Народна Освіта » Інформатика » Інформація та повідомлення. Інформаційні процеси 1.1. Повідомлення. Інформація

НАРОДНА ОСВІТА

Інформація та повідомлення. Інформаційні процеси 1.1. Повідомлення. Інформація

1.    Як ви розумієте поняття «інформація», «повідомлення»?

2.    Які органи чуття має людина? Для чого вона використовує кожний з них?

3.    Яка відмінність між звуком і літерою, між звуком і нотою, між числом і цифрою?

Повідомлення

Усе наше життя пов’язано з повідомленнями. Наведемо приклади деяких із них (рис. 1.1).

Учитель показав на карті учням кордони України.

Диктор телебачення повідомив прогноз погоди на завтра.

Екскурсовод розказав учням про картини українських художників у Музеї українського мистецтва.

Бджоли-розвідниці виконують у вулику спеціальний «танок», повідомляючи інших бджіл, у якому напрямі потрібно летіти по нектар.

Дмитро залишив матері записку, що пішов до Василя готуватися до контрольної роботи з математики.

Великий рекламний щит повідомляє про концерт популярного українського співака.

Світлофор повідомляє пішоходів, можна переходити вулицю чи ні. Ви можете самі навести ще багато прикладів різноманітних повідомлень.

СПОСОБИ ПОДАННЯ ПОВІДОМЛЕНЬ

Повідомлення можна подавати різними способами (табл. 1.1).

Таблиця 1.1

Способи подання повідомлень

Спосіб подання повідомлення

Приклади повідомлень

Текстовий

Прозові та віршовані твори, листи, записки, листівки, смс-повідомлення тощо

Числовий

Значення температури повітря, швидкості вітру, сили землетрусу, висоти гори, віку людини, відстані між містами тощо

Графічний

Малюнки, картини, фотографії, дорожні знаки тощо

Звуковий

Розповідь друга про заняття гуртка, оголошення по радіо, сигнали автомобіля, дзвінок на перерву, виконання музичного твору на фортепіано, сміх дитини тощо

Відео

Фрагменти німого кіно, документальні кадри без звуку тощо

Умовні

сигнали

Хитання головою на знак згоди, жести мови глухонімих, сигнали світлофора, сигнали семафорної азбуки на флоті тощо

Спеціальні

позначення

Запис математичних формул, рівнянь, їх розв’язань, ноти, запис ходів партії шахів, азбука Морзе, шрифт Брайля для сліпих тощо

Комбінований

Стаття про екскурсію із фотографіями, відео-кліп пісні, звуковий кінофільм, відеорепортаж по телебаченню, малюнок з підписом тощо

Одне й те саме повідомлення можна подати різними способами.

Наприклад, повідомлення про номер колії і час відправлення потяга «Київ-Запоріжжя» може бути оголошено диктором, записано в розкладі руху потягів, подано на світловому табло тощо.

Передати вітання другові з днем народження можна по телефону, або надіслати йому вітального листа, або намалювати вітальний малюнок, або придумати музичне вітання, або зняти відеопоздоровлення.

Чи знаєте ви, що...

Азбука Морзе - це азбука, у якій кожна літера записується з використанням крапок і тире. Наприклад, слово «порт» буде записано так: •—•---•-• -. У 1844 році

цю азбуку було вперше використано для передавання повідомлень телеграфом (грец. теле - далеко, графо -пишу - засіб передавання сигналів, використовуючи дроти і електричний струм).

Семюел Морзе (1791-1872) - американський винахідник і художник (рис. 1.2). Розробив конструкцію телеграфного пристрою і азбуку, яку згодом стали називати азбукою Морзе.

Шрифт Брайля - це шрифт, у якому кожна літера зображується випуклими точками. На рисунку 1.3 зображено літеру В у цьому шрифті.

Луї Брайль (1809-1852) - французький педагог (рис. 1.4). У 1829 році запропонував шрифт для сліпих.

Семафорна азбука - це азбука, у якій кожна літера позначається певним положенням рук з прапорцями (рис. 1.5). Почала використовуватися із середини ХІХ століття.

ЯК ЛЮДИНА СПРИЙМАЄ ПОВІДОМЛЕННЯ

Людина сприймає повідомлення з навколишнього середовища за допомогою п’яти органів чуття: зору, слуху, дотику, нюху, смаку (рис. 1.6).

Органом зору людина сприймає повідомлення про форму предметів та їх колір, тексти, малюнки, скульптури, світлові сигнали тощо. Такі повідомлення називаються візуальними.

