Народна Освіта » Основи здоров'я » § 17. Спілкування і здоров’я

НАРОДНА ОСВІТА

§ 17. Спілкування і здоров’я

Ти більше дізнаєшся про спілкування, як поведінка впливає на здоров’я та про переваги впевненої поведінки.

Чи існував би світ людей, якби вони не спілкувалися? Чи можливі були б любов і дружба, технічний прогрес, чи знали б люди про наукові відкриття та досягнення, існування прекрасних пісень і казок, якби не передавали і не переказували це, спілкуючись один з одним?

Пригадай

Для чого ми спілкуємося? Чим важливе спілкування у житті людини?

Кожен день упродовж усього життя ми оточені великою кількістю людей, спілкуємося з ними в різних ситуаціях і багато чого робимо разом. Тому важливо, щоб люди розуміли один одного.

Спілкування — це обмін між людьми інформацією, думками, враженнями, емоціями.

Спілкуючись, люди пізнають світ, один одного і самих себе. Справжні друзі завжди розуміють один одного, разом їм цікаво, кожний почувається впевнено.

Ми зустрічаємося з різними людьми і поводитися вони можуть по-різному. Тому і спілкування з ними може бути різним: позитивним або негативним.

Позитивне спілкування важливе для збереження здоров’я. При позитивному спілкуванні створюється гарний настрій, зростає упевненість у собі, легше долаються труднощі. Негативне спілкування призводить до непорозумінь, сварок, суперечок. Таке спілкування не сприяє здоров’ю.

I Попрацюйте в парі

1. Прочитайте та обговоріть притчу.

Одного разу запальному сину батько дав мішечок із цвяхами і наказав щоразу, коли той не зможе стримати гнів, забивати в паркан один цвях. У перший же день у дошці було багато цвяхів. Хлопчик намагався стримуватися, тому щодня забитих цвяхів меншало. Настав день, коли малий зрозумів: стримуватися

легше, ніж забивати цвяхи. Одного дня син ні разу не розгнівався. Він розповів про це батькові, який порадив у разі перемоги над гнівом витягати один цвях.

Нарешті хлопчик повідомив батька, що в дошці не залишилося жодного цвяха. Батько сказав: «Ти добре володієш собою. Але дошка вся дірява... Вона вже ніколи не буде цілою! Так і у спілкуванні. Коли говориш людині щось недобре, у неї в душі залишається почуття образи, невдоволення. І хоч потім і вибачишся, слід може залишитися надовго. Шануй своїх справжніх друзів, бо саме вони уважно вислухають, допоможуть у скрутну хвилину, щиро зрадіють твоїм успіхам. Виказуй їм не гнів, а увагу і вдячність!»

2.    Чи додержуєте ви правил ввічливого спілкування?

3.    Обговоріть, що ви могли б пробачити один одному?

4.    Як, на вашу думку, краще вирішувати суперечки?

Завдання

Виконай тест «Активність у спілкуванні». Оціни кожний вислів у балах від

0 до 4.

1.    Я легко сходжуся з людьми.

2.    Я маю багато знайомих, яких завжди радий/рада бачити.

3.    Я люблю багато говорити.

4.    З незнайомими людьми я почуваюся невимушено.

5.    Я не можу тривалий час не спілкуватися з друзями.

6.    Коли треба про щось дізнатися, мені легше запитати, ніж шукати в книжках.

7.    З моєю появою в компанії стає веселіше.

8.    Я розмовляю швидко.

9.    Після довгого усамітнення мені хочеться із кимось поговорити.

Обчисли суму балів. Визнач свою активність у спілкуванні.

1-12 — ти стриманий/стримана, надаєш перевагу не спілкуванню, а книжці. Тобі не так просто контактувати з людьми.

13-24 — ти маєш спокійні стосунки з людьми, відповідаєш за свої вчинки.

