «Української абетки». У 1918 р. Нарбута було обрано ректором Української академії мистецтва.

Візерунковий творчий почерк цього художника запам’ятовується назавжди й упізнається з першого погляду. Він вирізняється бездоганною графічною точністю, витонченістю ліній і декоративною вишуканістю.

1.    Розгляньте репродукцію картини Врубеля «Царівна-Лебідь». Як на ній передано казкову красу дівчини? Які кольори переважають на картині? Чому?

2.    Розгляньте ілюстрацію Паніна до уривка «Край лукомор’я дуб зелений...» з поеми «Руслан і Людмила». Кого на ній зображено? Як на малюнку відтворено казкову атмосферу? Чому, на вашу думку, ілюстратор зобразив самого поета?

3.    Розгляньте репродукцію обкладинки Нарбута до казки «Соловейко» (с. 83). Чим вона вирізняється серед інших відомих вам книжкових обкладинок?

4.    Розгляньте ілюстрацію Нарбута до казки «Соловейко» (с. 88). Як ви гадаєте, чому косичку імператора зображено так, що він бачить її перед собою?

Хлопчик-зірка на кіноекрані

У 1983 р. радянський режисер Леонід Нечаєв зняв кінострічку «Казка про Зоряного хлопчика». У ній сюжет казки

«Хлопчик-зірка», збагачений образами інших казкових творів Уайльда, узято в рамку науково-фантастичної історії.

У кінофільмі йдеться про далеку цивілізацію, що досягла нечуваного технічного прогресу й позбулася усіх пристрастей, але несподівано постала перед проблемою: з планети Земля до неї котяться хвилі енергії людських почуттів. Аби вирішити цю проблему, на Землю було відправлено немовля з холодною душею. Воно мало вгамувати надто палкі серця людей. Це і був Хлопчик-зірка.

Перегляньте кінострічку «Казка про Зоряного хлопчика». Від-стежте в ній найзначніші «відхилення» від літературного тексту. Як ви ставитеся до таких змін? Дайте розгорнуту відповідь.

Підсумкові запитання і завдання

Перший рівень

1.    Як називається казка про хлопчика, якого було покарано за відмову від власної матері? Вкажіть її автора.

2.    Який дар мав справжній соловейко з казки Андерсена?

3.    Хто з письменників, згаданих у першій частині підручника, писав віршовані казки?

Другий рівень

1.    За що мачуха з пушкінської «Казки про мертву царівну та сімох богатирів» зненавиділа свою пасербицю?

2.    Як було покарано Хлопчика-зірку з однойменної казки Уайльда?

3.    Як було врятовано від смерті імператора в казці Андерсена «Соловейко»?

Третій рівень

1.    Поясніть антитезу двох солов’їв у казці Андерсена.

2.    Схарактеризуйте вдачу царівни з пушкінської «Казки про мертву царівну та сімох богатирів».

3.    Визначте основну думку казки Уайльда «Хлопчик-зірка». Четвертий рівень

1.    Що споріднює твір «Хлопчик-зірка» з чарівними казками?

2.    На прикладах казок «Соловейко» й «Фарбований шакал» поясніть відмінності між літературною та фольклорною казками.

3.    Знайдіть ознаки народної казки в пушкінській «Казці про мертву царівну та сімох богатирів».

Для книголюбів

1.    Перечитайте опис лісу, яким розпочинається казка Уайльда «Хлопчик-зірка». Які деталі цього опису увиразнюють казковість зимової природи?

2.    Пофантазуйте! Чому, на вашу думку, місцем подій у казці Андерсена «Соловейко» було обрано саме Китай? Уявіть, що сюжет казки розгортається в Данії чи в Україні. Як би він змінився у такому випадку?

3.    Групова робота. Завдання для першої групи. Порівняйте! Порівняйте сюжет про злу мачуху й добру пасербицю в «Казці про мертву царівну та сімох богатирів» і в «Пані Метелиці». Визначте спільне й відмінне в цих сюжетах.

Завдання для другої групи. Порівняйте! Порівняйте сюжети китайської народної казки «Пензлик Маляна» й казки Андерсена «Соловейко». Які спільні теми розкрито в цих казках?

Завдання для третьої групи. Порівняйте! Порівняйте ідеали справжньої краси в казках «Соловейко», «Хлопчик-зірка», «Казка про мертву царівну та сімох богатирів». Що їх споріднює? Який висновок ви можете зробити на підставі цього порівняння?

Теми письмових робіт

1.    «Перемога добра над злом у “Казці про мертву царівну та сімох богатирів” О. Пушкіна».

2.    «Як у казці Г.К. Андерсена “Соловейко” розкрито тему всепереможної сили мистецтва?»

3.    «Що таке справжня краса? (За казкою О. Уайльда “Хлопчик-зірка”)».

 

Це матеріал із підручника Світова Література 5 клас Євгенія Волощук

 

Автор: admin от 5-01-2014, 23:49, Переглядів: 8205