Органом слуху людина сприймає музику, спів птахів, крики тварин, розповідь учителя тощо. Такі повідомлення називаються звуковими.

Органом дотику людина сприймає повідомлення про те, твердий предмет чи м’який, гладкий чи шорсткий, рідкий чи твердий тощо. Такі повідомлення називаються тактильними.

Органом нюху людина сприймає повідомлення про різноманітні запахи: різкий або приємний, запах диму, запах парфумів тощо. Такі повідомлення називаються нюховими.

Органом смаку людина сприймає повідомлення про різні смаки: солоний, солодкий, гіркий, кислий тощо. Такі повідомлення називаються смаковими.

Інформація

Повідомлення містять відомості про різноманітні предмети, процеси та явища.

Якщо людина отримала повідомлення, яке містить нові для неї відомості, і зрозуміла їх суть, то говорять, що вона

Інформація (лат. informatio -роз’яснення, ознайомлення, переказ).

Слово informatio походить від слова informo - навчаю, формую, міркую.

Візуальний (лат. visualis - зоровий) - видимий, той, що сприймається зором.

Тактильний (лат. tactus - дотик) -той, що відчувається на дотик.

отримала інформацію. Отже, можна сказати, що інформація -це нові відомості, нові знання, які одержує людина.

Людина використовує інформацію, приймаючи рішення. Одержавши вранці повідомлення про погоду, ми осмислюємо його і вирішуємо, як одягнутися, чи брати парасольку. Отримавши повідомлення про новий фільм, ми вирішуємо, переглядати його чи ні. Маючи відомості про наявні гроші та про ціну одного зошита, ми можемо вирішити, чи вистачить у нас коштів, щоб купити п’ять таких зошитів.

Найважливіше в цьому пункті

Повідомлення містять відомості про різноманітні предмети, процеси та явища.

Повідомлення можна подати текстовим, числовим, графічним, відео, звуковим способами, умовними сигналами, комбінованим способом.

Людина сприймає повідомлення з навколишнього середовища за допомогою п’яти органів чуття: зору, слуху, дотику, нюху, смаку.

Інформація - це нові відомості, нові знання, які одержує людина на основі повідомлень.

Дайте відповіді на запитання

1*. Що містять повідомлення?

2*. Якими способами можна подавати повідомлення?

3.    Як людина сприймає повідомлення?

4.    Що таке інформація?

5*. Чому для людини важлива інформація?

’ Виконайте завдання

1. Наведіть приклади повідомлень.

2*. Наведіть приклади текстових, числових, графічних, звукових повідомлень.

3.    Наведіть приклади повідомлень, поданих умовними сигналами.

4.    Наведіть приклади повідомлень, поданих комбінованим способом.

5*. Наведіть приклади подання одного й того самого повідомлення різними способами.

6. Наведіть приклади повідомлень, які людина сприймає органами зору, слуху, дотику, нюху, смаку.

7*. Поясніть взаємозв’язок між повідомленнями та інформацією.

8*. Назвіть способи, якими подають повідомлення:

а)    диктор телебачення;

б)    матрос-сигнальник на флоті;

в)    покажчики в парку відпочинку;

г)    суддя футбольного матчу;

д)    шкільний дзвоник;

е)    таблички з номерами кабінетів у школі; є) розмітка пішохідного переходу на вулиці;

ж)    міліціонер-регулювальник;

з)    диктор на залізничному вокзалі;

и)    учитель батькам.

9. Назвіть способи, якими подано наведені повідомлення:

а)    лист до редакції журналу;

б)    бій годинника;

в)    автомобільні поворотні сигнали;

г)    відеофільм про екскурсію;

д)    гавкання собаки;

е)    розповідь учителя;

є) рекламна афіша циркової вистави.

10. Назвіть органи чуття, якими людина сприйняла, що:

а)    цукерка солодка;

б)    музика гучна;

в)    небо блакитне;

г)    іграшка м’яка;

д)    пісок теплий;

е)    сіно пахуче.

11*. Дайте відповідь на запитання, використовуючи різні способи подання повідомлень.

а)    Котра година?

б)    Як пройти до бібліотеки?

12*. Поясніть, яка інформація вам потрібна для того, щоб прийняти рішення про:

а)    недільну прогулянку до лісу;

б)    відвідання завтра кінотеатру для перегляду фільму;

в)    підготовку святкового стола на день народження.

 

Це матеріал з підручника Інформатика 5 клас І.Я. Ривкінд

Категорія: Інформатика

Автор: admin от 25-12-2013, 05:20, Переглядів: 16857