25-36 — ти активний/активна у розмові, любиш багато говорити, полюбляєш жарти та каверзні запитання, нестриманий/ нестримана.

Обмін між людьми різноманітною інформацією, думками, особистими враженнями та емоціями може здійснюватися за допомогою мовлення, мови жестів і писемності.

Мовлення передбачає використання людиною слів, фраз, речень. У світі налічується близько 5 тисяч мов. На 40 найбільш поширених мовах розмовляє приблизно 2/3 населення Землі.

I Поміркуй

Поясни, як ти розумієш вислови: «Скількома мовами ти володієш, стільки разів ти — людина!»; «Словом можна вбити.».

Найчастіше люди спілкуються за допомогою слів, мови. Володіючи різними мовами, ти розширюєш межі свого спілкування та можливості здобути інформацію: у книжках іноземними мовами, в Інтернеті.

Спілкування за допомогою слів називають вербальним.

Можна спілкуватися без слів, за допомогою інтонації, погляду, а також міміки, пози, жестів, знаків. Таке спілкування називають невербальним.

- СЛОВНИЧОК -

Вербальний (від латинського слова, що означає «словесний») — спілкування за допомогою слів і речень.

Невербальний — обмін інформацією без слів.

Людина словесно здобуває третину інформації, решту — за допомогою несловесної мови: знаків і сигналів, мови тіла. Наприклад, німе кіно — красномовне свідчення того, що за допомогою жесту, пози, міміки можна передати різні почуття: образу, радість, смуток, здивування, тривогу тощо.

Кадри із фільмів за участю Чарлі Чапліна

Під час першого знайомства люди звертають увагу на одяг, позу, вираз очей, жести, міміку, голос, інтонацію... Складається перше враження — важливий чинник у досягненні взаєморозуміння.

Інтонації, паузи та жести часто є мовою найбільшого емоційного впливу, притаманного вчителеві, доповідачеві, артистові, тому, хто прагне якнайкраще передати своє ставлення до інформації. На уроках літератури під час виразного читання ти також можеш використати ці прийоми.

Будь-яка розмова чи розповідь часто супроводжуються відповідними мімікою та пантомімікою.

Пригадай

1.    Що називається мімікою?

2.    Що називається пантомімікою?

Піднятий догори великий палець, як правило, означає схвалення, найвищу оцінку. Коли ми розповідаємо, як проїхати кудись, — одночасно показуємо рукою напрям. Початок або кінець розмови виражають рукостисканням — знаком довіри й поваги.

Тлумачення жестів на всій планеті не однакове. Тому мову жестів слід використовувати дуже обережно. В розмові частіше треба користуватися словами, а не жестами. Відомо, коли усне мовлення людини високорозвинуте, вона менше жестикулює.

Цікаво знати, що...

Кивок головою у нас означає згоду — «так», а в Болгарії він означає «ні».

Араби на відмову піднімають голову, а турки ще й прицмокують язиком.

Малайці передають відмову простим опусканням очей.

І Завдання

1.    Знайди в параграфі приклади вербального та невербального спілкування.

2.    Встанови відповідність прикладів вербального та невербального спілкування.

Вербальне спілкування

Невербальне спілкування

1.    Все супер!

2.    Це дуже погано! Ганьба!

3.    У мене все добре!

4.    «Ура! Перемога!»

3.    Чи завжди доцільно спілкуватися вербально? Чому?

4.    Які жести невербального спілкування ти найчастіше застосовуєш, спілкуючись зі своїми друзями?

Спілкування допомагає пізнавати світ, вчитися. Кожний з нас робить щось краще за інших. А дечого варто було б і повчитися. Спілкуючись, ми збагачуємо один одного, отримуємо інформацію та позитивні емоції.

Оволодівши навичками спілкування, ти зможеш краще зрозуміти інших, їхні почуття, емоції, бажання. Саме таке спілкування буде ефективним. А ефективне спілкування — запорука успіху. Тому науку спілкування необхідно вивчати протягом усього життя.

У спілкуванні беруть участь щонайменше двоє: один — говорить, інший — слухає. Спілкування корисне, коли людина вміє і говорити, і слухати.

Людину цікаво слухати, якщо її мова правильна, літературна, виклад думки послідовний, зв’язний. Людина використовує точні терміни, дає влучні характеристики, не вживає зайвих, просторічних, жаргонних слів і слів-паразитів.

Важливо не тільки красиво й чітко говорити, але й уміти правильно слухати співрозмовника. Потренуйся виконувати поради, як слухати активно.

Моделюй — набувай життєвих навичок

•    Поверніться обличчям один до одного. Дивіться один на одного. Переконайтеся, що поза й жести свідчать про те, що ви уважно слухаєте. Підтримуйте співрозмовника схвальними кивками голови, заохочуючи короткими словами: «так», «добре», «зрозуміло», «і що...».

•    Якщо щось не зрозуміло — перепитайте чи виявіть своє нерозуміння невер-бально.

•    Не лише слухайте інформацію, а й спостерігайте за емоціями, будьте уважними не тільки до слів, а й до невербальних виразів: виразу обличчя, тону голосу, швидкості мовлення та ін. Звертайте увагу на те, чи невербальні сигнали відповідають тому, про що йдеться, чи суперечать висловленому словами.

•    Під час розмови не відволікайтеся на телефонні дзвінки та інше (плеєр, сувеніри, роботу інших груп, те, що відбувається за вікном...).

I Попрацюйте в парі

Обговоріть життя класу. Чи вмієте ви уважно слухати один одного? Складіть «Правила поведінки у вашому навчальному закладі». Скористайтеся правилами активного слухання і додатком 7.

Твоє спілкування впливає на здоров’я, навчання, розвиток інтелекту, поведінку, і навпаки. На спілкування впливає те, як ти почуваєшся, чи успішний у навчанні, як поводишся.

Види поведінки

Таблиця 5

Ознаки

поведінки

Характерні риси

Поведінка

Як змінити поведінку

Різкий, підвищений тон голосу, погроза, ворожий погляд, агресія

Піднесення власних прав над правами інших людей

Агресивна

Вислухай думку іншого — вона має право на існування. Уяви наслідки своїх вчинків. Оціни почуття тих, хто тебе оточує. Намагайся розмовляти тихіше й спокійним тоном. Не нехтуй правами інших людей — це неприпустимо

Понурий погляд, невпевнені рухи, нерішучість, невміння відмовити в будь-якій ситуації

Нехтування власними правами заради прав інших

Пасивна

Не бійся висловлювати свої думки. Відстоюй особисті інтереси. Від народження всі люди мають однакові права і можливості. Відвідуй секції чи гуртки, досягай поставленої мети

Сміливий і відкритий погляд, доброзичливе ставлення до інших людей, упевненість у собі

Повага до думок та інтересів інших людей, готовність відстоювати свої думки та інтереси

Упевнена

Розвивай свої якості характеру, особливо вольові риси

Завдання

1.    Розглянь таблицю 5.

Враховуючи результати тесту (с. 111) і дані таблиці 5 (ознаки поведінки — колонка 1, характерні риси — колонка 2), визнач, як ти поводишся найчастіше.

Прочитай рекомендації щодо зміни поведінки на краще (колонка 4). Врахуй їх, якщо потрібно.

Зроби висновок, чи потрібна тобі допомога у спілкуванні. Подумай, хто тобі може допомогти.

2.    Поміркуй і скажи, що дає людині спілкування.

3.    Якою може бути поведінка людини?

4.    До якої поведінки слід прагнути? Чому?

5.    Як ти вважаєш, у чому переваги впевненої поведінки?

6.    Як слід поводитися, щоб спілкування давало користь?

 

Це матеріал із підручника Основи Здоров'я 5 клас Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 28-12-2013, 22:00, Переглядів: 14939